خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

ادبیات منبری و ادب منبر

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۴

«زنده یاد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد کاظم شرفی» با برآوردی که هم اینک پس از درگذشتش از این دنیای فانی دست داد، می تواند یکی از مصادیق بارز این مفهوم باشد او که مردم وفادار و عاشورایی یزد اینگونه در سوگش سوختند و همراهی کردند و برای خوبی هایش صفحات درخشان و به یاد ماندنی گشودند.

ایلنا - یزد: انتقال فرهنگ و بینش در جوامع بشری و بین نسل ها، بر پایه ی آموزش که دو شاخه ی اصلی آن «فرهنگ مکتوب» یا نوشتاری و «فرهنگ مسموع» یا شنیداری استوار است و این سنخ از سابقه ی طولانی و تاثیر و تاثر فراگیرتری برخوردار است، زیرا که بسیاری از افراد که حتی با خواندن یا نوشتن آشنایی چندانی نداشتند، از طریق شنیدن به مفاهیم عالی و معارف نابی دست می یافتند و از نقل های سینه به سینه و جلسات گفتمان بهره ها می بردند یا می برند.

شیعگی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همراه با کلاسهای درس هزار ساله شیخ الطائفه علامه طوسی و حوزه های غنی علمیه در طول تاریخ پر بار و پر ثمر، منبرهای ارشادی و جلسات آموزش حضوری علاقه مندان برقرار و با ارائه بحث های مکتبی و گفتنی های دینی، شانه به شانه ی حوزه و مدرسه کار سنگین «­­پروردن» و «آگاه ساختن» را متحمل شده اند و چه بسیارند ناطقان و سخنگویان منابر و شیرین زبانان و سخنورانی که عصاره ی کلامشان در جانها ریشه دوانده و حرف حرف بیانشان چراغ راهی برای گشودن تارک راههای زندگی گشته است، که در همین عرصه و استان یاد «مالمیری ها»، «حکمت ها» و «وزیری ها» در دهه های معاصر در ذهنها زنده و زبانزد خاص و عام است.

اما نکته ای که به مناسبت باید به آن اشاره نمود این مهم است که علیرغم توسعه فناوری و آسانی دست یافتن به منابع و مراجع غنی علمی و آموزشی در حوزه نوشتاری و گسترش و فراگیری جلسات و مجالس اطلاع رسانی و ذکر معارف و معالم اسلامی و فراوانی گویندگان و مبلغان حوزه ی شنیداری باید به نیازی عمیق تر پاسخ داد و دل مشتاقان و طالبان دریافت حقایق را به جاذبه ی دیگری آویخت و به بیان دیگر از «کلام» به «سرّ کلام» و ادبیات مرسوم منبری را از «ادب منبر» در تحکیم مبانی عقیدتی و باورهای اصولی برای طی طریقت و مشی زندگی باز شناخت و در این مقصود افرادی را جست که علاوه بر باورمندی و اعتقاد به گفته ها خود به نوعی « باور » در بیان ارزش ها و قابلیت ها تبدیل شده باشند.

و«زنده یاد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد کاظم شرفی» با برآوردی که هم اینک پس از درگذشتش از این دنیای فانی دست داد، می تواند یکی از مصادیق بارز این مفهوم باشد او که مردم وفادار و عاشورایی یزد اینگونه در سوگش سوختند و همراهی کردند و برای خوبی هایش صفحات درخشان و به یاد ماندنی گشودند.

به خوبی به مهربانی و دلرسی هایش پاسخ دادند و از « ادب »، « تواضع »، « نرم خویی » و « گشاده دستی » او در کنار « حفظ اصول » و پایبندی به « حضور »، « انضباط » و « مراعات » او سخن گفتند.

او که به آنچه می گفت « عمل کرده بود » و حاصل زندگی هفتاد و سه ساله اش به خوبی این را گواهی می دهد.

درسفرهای زیارتی مخلصانه در اختیار زائرین و مخصوصا حجاج بیت الله الحرام بود و برای انجام اعمال بیشترین ملاحظه و همراهی را داشت.

به ساده زیستی علاقه مند بود و سعی می کرد برای دیگران تکلیف و تکلّفی نباشد.

مثبت اندیش و جمع گرا بود و به آحاد جامعه بویژه نسل جوان عنایت و توجه داشت.

به سومین شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی و بیت ایشان عشق می ورزید و از هیچ فرصتی برای حضور در جریان قیام مردمی انقلاب اسلامی دریغ نمی داشت.

برای هم لباس ها و قشر والای روحانیت قداست و احترام فوق العاده ای قائل بود و در هر حال خدمت به آنان را وظیفه اصلی و اولیه خود می دانست.

آنچه برای او مهم بود بعد از رضای خداوندگار رضامندی مخاطبین و مردم خوبی بود که شایسته و لایق خدمت بودند.

قدر هر سلام و آشنایی را به خوبی می شناخت و بسیارند یاران پنجاه ساله ای که در تداوم دوستی شان باز هم اشک حسرت ریختند و از تنها ماندن امروزشان افسوس می خورند.

و اینها خلاصه می شود در همان مفهوم متعالی ادب منبر یا کاربردی کردن آموزه های دینی که عمری برایش سرمایه کرده بود.

و براستی به چه میزان معتقدیم که عوامل طالب و بویژه نسل معاصرمان به این جوهره و عنصر نیازمند است و الگوهای رفتاری معتقد را برای شناخت درست باورهای خود می طلبد همانی که قرآن کریم اشاره دارد که:

(و لکم فی رسول الله اسوة حسنه)

اسوه حسنه و الگوی شایسته ی رفتاری که ملاک در قضاوتها و « بایدها و نبایدهای ما » باید باشد.

همان سیره و عملکردی که در منابع فقهی ما یکی از چهار رکن کتاب، سنت، عقل و اجماع تلقی شده است و سنت؛ اقدام، اقرار و تائیدی است که عملا از معصومین مشاهده و به دست آمده است.

یاد ویادمان امثال شرفی ها باید از این جهت عزیز داشته شود که بتواند نقش آفرین و تاثر برانگیز باشد که اینگونه رفتار و کردار از هر کس ما مورد انتظار است و از روحانیون، مبلغین و سخنوران ما که پیشتاز در تعلیم و آموزش هستند اولی تر.

فرصت را غنیمت شمرده به سهم خود به عنوان یاری دیرین و عضوی از اعضای خانواده ی ایشان از این نمک شناسی، پاسداشت شکوهمند و معرفت بی ریای قاطبه مردم عزیز و متدین دار العباده یزد و سایر بلاد و استان ها که بیانگر دین باوری شعور بالا و عاطفه ی غنی و مهرورزانه ی آنان است سپاسگزاری داشته، تداوم توفیق همگان برای ایجاد زمینه ی رشد خدمت پروران و خادمان به ملک و دین را از درگاه خداوند متعال مسالت و برای علوّ درجات این عزیزاز دست رفته دعا نمایم.

ابوالقاسم شعشعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز