سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:
شهرداری تهران نشان داده توان اجرا و توسعه سریع خطوط مترو را دارد
تاکنون تنها ۱۵۵ کیلومتر مترو به بهره برداری رسیده است و ما باید با تامین اعتبارات مورد نیاز هرچه سریعتر نسبت به تکمیل شبکه مترو در پایتخت اقدام کنیم.
ایلنا: سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مترو از پروژههای اولویت دار است گفت: نگاه دولت به حمل و نقل شهری باید نگاه قوی تری باشد و به مترو بیشترتوجه کند.
به گزارش ایلنا، مهرداد لاهوتی با بیان این مطلب اظهار کرد: توسعه مترو به عنوان یکی از راه کارهای اصلی حل معضل ترافیک و آلودگی هوا باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در تخصیص اعتبارات نیز در اولویت باشد.
وی با بیان اینکه امسال تزیق بودجههای عمرانی در کشور پایین بوده است گفت: تاکنون به کل پروژههای عمرانی حداکثر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تزریق شده است اما از همین میزان نیز به مترو تهران در بخش عمرانی بودجهای اختصاص نیافته است.
لاهوتی تصریح کرد: پروژه احداث مترو از سال ۱۳۵۳ شروع شده و فاز اول این طرح که به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده ۲۸۰ کیلومتر است. البته باید در مجموع ۴۵۰ کیلومتر مترو در تهران ساخته شود.
وی افزود: تاکنون تنها ۱۵۵ کیلومتر مترو به بهره برداری رسیده است و ما باید با تامین اعتبارات مورد نیاز هرچه سریعتر نسبت به تکمیل شبکه مترو در پایتخت اقدام کنیم تا معضل ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی بیش از گسترده و آزار دهنده نشود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه به دلیل کمبود ناوگان حتی از ظرفیت کامل خطوط به بهره برداری رسیده نیز استفاده نمیشود، چنانچه به طور مثال در برخی خطوط سرفاصله حرکت قطارها ۴ و ۷ دقیقه است در حالیکه میتوان فاصله حرکت قطارها را به ۲ دقیقه کاهش دهیم.
وی با اشاره به اینکه شهرداری در این سالها نشان داده توان اجرا و توسعه سریع خطوط مترو را دارد گفت: اگر منابع لازم تامین شود، شهرداری سالانه حدود ۵۰ کیلومتر مترو میتواند احداث کند و در حال حاضر نیز بیش از ۱۰۰ کیلومتر مترو در تهران دست احداث است.
لاهوتی تاکید کرد: براساس قانون دولت باید سالانه ۴ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل درون شهری پرداخت کند که در صورت اجرای این قانون میتوانیم سهم حمل و نقل عمومی در جابه جاییهای شهری پایتخت رابه ۷۵ درصد برسانیم.
وی ادامه داد: اگر پایبند به قانون باشیم و دولت هم به تعهدات قانونی خودش عمل کند به سمت توسعه کار آمد حمل و نقل پیش خواهیم رفت.
وی گفت: با توجه به اینکه تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد برای پروژههای عمرانی در کشور پرداخت شده اما از این مقدار ریالی هم سهم مترو نبوده است، میطلبد نگاه دولت به پروژههای مترو و حمل و نقل عمومی عمیقتر شود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این کمیسیون با جدیت پیگیر مطالبات شهرداری از دولت است، گفت: برای حل مشکلات مترو و تامین اعتبارات مورد نیاز، مصوب شد که ۲ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی و پس از آن از صندوق توسعه ملی به مترو پایتخت اعتبار داده شد اما متاسفانه این اعتبارات نیز محقق نشد.