خبرگزاری کار ایران

روحانی در اجلاس خلع سلاح هسته‌ای:

۲۶ سپتامبر بعنوان روز بین المللی امحای کامل سلاح هسته‌ای تعیین شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۸۲

منابع مالی را به جای سلاح هسته‌ای برای امحای فقر، بی‌سوادی و بیماری‌ هزینه کنیم / بیایید جهانی عاری از سلاح هسته‌ای را برای نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم. این حق آن‌ها و مسوولیت ماست. بیایید نشان دهیم که ما ملل متحد هستیم: مللی متحد در راه صلح.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنان مهمی در اولین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره خلع سلاح هسته‌ای، بر ضرورت تمرکز تلاش‌های بین‌المللی برای خلع و امحای تسلیحات هسته‌یی و منع گسترش این سلاح‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، متن سخنان دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رییس، آقای دبیرکل، عالیجنابان، هیات‌های محترم، خانم‌ها و آقایان

ایراد سخن در این گردهمایی تاریخی امتیازی ویژه است. مشارکت تعداد زیادی از رهبران جهان در این نشست، که اولین اجلاس مجمع عمومی درباره خلع سلاح هسته‌یی است، در واقع نشانه بارزی از حمایت گسترده از این موضوع مهم است. به نمایندگی از جنبش غیرمتعهدها که مبتکر برگزاری این نشست است، لازم می‌دانم از همه شما به خاطر حمایت‌های‌تان قدردانی کنم.

آقای رییس،

من از شما و ریاست قبلی به دلیل تلاش‌های‌تان در برگزاری این اجلاس، بسیار متشکرم. از آقای دبیرکل نیز به خاطر مطالبی که اظهار داشتند، سپاسگزارم.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،

برخورداری از جهانی امن وآرام کماکان آرمان مشترک همه ماست. حوادثهولناک هیروشیما و ناکازاکی عزم ما را در جلوگیری از تکرار چنان ویرانی و کشتاری که زبان از بیان آن قاصر است، مصمم‌تر ساخت. بر این اساس، در اقدامی سنجیده، اولین قطعنامه این مجمع خواستار عاری ساختن جهان از سلاح‌های هسته‌یی شد. در نتیجه تلاش‌های جهانی، در حال حاضر ما از مجموعه‌ای از معاهدات، هنجارها و موسساتی برخورداریم که ماموریت آن‌ها نیل به این هدف مورد توافق است.

با این وجود، هزاران سلاح هسته‌یی موجود، هم‌چنان بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح به شمار می‌رود.

بی‌تردید، اقدامات انجام شده برای خارج ساختن سلاح‌های هسته‌یی از حالت آماده باش و پرتاب، یا کاهش تعداد این گونه سلاح‌ها نباید جایگزین امحای کامل آن‌ها قلمداد شود.

هرگونه استفاده از سلاح هسته‌یی، نقض منشور ملل متحد و جنایت علیه بشریت است. آن دسته از راهبردهای نظامی و امنیتی که چنین کاربردهایی را توجیه می‌کنند، غیرقابل پذیرش‌اند. ضمن آن که تهدید کشورهای غیرهسته‌یی با استفاده از سلاح هسته‌یی نیز باید پایان یابد. نوسازی این‌گونه سلاح‌ها هم اثر تلاش، برای امحای کامل آن‌ها را خنثی می‌کند و باید متوقف شود. به همین دلایل، تنها راه رفع تهدید این سلاح‌ها، امحای کامل آن‌هاست.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،

مایلم اقدام برخی کشورهای غیرهسته‌یی در انصراف داوطلبانه از سلاح‌های اتمی خود یا انهدام آن‌ها را که نقش ارزنده‌ای در خلع سلاح هسته‌یی ایفا می‌کند، مورد ستایش قرار دهم. هم‌چنین می‌خواهم به نقش اساسی مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌یی، در روند خلع سلاح هسته‌یی و صلح و امنیت بین‌المللی اذعان کنم. بدین جهت، لازم می‌دانم از نقش تعیین کننده کشورهای غیرهسته‌یی، به‌ویژه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها که بخش عمده اعضای این مناطق را، تشکیل می‌دهند، تمجید کنم. از طرف جنبش غیرمتعهدها، از همه کشورهای هسته‌یی می‌خواهم تا پروتکل‌های الحاقی به همه معاهدات مربوط به ایجاد این مناطق را تصویب کرده، هرگونه تحفظ یا اعلامیه‌های تفسیری که با هدف و منظور آن‌ها در تعارض باشد، ملغی ساخته و وضعیت غیرهسته‌یی این مناطق را، محترم شمارند. در همین راستا، مصرانه از دولت‌های هسته‌یی می‌خواهم نسبت به امضای هر چه سریع‌تر و بدون تحفظ پروتکل مربوط به معاهده منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌یی، منطقه جنوب شرق آسیا و اسناد مربوطه به آن، مبادرت کنند.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،

حدود ۴ دهه تلاش بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌یی در خاورمیانه، متاسفانه با ناکامی مواجه شده است. اتخاذ گام‌های عملی عاجل برای ایجاد چنین منطقه‌یی ضروری است. اسراییل به عنوان تنها غیر عضو پیمان منع اشاعه هسته‌یی در این منطقه، باید بدون هیچ گونه تاخیری به این معاهده بپیوندد تا همه فعالیت‌های هسته‌یی در منطقه، تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار گیرد.

جامعه بین‌المللی باید به تلاش‌های مضاعفی در حمایت از شکل‌گیری این منطقه که ایجاد آن سهم مهمی در تحقق خلع سلاح هسته‌یی خواهد داشت، مبادرت کند. در این راستا، تاکید می‌کنم که دولت‌های غیرمتعهد عضو پیمان منع اشاعه هسته‌یی مصرانه خواستار برگزاری فوری کنفرانس ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌یی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه، با مشارکت همه کشورهای این منطقه هستند تا از هرگونه پیامد ناخواسته‌ای در این زمینه، پیشگیری گردد.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،

در یک دوره بسیار طولانی، جهان در انتظار خلع سلاح هسته‌یی بوده است. نه در اختیار داشتن سلاح هسته‌یی برای مدت نامحدود قابل تحمل است و نه امحای کامل آن‌ها می‌تواند بیش از این به تاخیر افتد. مسوولیت اولیه در زمینه خلع سلاح هسته‌یی به عهده کشورهای هسته‌یی است. از طرف جنبش غیرمتعهدها، قویاً از این کشورها می‌خواهم به این تعهد حقوقی خود که انجام آن، مدت‌ها به تاخیر افتاده است، پایبند باشند.

انجام تعهدات خلع سلاح هسته‌یی نباید بیش از این به تاخیر افتاده یا برای پیشبرد منع اشاعه و یا تلقی‌های غیرواقعی از ثبات استراتژیک به گروگان گرفته شود.

خلع سلاح هسته‌یی و منع اشاعه، تقویت کننده یکدیگرند. آن‌ها باید هم‌زمان و نه به هزینه یکدیگر، مورد پیگیری واقع شوند. مشروعیت منع اشاعه، از هدفی بزرگ‌تر که همان خلع سلاح هسته‌یی است، نشات می‌گیرد. هم‌چنین، منع اشاعه باید به صورتی جامع و غیر تبعیض‌آمیز تعقیب شود. تا زمانی که سلاح هسته‌یی وجود دارد، خطر کاربرد، تهدید به استفاده و اشاعه آن‌ها نیز وجود دارد. بنابراین، تنها تضمین قطعی، نابودی کامل آن‌ها است. البته، تا تحقق این هدف، کشورهای دارای سلاح هسته‌یی باید تحت هر شرایطی، از هرگونه تهدید و یا استفاده از سلاح هسته‌یی علیه هر کشور غیر هسته‌یی، اجتناب کنند. تاکید می‌کنم که، اعلامیه‌های کنونی در خصوص تضمین‌های امنیتی منفی، کافی نیستند و باید در چارچوب یک سند حقوقی جهان شمول به تصویب برسند.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،

مایلم تاکید کنم که خلع سلاح هسته‌یی کماکان بالاترین اولویت دولت‌های عضو جنبش غیرمتعهدهاست. به منظور پیشبرد دستور کار خلع سلاح هسته‌یی، جنبش، نقشه راه ذیل را، پیشنهاد می‌کند:

اول، آغاز هر چه سریع‌تر مذاکرات در کنفرانس خلع سلاح در خصوص کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌یی به منظور منع در اختیار داشتن و مالکیت، توسعه، تولید، به دست آوردن، آزمایش، انباشت، انتقال، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌یی و فراهم کردن زمینه امحای کامل آن‌ها.

دوم، تعیین روز ۲۶ سپتامبر هر سال به عنوان روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌یی. در این راستا من از همه کشورها و جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و رسانه‌های جمعی می‌خواهم دست به دست هم دهند تا این آرمان والا تحقق یابد.

سوم، برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در سطح مقامات عالی‌رتبه در ۵ سال آینده، به منظور ارزیابی پیشرفت‌های حاصله در خصوص خلع سلاح هسته‌یی.

در رابطه با این نقشه راه، جنبش غیرمتعهد قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد. اطمینان دارم که این قطعنامه از حمایت همه شما برخوردار خواهد شد.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان

هیچ ملتی نباید سلاح هسته‌یی داشته باشد؛ چون همان‌گونه که آقای دبیرکل، شما به درستی بیان کردید، هیچ دست پاکی، برای در اختیار داشتن این سلاح‌های ناپاک وجود ندارد. جنبش غیرمتعهدها مصمم است از هیچ گونه تلاشی برای تحقق فوری جهان عاری از سلاح‌های هسته‌یی، فروگذار نکند. بیایید به جای سلاح هسته‌یی، منابع مالی خود را برای توسعه و امحای فقر، بی‌سوادی و بیماری‌ها، هزینه کنیم.

بیایید جهانی عاری از سلاح هسته‌یی را برای نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم. این حق آن‌ها و مسوولیت ماست. بیایید نشان دهیم که ما ملل متحد هستیم: مللی متحد در راه صلح.

متشکرم آقای رییس.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز