خبرگزاری کار ایران

نعمت احمدی درگفتگو با ایلنا:

قانون تعریفی از عملکرد گشت ارشاد ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۵

نوع پوشش جرم نیست بلکه سلیقه است و تعریفی هم از بدحجابی در قانون نداریم/ایست و بازرسی‌ها رای هیات عمومی دیوان عدالت را دارد که خلاف قانون است.

ایلنا: یک حقوقدان گفت: نیروی انتظامی هر فصلی برای خود شرح وظایفی تعیین می‌کنند، ‌ درحالی که این شرح وظایف را قانون برایش تعریف نکرده است.

نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه فعالیت پلیس در قالب گشت ارشاد از نظر حقوقی غلط است، گفت: نوع پوشش جرم نیست بلکه سلیقه است و تعریفی هم از بدحجابی در قانون نداریم بلکه در مورد حجاب است که در قانون تعریف داریم.

وی افزود: هر عملی که باید انجام شود فعل یا ترک فعلی است که قانون باید تعریفش کرده باشد و قانون چنین تعریفی از عملکرد گشت ارشاد ندارد.

این وکیل دادگستری با تاکید براینکه در کشور عدم اجرای قانون در برخی امور نهادینه شده است، افزود: نیروی انتظامی مگر قاضی است که دختری را دستگیر کند به او تذکر بدهد و او را‌‌ رها کند بلکه این کار را باید قاضی انجام بدهد.

وی خاطرنشان کرد: عمل مجرمانه باید ساختار حقوقی داشته باشد و منطبق با قانون باشد وتشخیص آن هم به عهده نیروی انتظامی نیست بلکه با قاضی است.

احمدی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی که در قالب گشت ارشاد کار می‌کند سمت خود را ضابط دادگستری می‌داند، افزود: این در حالی است که ضابط دادگستری باید تحت امر مقام قضایی عمل کند.

این حقوقدان با طرح این پرسش که کدام مقام قضایی به نیروی انتظامی دستور داده صبح بروید دختر مردم را بگیرید، افزود: فقط یک وظیفه برای پلیس می‌شناسیم وآن هم در جرم مشهود است به این معنا که وقتی دو نفر در خیابان درگیر شده‌اند پلیس بدون دستور مقام قضایی می‌تواند جلوی آن دو را برای جلوگیری از یک جنجال بگیرد.

وی گرفتن عکس از دخترانی که به دلیل بدحجابی گرفته می‌شوند را جرم دانست و افزود: اگر پلیس تحت هر عنوانی پرونده‌ای برای فردی تشکیل دهد جرم مرتکب شده است زیرا این کار‌ها نیاز به دستور مقام قضایی دارد.

 این وکیل دادگستری همچنین در مورد ایست و بازرسی‌ها در خیابان نیز گفت: ایست و بازرسی‌ها و بازبینی ماشین رای هیات عمومی دیوان عدالت را دارد که خلاف قانون است.

احمدی با تاکید براینکه نیروی انتظامی حق ندارد خودرو شهروندان را بازرسی کند مگر اینکه جرم در آن مشهود باشد، افزود: خودرو حریم خصوصی فرد است و بازرسی آن نیاز به دستور مقام قضایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بازرسی ماشینی با این احتمال که در ماشینی تریاک یا هروئین باشد و یا حتی اینکه ازخانم و آقایی پرسیده شود نسبت شما چیست حتما باید با دستور مقام قضایی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز