خبرگزاری کار ایران

رییس صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران؛

پیگیر حذف شرط سنی بیمه هنرمندان هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۹۳

دولت می‌تواند در قانون بودجه‌ی سال ۹۳، ردیف بودجه‌ی مشخصی را برای بیمه هنرمندان، نویسندگان و اهالی رسانه مشخص کند تا مشکلات احتمالی، برای همیشه حل شوند. در غیر اینصور امکان تکرار مشکلات در آینده نیز وجود خواهد داشت.

طبق مقررات مصوب در سازمان تامین اجتماعی، شعب این سازمان خانم‌های بالای ۴۵ سال و آقایان بالای ۵۰ سال را بیمه نمی‌کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای از وزیر کار خواسته این شرط برای هنرمندان و اهالی فرهنگ برداشته شود.

مهدی شجاعی؛ مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: یکی از مشکلاتی که همواره جامعه‌ی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور از آن رنج برده‌اند، این است که هنرمندان ما به لحاظ اضطراب‌های کاری، در میان‌سالی مبتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند که هزینه‌های درمانی سنگینی را برای آن‌ها به همراه خواهد دارد.

وی افزود: از طرفی، جمع کثیری از این عزیزان به دلایل نوع قراردادها و روابط کاری‌شان، نتوانسته‌اند بیمه شوند. لذا صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران می‌خواهد این عزیزان را ابتدا تحت پوشش بیمه‌ی تامین اجتماعی قرار داده، سپس بیمه‌ی تکمیلی‌شان را برقرار کند. اما متاسفانه برخی از مقررات، مانع این امر هستند.

مدیرعامل این صندوق حمایتی اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی ما در این راستا، شرط سنی لحاظ شده در مققرات سازمان تامین اجتماعی است که طبق آن خانم‌های بالای ۴۵ سال و آقایان بالای ۵۰ سال امکان بیمه شدن ندارند. البته در مواجهه با این مشکل، وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده‌ی همکاری داده و در همین رابطه وزیر ارشاد جدید نیز اخیرا طی نامه‌ای از وزیر کار خواسته تا شرط سنی را برای بیمه اهالی فرهنگ و هنر حذف کنند.

وی ضمن بیان این مطلب که امیدوار است آقای ربیعی(که خود از اهالی رسانه و رئیس هیات امنای سازمان تامین اجتماعی نیز هستند) این مشکل را برای همیشه رفع کند، گفت: اکنون وقتش رسیده که گام‌های موثری در این مسیر برداشته شود. با این اقدام مطمئنا آرامش خاطر جمع کثیری از اساتید هنرمند و فرهنگ کشور تامین خواهد شد.

شجاعی در مورد مشکلات مالی که صندوق حمایت از هنرمندان طی سال‌های اخیر با آن روبرو بوده، افزود: طی دو سال اخیر به لحاظ مشکلات عمومی بودجه کشور، کسری بودجه‌ی شدیدی برای صندوق پیش آمد و ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه با رییس جمهور وقت وارد مذاکره شده، از ایشان بخواهیم بدهی صندوق در لیست بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی قرار گرفته و از سوی دولت پرداخت شود. خوشبختانه وزیر ارشاد جدید نیز طی نامه ای این خواسته را به رییس‌جمهور منتخب کشور انتقال داده.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست بیمه‌ی هنرمندان تبدیل به قانونی مدون شده و ردیف بودجه‌ی مشخصی داشته باشد، این پیشنهاد را عملی و کارگشا دانست و گفت: اتفاقا هم‌اکنون که بحثمقرر کردن بودجه‌ی سال بعد کشور مطرح شده، دولت می‌تواند در قانون بودجه‌ی سال ۹۳، ردیف بودجه‌ی مشخصی را برای بیمه هنرمندان، نویسندگان و اهالی رسانه مشخص کند تا مشکلات احتمالی، برای همیشه حل شوند. در غیر اینصور امکان تکرار مشکلاتی نظیر مشکلی که اخیرا رخ داد، در آینده نیز وجود خواهد داشت.

مدیرعامل این صندوق همچنین درمورد وضعیت بیمه‌‌شدگان هنرمند و رسانه‌ای توضیح داد: خوشبختانه مشکلات حل شده و بیمه‌‌ها برقرار است. در حال حاضر نیز مشغول حل و فصل مسائل فی‌ماین صندوق و سازمان تامین اجتماعی هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز