خبرگزاری کار ایران

محمدعلی موحد در مراسم «از خاطر مولانا»:

مولانا در اشعارش همواره امر به «مدارا» می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۳۱

موحد معتقد است امر به مدارا و آرامش، هم از ویژگی‌های اشعار مولاناست و هر از آموزه‌های اصلی قران کریم به حساب می‌آیت. حجت‌الله ایوبی می‌گوید درس‌گفتارهای موحد شباهت‌های زیادی به سینمای کیارستمی دارد.

مراسم «از خاطر مولانا» در سالروز تولد مولانا؛ دوشنبه ۸ مهرماه در تالار شمس با حضور حجت‌الله ایوبی، رییس بنیاد شمس تبریزی و مولانا و رییس سازمان سینمایی و محمدعلی موحد برگزار شد.

به گزارش ایلنا موحد در این مراسم ضمن قرائت ابیاتی از مولانا و قیاس آن با آیات قران گفت: مولانا در اشعارش همواره امر به مدارا می‌کند. این توصیه، همانا معجزه‌ی پیامبر بزرگ اسلام نیز هست زیرا او با همین رویکرد توانست اعراب، ایرانی‌ها و ملل دیگر را به اسلام جذب و ذوب کند. بر این اساس؛ مولانا و اشعارش مروج ترک خشونت، دوری از کینه‌ورزی و عداوت است.

محمدعلی موحد در ادامه با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) در در قرآن کریم، افزود: خداوند در قرآن به موسی و هارون دستور می‌دهد که به نرمی سخن بگویند؛ و با فرعونی که دعوی خدایی کرده با ملایمت برخورد کنند. اما متأسفانه این ملایمت‌ها در جهان امروز وجود ندارد و آتش افروزی‌ها در افغانستان‌، عراق‌، سوریه و شمال آفریقا همچنان ادامه دارد.

وی گفت: دو نوع نرمش داریم. یکی نرمشی که فاسد است و فسادش در آن است که بخواهی بدون رعایت صداقت و با چرب‌زبانی کسی را گول بزنی. دومی نرمش مصلحانه است که مولانا در آن باره می‌گوید با کسی که یک عمر گل خورده است، باید قند داد تا طعم آن را بفهمد و آرام آرام به قند روی بیاورد.

حجت‌الله ایوبی، رییس بنیاد شمس تبریزی و مولانا و رییس سازمان سینمایی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به زحمات و کوشش‌های موحد در درس‌گفتارهایش، آثار او را به سینمای کیارستمی نزدیک خواند و گفت: کلام و آثار جناب موحد ساده و گیرا هستند و از این حیثآثار او به سینمای کیارستمی نزدیک است. وقتی صحبت‌های آقای موحد تمام می‌شود تازه در ذهن مخاطب سؤال‌ها آغاز می‌شوند؛ درست مثل آثار کیارستمی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز