خبرگزاری کار ایران

شیرزاد در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل احزاب فراگیر کمکی به یادگیری رفتار تشکیلاتی نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۲۳

تلاش می‌کنیم درخواست‌های خود از دولت را تا حد ممکن رسانه‌ای نکنیم / به چالش کشیدن شعارهای افراطی را باید در برنامه کاری احزاب و گروه‌های سیاسی قرار دهیم / اینکه حزب اسلامی کار درخصوص رفتار غیرتشکیلاتی راستگو مسئولیت را برعهده گرفت کاملاً قابل ستایش است.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هم‌اکنون احزاب کوچک و بزرگ با یک وزن در داخل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضور دارند که خوشبختانه به دلیل تفاهم اعضا تاکنون کار به خوبی پیش رفته است ولی گاهی که نیاز به رأی‌گیری‌های حساس است لازم است تا وزن‌ها کاملاً مشخص گردد.

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه ساختار‌ها و احزاب بسیار فراگیر کمکی به یادگیری جدی رفتار تشکیلاتی نمی‌کند، گفت: وجود احزاب کوچک در این زمینه بیشتر می‌تواند مؤثر باشد؛ چرا که بلوک‌بندی داخل یک جناح بزرگ بهتر می‌تواند اعضا را کنترل کند.

وی با اشاره به بحثانتخابات شهردار تهران عنوان کرد: اینکه حزب اسلامی کار درخصوص رفتار غیرتشکیلاتی راستگو مسئولیت را برعهده گرفت کاملاً قابل ستایش است. این نحوه برخورد مسئولانه نشان می‌دهد که در جریان اصلاحات چنین بلوک‌بندی صورت گرفته و یک حزب فراگیر وجود دارد که از طریق آن احزاب زیرمجموعه اعضای خود را کنترل و در صورتی که کار غیرتشکیلاتی از آن‌ها سر بزند مسئولیت آن را می‌پذیرند.

شیرزاد با تأکید بر اینکه نمی‌توان وجود یک جبهه فراگیر در هر جناح را انکار کرد، گفت: این جبهه هم‌اکنون نیز کما بیش وجود دارد اما نیاز است تا برخی روابط درونی اصلاح گردد. به طور مثال در داخل جبهه اصلاحات شورای هماهنگی این جبهه تاحدودی این نقش را دارد اما باید شفاف‌تر از این آیین‌نامه‌هایی در این خصوص وجود داشته باشد تا احزاب با توجه به وزنی که دارند مسئولیت بپذیرند در حالی که هم‌اکنون احزاب کوچک و بزرگ با یک وزن در داخل این جبهه حضور دارند که خوشبختانه به دلیل تفاهم اعضا تاکنون کار به خوبی پیش رفته است. ولی گاهی که نیاز به رأی‌گیری‌های حساس است لازم است تا وزن‌ها کاملاً مشخص گردد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین یادآور شد: علاوه بر این لازم است تا هر یک از احزاب زیرمجموعه جریان بزرگ اصلاحات بیش از پیش منسجم شده و ضوابط تشکیلاتی را بهتر از قبل در میان خود برقرار کنند و ارکان حزبی فعال‌تر شوند تا یک شورای مرکزی وجود نداشته باشد که به شکل دوره‌ای گرد هم جمع شود. این نه تنها در جناح اصلاح‌طلب بلکه در جریان اصول‌گران نیز یک ضرورت است.

وی با بیان اکه امروز اصلاح‌طلبان به خوبی نحوه توافق با یکدیگر را یاد گرفته‌اند، گفت: مشکل این است که بسیاری از بدنه اصلاحات که جمعیت میلیونی نیز هستند همه رفتار تشکیلاتی و کارت عضویت ندارند بنابراین نمی‌توان همه آن‌ها را در قالب یک حزب ریخت. جبهه اصلاحات یک رنگین‌کمان گسترده است که نمی‌توان همه رنگ‌های آن را با یکدیگر در یک قالب ریخت.

شیرزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدمات افراطیون عنوان کرد: آنچه ما به عنوان افراطیون می‌شناسیم جریان اقتدارگرا در عرصه سیاسی کشور است. به طور کلی می‌توان گفت عملاً اصولگرایان به دو قسمت اساسی از یکدیگر جدا می‌شوند. یکی از آن‌ها که اصطلاحاً اصولگرایان سنتی نام دارند همچون حزب مؤتلفه و جامعه اسلامی مهندسین و احزابی از این قبیل که روز به روز رفتار سیاسی آن‌ها مسئولیت‌پذیر‌تر می‌شود. اما در مقابل جریان افراطی قرار دارند که از آن‌ها به عنوان اقتدارگرایان راست یاد می‌شود این گروه دارای رفتارهای قانونی و همچنین غیرقانونی هستند.

وی افزود: به طور مثال در رفتارهای غیرقانونی این گروه اگر نگاهی داشته باشیم می‌بینیم که گزارش قائله قم نشان می‌دهد برخی از سر‌شناسان سیاسی این جریان که در صحنه سیاسی کشور نیز فعال هستند به هدایت گروه‌ها می‌پردازند امثال این گزارش موجب می‌شود که از میزان رفتارهای غیر قانونی این جریان کاسته شود البته این‌ها رفتارهای قانونی نیز دارند که نمونه آن را در رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی مشاهده کردیم وقتی که اصولگرایان سنتی بیشتر تمایل به رای مثبت به وزرای روحانی داشتند و طیف افراطی منسوب به جبهه پایداری خواهان رای منفی به آن بودند.

شیرزاد با بیان اینکه باید جلوی رفتارهای غیرقانونی این جریان از طریق ابزارهایی همچون گزارش غائله قم و یا درخواست از قوه قضاییه گرفته شود، عنوان کرد: همه وظیفه داریم مواضع افراطی را برای مردم روشن کنیم این یک نمونه کاری بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت به گونه‌ای که مجموعه تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته به مردم کمک کرد تا بین گرایش‌های افراطی، شعار واقع بینانه روحانی را انتخاب کنند بنابراین انتخابات ریاست جمهوری اخیر نوعی کنار زدن شعارهای افراطی در عرصه رقابت قانونمند بود.

وی افزود: البته شعارهای افراطی چندین سال است که شنیده می‌شود اما وقتی آسیب آن دامن رئیس مجلس را گرفت دیدیم که برخوردهای جدی با آن شد البته در این خصوص گلایه‌ای وجود ندارد همین که امروز این جریان توسط نمایندگان که بسیاری از آن‌ها نیز از طیف اصولگرا هستند به چالش کشیده می‌شود جای شکر دارد باید این به چالش کشیدن شعارهای افراطی را بیشتر در برنامه کاری احزاب و گروه‌های سیاسی قرار دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد فعالیت مجدد حزب مشارکت نیز گفت: دفا‌تر این حزب هم اکنون پلمپ شده است اما اعضای آن بنا ندارند که در حال حاضر دولت روحانی را تحت فشار دهند با این حال درخواست اعضای مشارکت درخواست جدی است. دولت یازدهم فعلا در دوره مهلت قرار دارد. اعضای مشارکت این را به خوبی درک می‌کند و تلاش می‌کنند که درخواست‌های خود را تا حد ممکن رسانه‌ای نکنند اما مطالبه آن از وزارت کشور یک تکلیف جدی است و انتظار داریم که برخوردهای افراطی گذشته کنار برود.

وی با تاکید براینکه ما به مدیریت روحانی تا مناسب شدن فضای کشور اعتماد خواهیم کرد، گفت: امیدواریم در زمان مناسب امکان فعالیت مجدد حزب مشارکت نیز وجود داشته باشد هرچند که اعضای این حزب هنوز انحلال خود را به رسمیت نمی‌شناسد چراکه هیچ حکم قانونی در این مورد وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز