خبرگزاری کار ایران

برگزاری کارگاه آموزشی فاصله بین صحنه و مخاطب را کم می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۶۱

برگزاری کارگاه‌های آموزشی همزمان با جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، فاصله روی صحنه و پشت صحنه را با مخاطبان، کم می‌کند.

ایلنا: برگزاری کارگاه‌های آموزشی همزمان با جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، فاصله روی صحنه و پشت صحنه را با مخاطبان، کم می‌کند. نویسنده و کارگردان تئا‌تر عروسکی گفت: در برپایی بیستمین دوره این رویداد، برای ساختن دنیایی بهتر برای کودکان بسیار مصمم هستیم و از تلاش برای بهتر شدن دست برنمی‌داریم.

فهیمه میرزاحسینی با توجه به شعار این دوره از جشنواره، بیان کرد: رویکرد امسال جشنواره به تئا‌تر ویژه خردسال بسیار امیدوارکننده است.

میرزاحسینی اظهار کرد: برکسی پوشیده نیست که خردسالان به عنوان تماشاگرانی نه چندان پر تعداد، یا نادیده گرفته شدند و یا با کودکان بزرگ‌تر از خودشان جمع بسته شدند تا به حساب نیامدنشان به آمار‌ها کشیده نشده و پنهان بمانند.

کارگردان نمایش عروسکی «پهلوان کچل» اذعان کرد: از توجه به تئا‌تر خردسال خرسندم و نباید فراموش کنیم که این رویکرد‌ها خانواده‌ها را با تئا‌تر پیوند می‌زنند.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ و سپس اقتصاد مهم‌ترین پل‌ها را میان اجراکنندگان و بینندگانش ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: بنابراین برای پوشاندن جامه تئا‌تر بر تن جامعه به جز شعار، امکانات وسیع‌تر و توجهات فراوان‌تری مورد نیاز است.

کارگردان نمایش عروسکی «آرش» در ادامه افزود: متاسفانه به مقوله تئا‌تر خردسال بسیار کم پرداخته شده و به نظرم نگاه تخصصی برای تفریح، سرگرمی و حتی آموزش این بخش از انسان‌های دوست داشتنی جامعه قریبا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جای خالی تئا‌تر خردسال در دانشگاه بیشتر از هر جایی به چشم می‌خورد، افزود: شاید علاقه‌مندی ویژه‌ای نیز در میان همکاران تئاتری برای فعالیت در تئا‌تر کودک باشد، اما تخصص چندانی برای آن وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری این رویداد در بخش‌های متنوع تاثیرگذار است، گفت: بچه‌ها عاشق تنوع، هیجان و سرگرمی‌اند که هر چه تنوع و سرگرمی بیشتر باشد، آن‌ها نیز بیشتر به هیجان آمده و همراهی بیشتری با جشنواره می‌کنند.

میرزاحسینی در خصوص اینکه برگزاری کارگاه و نشست‌های جانبی همزمان با جشنواره تا چه حد در رشد تئا‌تر کودک و نوجوان موثر است، تصریح کرد: نخستین تأثیر این کارگاه‌ها جلب علاقه‌مندان بیشتر چه در میان کودکان و چه در میان والدین و مربیان آن‌هاست.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فاصله صحنه و پشت صحنه را برای مخاطبان کم می‌کند تا جایی که اعتماد به نفس تماشاگران و علاقه مندان به تئا‌تر کودک و نوجوان را برای پیوستن به یک کار تئاتری افزایش دهد.

وی درباره انتشار کتاب و توزیع آن در زمان برپایی جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان گفت: هر بهانه‌ای برای چاپ کتاب قابل تقدیر است و من بر این باورم که جشنواره‌ها رفتنی هستند، اما آنچه می‌ماند، کتاب‌ها هستند که روز به روز بر دانش علاقه‌مندان در مقوله کودک و تئا‌تر می‌افزاید.

می‌زراحسینی خاطرنشان کرد: انجام هر کاری برای کودکان همچون دانه‌ای است که درون او می‌کاریم و حداقل دو دهه بعد می‌توانیم زیر سایه‌اش بنشینیم و آرام بگیریم.

وی برپایی جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان را در سطح بین‌المللی تأثیرگذار دانست و افزود: نمایش‌های خارجی اگر درست انتخاب شوند، تاثیرگذار خواهند بود.

این کارگردان عروسکی یادآور شد: نمایش‌های خارجی علاوه بر اینکه دریچه جدیدی را به روی هنرمندان تئا‌تر عروسکی باز می‌کند، در هزینه رفتن به سفر برای دیدن برخی آثار صرفه جویی می‌شود.

بیستمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان، با دبیری شهرام کرمی ۲۴ تا ۳۰ مهرماه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز