خبرگزاری کار ایران

با حضور پژوهشگران، نویسندگان و شاعران ادبیات کردی؛

مراسم رونمایی از کتاب شعر لکی " توریسکه‌ی به یان " برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۹۶

مراسم رونمایی از کتاب شعر لکی «توریسکه‌ی به یان» با حضور پژوهشگران، نویسندگان و شاعران ادبیات کردی، در تالار غدیر شهر کرمانشاه برگزار شد.

ایلنا: عصر سه شنبه، مراسم رونمایی از کتاب شعر لکی «توریسکهٔ به یان» با حضور جمع زیادی از نویسندگان، اندیشمندان، شاعران و پژوهشگران ادبیات لکی و کردی در تالار غدیر شهر کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، در این مراسم، کیومرثامیری معروف به «لک امیر»، از شاعران لک زبان کرمانشاه، گفت: دو زبان لکی و کردی، جزء زبان‌های موزون محسوب می‌شوند که بیش از هر چیزی برای شعر گفتن خلق شده است.

این شاعر لک زبان تاکید کرد: البته امکان دارد که این ویژگی خاص در دیگر زبان‌های محلی کشور وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر لک زبان و کرد زبان می‌توانند خود یک شاعر باشند، افزود: نگارش کتاب «توریسکهٔ به یان» به رسم الخط کردی است که این را باید ویژگی خوب این کتاب دانست.

لک امیر در پایان سخنان خود بیان کرد: زیرا آثار کردی و لکی باید با این رسم الخط نوشته شوند تا خواننده بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

در ادامه این مراسم، محمد آشنا عباس منش، از شاعران شهرستان پاوه نیز گفت: ادبیات لکی که بخشی از ادبیات بزرگ کردی است، ادبیاتی عمیق، پرمایه و غنی است.

این شاعر کرد زبان افزود: ویژگی قابل توجه کتاب «توریسکهٔ به یان» ناب بودن اشعار آن است که در این کتاب از اشعار هیچ شاعر دیگری الهام گرفته نشده و کلا حاصل طبع شاعرانه نویسنده آن؛ «بیژن گراوند» است.

عباس منش گفت: از مسئولین فرهنگی استان انتظار می‌رود که روند مجوز فعالیت گروه‌های شعر و ادب کردی را آسان کنند تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای شعر و ادب کردی در این منطقه باشیم.

کتاب «توریسکهٔ به یان» نوشنه بیژن گراوند، مجموعه‌ای از اشعار به زبان لکی با مضامین اجتماعی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز