خبرگزاری کار ایران

مفتی اعظم سلطنت عمان:

مذاهب اسلامی نیاز مبرمی به بازگشت اتحاد و همبستگی دارد

کد خبر : ۱۰۹۷۰۸

اختلافات میان دولت و ملتها نیز وجود دارد و معتقدیم برای حل اختلافات باید به منابع قرآنی و مذهبی رجوع کنیم و با استناد به قرآن می‌توان به حل اختلاف میان گروه‌ها پرداخت.

ایلنا: شیخ احمدبن الخلیلی(مفتی اعظم سلطنت عمان) در نشست خبری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، بیان کرد: ما اکنون نیاز مبرمی به گفتگو و گفتمان‌های مختلف داریم تا بتوانیم با دیگران و مسلمانان به نتایج مطلوب برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مفتی اعظم سلطنت عمان گفت: مذاهب اسلامی در این شرایط نیاز مبرمی به بازگشت اتحاد و همبستگی دارد درحالیکه درمعرض اختلاف و از هم گسیختگی است. امت اسلامی باید با پروژه‌های صلح و دوستی در صدر دیگر امت‌ها قرار بگیرد زیرا رسالت امت ما جز این نمی‌باشد.

وی ادامه داد: فتنه‌هایی که میان امت اسلامی به وجود آمده است باعثشده که از رسالت اصلی خود دور شوند و در گفتگوها و دیدارهایی که با علمای بزرگ قم صورت گرفت بر این نکته تاکید داشتیم که امت اسلامی باید با کمک مسئولین خود گرفتاریهایی را که برایشان پیش آمده کنار بگذارند.

احمد بن الخلیلی اظهار داشت: ما نیاز مبرمی داریم که خواسته‌ها و آرزوهای خود را عملیاتی کنیم و در این راستا نیازمند طرحی هستیم که بتواند نظریه‌های مطرح شده را عملی کند و باید کمیته‌ای برای این منظور تشکیل شود تا بتوان اهدافمان را به منصه ظهور برساند.

مفتی اعظم سلطنت عمان ابراز داشت: حل تمامی مشکلات از کانال گردهمایی و سمینارها شکل خواهد گرفت و می‌توان از این طریق افکار و اندیشه‌ها را به ثمر رساند.

وی تاکید کرد: نیاز اصلی ما گفتگو با مخالفان و آتش افروزان است. زیرا با گفتمان می‌توانیم به آنان ثابت کنیم که آنچه انجام می‌دهند به نفع خود آنها نیز نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم که اختلافات با همدیگر را روشن کنیم و آنچه آنان نیز می‌خواهند باید منطقی انجام شود.

شیخ الخلیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تاکنون چه اقداماتی برای حل مشکلات در جوامع بین المللی از جانب مسلمانان صورت گرفته، پاسخ داد: ما امت اسلامی وظیفه داریم که در کنار هم به حل مشکلات بپردازیم. اختلافات به دو گونه عقیدتی؛ سیاسی و برای حل اختلافات عقیدتی و فقهی باید به مراجع اصلی مکتب رجوع کرد.

وی ادامه داد: اختلافات میان دولت و ملتها نیز وجود دارد و معتقدیم برای حل اختلافات باید به منابع قرآنی و مذهبی رجوع کنیم و با استناد به قرآن می‌توان به حل اختلاف میان گروه‌ها پرداخت.

مفتی اعظم عمان تاکید کرد: ما از دولت‌ها خواسته‌ایم که به حقوق ملت خود رسیدگی کنند و حق آنها پایمال نکنند. و روابط بین ملت و امت باید رابطه‌ای خالی از خشونت و مهربانانه باشد.

شیخ الخلیلی در توضیح این که گفتمان با مخالفین چگونه باید باشد، گفت: روش ما این است که اجازه ندهیم به اختلافات دامن زده شود و تا جایی که می‌توانیم باید درگیری‌ها را مهار کنیم و با این شیوه می‌توانیم دیگران را به خود جلب کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز