خبرگزاری کار ایران

توضیح قادر آشنا درخصوص سه اتفاق در هفته‌های اخیر؛

هنوز ابلاغی برای بنیاد ادبیات نمایش صورت نگرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۷۲

مشخص نیست بودجه بخش فرهنگ و هنر در لایحه تقدیمی به مجلس چقدر بوده تا بتوانیم حدس بزنیم چه میزان برای اداره تئاتر کشور اختصاص پیدا می‌کند / به عنوان مدیر قطعا رویکردی را اتخاذ خواهم کرد که به نفع هنرمندان تئاتر خیابانی باشد.

ایلنا: قادر آشنا طی دو هفته اخیر با مسائلی همچون انتقاد صریح هنرمندان تئاتر خیابانی از شیوه مدیریت شهرام نوشیر در دفتر تئاتر خیابانی، انتقال اداره بنیاد ادبیات نمایشی از معاونت هنری به مرکز و شایعه کاهش بودجه تئاتر نسبت به سال گذشته مواجه شد که پاسخ مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی به هرسه سوال در ادامه می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آشنا در ارتباط با ابراز نارضایتی هنرمندان تئاتر خیابانی از برنامه‌ریزی‌های یک سال گذشته و حمایت مطلق او از شهرام نوشیر، مدیر دفتر تئاتر خیابانی اظهار کرد: اداره کل هنرهای نمایشی متعلق به تمام هنرمندان است و همه حق دارند انتقاد خود را مطرح کنند. باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که هیچ مدیری از خطا مبری نیست اما بد نیست دوستان نیت افراد از برنامه‌ریزی‌ها را نیز مدنظر قرار دهند و متوجه باشند که قرار از پیش تعیین شده برای ناکام ماندن تئاتر خیابانی وجود ندارد، بلکه همه در تلاش هستیم تا جایگاه این شیوه اجرایی نزد مردم و علاقه‌مندان ارتقاء پیدا کند.

وی ادامه داد: من از ابتدای قبول این پست عنوان کردم افرادی که احساس می‌کنند جایی مشکل وجود دارد باید مسائل را با گفتگو حل و فصل کنند. نمی‌گویم تئاتر خیابانی مشکل ندارد اما هنگامی که پی‌گیری از مسیر غیرمنطقی و مجاری دیگری صورت می‌گیرد من هم قطعا از مدیر خود حمایت می‌کنم.

مدیر مرکزهنرهای نمایشی تصریح کرد: اگر دوستان برای گفتگو حاضر می‌شدند ما می‌توانستیم از مدیر دفتر تئاتر خیابانی هم بخواهیم با حضور در جلسه نسبت به مشکلات مورد نظر هنرمندان توضیح دهد و دلایل خود را عنوان کند. به این روش گفتگو شکل می‌گرفت و می‌توانستیم در ارتباط با کمک به رفع مسائل تئاتر خیابانی گام موثر برداریم.

آشنا با تاکید بر اینکه اهالی تئاتر باید بتوانند مسائل را با گفتگو درون خانواده پشت‌سر بگذارد، اظهار داشت: اگر این مسیر طی شد و دوستان به نتیجه نرسیدند، قطعا می‌توانند پی‌گیری‌های خود را تا وزیر ارشاد هم ادامه دهند و به نتیجه برسند.

وی با تاکید بر اینکه تمام مسائل با گفتگو قابل حل است و همه به فکر ارتقای جایگاه تئاتر به دور از جنجال آفرینی هستند، بیان کرد: در این مسیر بنا نیست لجبازی اتفاق بیفتد یا بر پی‌گیری مسائل از مسیر نادرست پافشاری شود. باید گفتگو صورت بگیرد، دوستان نقدهای خود را عنوان کنند و پاسخ را بشنوند. در صورتیکه به این نتیجه برسیم روند دیگری می‌تواند موثر واقع شود، من به عنوان مدیر قطعا رویکردی را اتخاذ خواهم کرد که به نفع هنرمندان تئاتر خیابانی باشد.

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش اعتبار تئاتر در بودجه ارائه شده دولت گذشته به مجلس گفت: حتی سال گذشته هم که اعتبار ۱۸میلیاردی برای تئاتر کشور در نظر گرفته شد بعدا به نصف تقلیل یافت و با پی‌گیری‌های وزیر ارشاد و معاون هنری منابعی از دیگر محل‌ها جذب شد تا پرداخت بدهی‌ها و برگزاری رویدادهای هنری به تعویق نیفتد.

وی ادامه داد: درحال حاضر به طور دقیق مشخص نیست بودجه بخش فرهنگ و هنر در لایحه تقدیمی به مجلس چقدر بوده تا بتوانیم حدس بزنیم چه میزان برای اداره تئاتر کشور اختصاص پیدا می‌کند. شاید تنها مشکل فوری برای اختصاص نقدینگی را شاهد باشیم اما به طور کل باید صبر کنیم تا اصل بودجه دیده شود و ببینیم ابلاغ‌ها به چه صورت محقق خواهد شد.

آشنا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییر محل اداره کننده بنیاد ادبیات نمایشی از معاونت هنری به مرکزهنرهای نمایشی می‌تواند موجب اثرگذاری این بنیاد شود یا خیر گفت: اینکه بنیاد در گذشته توسط معاونت هنری تاسیس شد و امروز زیر نظر مرکزهنرهای نمایشی به عنوان متولی امور تئاتر قرار می‌گیرد قطعا نکته مثبتی است اما در حال حاضر صحبتی بین بنده و آقای مرادخانی صورت نگرفته تا از برنامه ایشان اطلاع داشته باشم که قطعا طی چند روز آینده موارد مشخص خواهد شد.

وی افزود: فعلا نه به صورت شفاهی و نه کتبی ابلاغی صورت نگرفته تا بدانیم بنیاد قرار است مستقل عمل کند یا زیرنظر مرکز خواهد بود.

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی در پایان با تاکید بر اهمیت جایگاه نمایش‌نامه در خلق آثار نمایشی اظهار داشت: خلق نمایش‌نامه مبنا و مهمترین پایه خلق اثر نمایشی محسوب می‌شود که ما باید تمام حمایت و تلاش خود را به‌کار بگیریم تا آثار درخور و قابل توجه داشته باشیم. خوشبختانه هنرمندان طی مدت اخیر نشان دادند به داشته‌های بومی خود توجه می‌کنند و رویکردهایی در خصوص این نوع نگرش برای اجرای آثار در کارگردانان و نویسندگان دیده می‌شود. امیدوارم بنیاد ادبیات نمایشی بتواند گام موثری در حفظ آثار و ایجاد جریان ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز