خبرگزاری کار ایران

مخالفان طرح اصلاح بندی از ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی مطرح کردند:

کاهش کیفیت آموزش عالی با افزایش سهم رشته‌های دستیاری پزشکی در مناطق محروم

کد خبر : ۱۰۹۵۰۳

در جریان بررسی طرح اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی و پذیرش دانشجو در دوره های تکمیلی و تخصصی لاهوتی، قاضی پور و عباسی به عنوان مخالفان طرح صحبت کردند.

در جریان بررسی طرح اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی و پذیرش دانشجو در دوره های تکمیلی و تخصصی لاهوتی، قاضی پور و عباسی به عنوان مخالفان طرح صحبت کردند.

به گزارش ایلنا، در نشست علنی امروز(سه‌شنبه ۹ مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح دوفوریتی اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان اولین مخالف صحبت کرد.

کاهش کیفیت آموزش عالی با افزایش سهمیه رشته های دستیار پزشکی به مناطق محروم

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قانون فعلی برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی ۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت در رشته های دستیاری پزشکی به مناطق محروم به داوطلبان بومی اختصاص می یابد و پذیرفته شدگان مکلفند به مدت سه برابر طول مدت تحصیل را صرفاً در مناطق محروم خدمت کنند و افرادی که سابقه خدمت در این مناطق را دارند حداکثر تا ۵ سال از تعهد خدمتشان کسر می شود.

وی ادامه داد: اکنون می خواهیم ۱۰ درصد را به ۳۰ درصد افزایش دهیم این در حالی است که این افزایش سهمیه به معنای توسعه دانشگاه ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه افزایش سهمیه مازاد بر ظرفیت در کاهش کیفیت آموزش عالی تاثیر می گذارد، یادآور شد: در صورت از این سهمیه باید هیات علمی دانشگاه ها و فضای آنها توسعه یابد، لذا اجازه دهیم همان میزان ۱۰ درصد باقی بماند.

مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته در بند ۳ نادیده گرفته شده

در ادامه نادر قاضی پور نیز گفت: مخالفت بنده برای تکمیل و رفع نواقص طرح اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی ذکر شده از طریق جذب دانشجویان بومی با اولویت مناطق محروم که خوب است اما مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته در بند مذکور نادیده گرفته شده است که حتما باید ذکر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: بعد از تبصره های ۴،۵ و واژه " تا " در ماده واحده حذف شود.

شاخص های بهداشتی باید اولویت باشد نه شاخص های درمانی

همچنین سلیمان عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با بند مذکور گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت نگاه بهداشتی است تا نگاه درمانی. ضمن اینکه اگر نگاه بهداشتی داشته باشیم مشکلات پرداخت هزینه های درمانی، مشکلات بیمه در پرداخت ها و یا مشکلاتی که مردم دارند نخواهیم داشت.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس بند(ج) ماده ۳۲ قانون برنامه پنجم توسعه سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت مبتنی بر مراقبت های اولیه سلامت محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع سطح بندی خدمات و خرید راهبردی خدمات باشد، لذا باید به این سمت حرکت کنیم و نیازی به قانون مجدد نیست.

وی افزود: اگر به این سمت حرکت نکنیم باید هزینه کنیم، متخصص تربیت کنیم و تجهیزات لازم را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پزشک متخصص در مناطق محروم به تنهایی نمی تواند کار کند بلکه نیازمند بیمارستان و تیم مشاوره و سایر امکانات است، تصریح کرد: در حال حاضر کمبودی در نیرو نداریم و سالانه ۴ هزار متخصص تربیت می کنیم و سهمیه ۱۰ درصد در مناطق محروم پاسخ می دهد اما توزیع عادلانه نداریم اما متخصص تربیت شده و سهمیه ۱۰ درصد را در مناطق محروم را اخذ کرده اما در محل کار خود حضور ندارد، ضمن اینکه شاخص های بهداشتی است که ارتقای نظام سلامت را در بر دارد نه شاخص های درمانی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز