خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

شهرداری تهران نشان داده توان اجرا و توسعه سریع خطوط مترو را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۴

تاکنون تنها ۱۵۵ کیلومتر مترو به بهره برداری رسیده است و ما باید با تامین اعتبارات مورد نیاز هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل شبکه مترو در پایتخت اقدام کنیم.

ایلنا:‌ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مترو از پروژه‌های اولویت دار است گفت: نگاه دولت به حمل و نقل شهری باید نگاه قوی تری باشد و به مترو بیشترتوجه کند.

به گزارش ایلنا، مهرداد لاهوتی با بیان این مطلب اظهار کرد: توسعه مترو به عنوان یکی از راه کارهای اصلی حل معضل ترافیک و آلودگی هوا باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در تخصیص اعتبارات نیز در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه امسال تزیق بودجه‌های عمرانی در کشور پایین بوده است گفت: تاکنون به کل پروژه‌های عمرانی حداکثر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تزریق شده است اما از همین میزان نیز به مترو تهران در بخش عمرانی بودجه‌ای اختصاص نیافته است.

لاهوتی تصریح کرد: پروژه احداث مترو از سال ۱۳۵۳ شروع شده و فاز اول این طرح که به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده ۲۸۰ کیلومتر است. البته باید در مجموع ۴۵۰ کیلومتر مترو در تهران ساخته شود.

وی افزود: تاکنون تنها ۱۵۵ کیلومتر مترو به بهره برداری رسیده است و ما باید با تامین اعتبارات مورد نیاز هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل شبکه مترو در پایتخت اقدام کنیم تا معضل ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی بیش از گسترده و آزار دهنده نشود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه به دلیل کمبود ناوگان حتی از ظرفیت کامل خطوط به بهره برداری رسیده نیز استفاده نمی‌شود، چنانچه به طور مثال در برخی خطوط سرفاصله حرکت قطار‌ها ۴ و ۷ دقیقه است در حالیکه می‌توان فاصله حرکت قطار‌ها را به ۲ دقیقه کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری در این سال‌ها نشان داده توان اجرا و توسعه سریع خطوط مترو را دارد گفت: اگر منابع لازم تامین شود، شهرداری سالانه حدود ۵۰ کیلومتر مترو می‌تواند احداث کند و در حال حاضر نیز بیش از ۱۰۰ کیلومتر مترو در تهران دست احداث است.

لاهوتی تاکید کرد: براساس قانون دولت باید سالانه ۴ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل درون شهری پرداخت کند که در صورت اجرای این قانون می‌توانیم سهم حمل و نقل عمومی در جابه جایی‌های شهری پایتخت رابه ۷۵ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: اگر پایبند به قانون باشیم و دولت هم به تعهدات قانونی خودش عمل کند به سمت توسعه کار آمد حمل و نقل پیش خواهیم رفت.

وی گفت: با توجه به اینکه تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد برای پروژه‌های عمرانی در کشور پرداخت شده اما از این مقدار ریالی هم سهم مترو نبوده است، می‌طلبد نگاه دولت به پروژه‌های مترو و حمل و نقل عمومی عمیق‌تر شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این کمیسیون با جدیت پیگیر مطالبات شهرداری از دولت است، گفت: برای حل مشکلات مترو و تامین اعتبارات مورد نیاز، مصوب شد که ۲ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی و پس از آن از صندوق توسعه ملی به مترو پایتخت اعتبار داده شد اما متاسفانه این اعتبارات نیز محقق نشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز