خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه حفاظت و بهره برداری آب‌های زیرزمینی آب منطقه‌ای اصفهان:

وضعیت آب دشت کاشان به فاجعه نزدیک‌تر است تا بحران

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۸۹

تعجب می‌کنم مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان می‌گوید از کلمه بحران برای دشت کاشان استفاده نکنیم؛ پس از چه کلمه‌ای استفاده کنیم؟ وضعیت دشت کاشان به فاجعه نزدیک‌تر است تا بحران.

ایلنا: تعجب می‌کنم آقای شیشه فروش؛ مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان می‌گوید از کلمه بحران برای دشت کاشان استفاده نکنیم؛ پس چه کلمه‌ای استفاده کنیم؟ وضعیت دشت کاشان به فاجعه نزدیک‌تر است تا بحران.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان رئیس گروه حفاظت و بهره برداری آب‌های زیرزمینی آب منطقه‌ای اصفهان با بیان این مطلب در سومین همایش ملی بحران آب در دشت کاشان افزود: بحران حداقل کلمه‌ای است که برای دشت‌های ممنوعه استفاده می‌شود.

مهندس شهرام نخعی گفت: دشتی که نشست کرده، قدرت دریافت آب و ذخیره آن را از دست داده است؛ حتی اگر آب دریای خزر را به آن انتقال دهیم تنها یک باتلاق درست کرده‌ایم.

وی حفاظت از منابع آبی را به منزله دستیابی به یک منبع جدید دانست و تصریح کرد: چاره‌ای نیست جز آنکه مقداری کشاورزان کاشان کوتاه بیایند، متولیان صنعت بهتر استفاده کنند و در مصرف شرب صرفه جویی شود.

این کار‌شناس حوزه آب هشدار داد: من تأکید می‌کنم دشت کاشان تا ۵ سال آینده با مشکل فاجعه آمیز آب روبروست، ولی با وجودی که همایش سوم است که به کاشان می‌آیم و مطالبم را ارائه می‌دهم، مسئولین بگویند نتایج عملی آنچه بوده است؟

نخعی با طرح چند سوال مدیریت حوزه آب را به چالش کشید و گفت: چه کسی جوابگو است؟ چه کسی مطالبه کرده است؟ آیا مردمی که می‌خواهند نماینده به مجلس بفرستند مطالبه‌ای در مورد مسائل آب دارند؟ آیا از شورای اسلامی شهر و روستا در این ارتباط مطالبه می‌کنند؟

رئیس گروه حفاظت و بهره برداری آب‌های زیرزمینی آب منطقه‌ای اصفهان مهم‌ترین چالش بحران آب را مشکل مدیریتی دانست و گفت: تا زمانی که در حوزه مدیریت یکپارچه منابع آبی مشکل وجود داشته باشد نمی‌توان به چشم انداز مناسبی دل بست.

نخعی افزود: نمی‌دانم چه لزومی دارد تا در دشت ممنوعه بحرانی کاشان چهارفصل کشت صورت گیرد، کشاورزی که چاهش در حال خشک شدن است، به جای مصرف مداوم از هم اکنون باید تدبیری برای آن داشته باشد.

این کار‌شناس آب گفت: منابع آبی دشت کاشان با بیش از ۳۵ میلیون مترمکعب اضافه برداشت مواجه است. همه نگاه‌ها به زاینده رود و دیگر حوزه‌هاست تا این کسری را جبران کند. خوب است اگر این اتفاق رخ دهد، ولی ذخیره زاینده رود به زیر ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی افزود: با وجود ۳ سدی که در بالادست زاینده رود و در استان چهارمحال بختیاری در دست اجراست، اگر این امر اتفاق بیافتد باید با هم در سد زاینده رود فوتبال بازی کنیم.

این کار‌شناس تصریح کرد: ما باید از خودمان شروع کنیم. من هنوز سالی ۲ تا ۳ بار ماشینم را با آب شرب می‌شویم. من به عنوان کار‌شناس آب منطقه‌ای تمام تلاشم را به کار نبرده‌ام تا دستور فرماندار برای جلوگیری از اضافه برداشت از منابع را به کار ببرم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز