خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری عنوان شد؛

توضیحات محسنی‌اژه‌ای درباره فیلتر فیس‌بوک، گروگان‌گیری چندروز اخیر، دادگاه خاوری، و...

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۱۲

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود درباره فیلتر فیس‌بوک، گروگان‌گیری چندروز اخیر، دادگاه خاوری،دادگاه كهریزك، بازداشت"م-ر" و...........توضیحاتی را ارائه كرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: نسبت به هدایایی که از سوی دولت گذشته از نهاد ریاست جمهوری خارج شده است هیچ شکایتی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری اظهار داشت: طی هفته اخیر تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف قوه قضاییه انجام شد که مواردی از آن‌ها را شرح می‌دهم؛چند نفر از اعضای دادگستری جابجا شدند که از میان آن‌ها می‌توان به مدیر کل دادگستری استان تهران، بندرعباس، و خراسان شمالی که امروز جابجا شد اشاره کرد. همچنین رئیس دادگاه انتظامی عالی قضات حجت الاسلام صدیقی بعد از سالیان بسیار به سمت مشاور عالی قوه قضاییه درآمدند و حجت الاسلام نیری که سالیانی را در معاونت دیوان عالی کشور دارند به جای ایشان منصوب شدند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: همچنین آقای کریمی که در سمت‌های مختلف در سی سال بعد از انقلاب فعالیت داشتند به جای حجت الاسلام نیری به سمت معاونت دیوان عالی کشور منصوب شدند افزون براین مسئله آقای بختیاری به جای آقای سراج به سمت دادستان کل کشور منصوب شدند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: علاوه براین مسئول مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه به تازگی مشغول به کار شده است و امیدواریم با حضور ایشان بتوان اطلاع رسانی بهتر و قوی‌تری داشته باشیم.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا آقای "م-ر" اخیرا بازداشت شده‌اند یا اینکه تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند؟ گفت: از ایشان تحقیقات لازم درباره بیمه ایران به عمل آمد اما بازداشت نشدند و هم اکنون هم آزاد هستند.

اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد فروش ساختمان 28 طبقه جهاد کشاورزی گفت: این ساختمان شرایط ویژه‌ای را گذرانده است خود دولت پینشهاد کرده و در درون دولت به توافق رسیده‌اند اما جهاد کشاورزی در این مورد حق داشت، قوه قضاییه به این موضوع ورود پیدا کرد، ساختمان تصرف شد و هزینه‌ها در این مورد انجام شد. رسیدگی به مسائل این ساختمان در دولت قبلی بوده و اگر دولت فعلی نیز حرفی داشته باشد به آن رسیدگی خواهیم کرد.

اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی که مبنی براینکه آیا قوه قضاییه می‌تواند نسبت به هدایایی که احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق از نهاد ریاست جمهوری خارج کرده‌اند و همچنین نسبت به ۱۶ میلیارد تومان برداشت دولت ورود پیدا کند؟ گفت: درباره سوال اول هیچ شکایتی صورت نگرفته و درباره مسئله دوم هم دیوان محاسبات شکایتی داشته که دستگاه قضایی در حال پیگیری آن است و خواسته شده تا مدارک لازم آورده شود تا مراحل بعدی کار انجام شود.

وی با بیان اینكه ذی‌حساب احضار شده و توضیحات لازم را ارائه کرده است و قرار بر مسترد بودن وجه است، ادامه داد: در این قضیه ذی‌حساب آمد اما گفت فلانی به من گفته نیا. اگر ذی‌حساب نمی‌آمد نمی‌شد به پرونده رسیدگی کنیم اما آمد و اسناد و مدارکی داد که گفت براساس آن عمل کرده‌م و ما نیز این اسناد و مدارک را در دست بررسی داریم.

جت الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در خصوص احضار برخی از مسئولان سابق وزارت ارشاد گفت: این پرونده مربوط به قبل است افرادی احضار و از آن‌ها تحقیق شد اما این مسئله برای مدتی پیش است و چیز جدیدی نیست.

در ادامه خبرنگاری از بازداشت جانشین مشایی در ستاد راهیان نور پرسید که اژه‌ای گفت هم شما و هم بنده از بیان برخی مسائل معذور هستیم اگر همه ملتزم به قانون باشیم به نفع همه ما خواهد بود. شما باید خود را جای فرد مورد نظر بگذارید اگر شما هم در مظان اتهام باشید قطعا راضی نیستید تا وقتی حکمی صادر نشده است در رسانه‌ها مطلبی درموردتان منتشر شود. البته در مورد فرد خاصی که شما می‌گویید در حال حاضر مطلبی به ذهنم نمی‌رسد.

اژه‌ای همچنین در خصوص وضعیت لایحه پلیس قضایی نیز گفت: در قانون برنامه پیش بینی شده است که ظرف دو سال این لایحه تنظیم شود کارهای مربوط به این امر صورت گرفته اما مراحل نهایی خود را هنوز طی نکرده است امیدوارم ظرف زمان مشخص به نتیجه مطلوب در این زمینه برسیم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم نیز تصریح کرد: خوشبختانه با تشکیل دولت یازدهم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز فعال‌تر شده است به گونه‌ای که جلساتی مرتبا برگزار شده و از هر سه قوه در این جلسات شرکت کردند و تصمیمات خوبی هم برای پیشگیری از فساد اقتصادی و هم برای نحوه برخورد با آن اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی به شکل قاطع با مفاسد اقتصادی برخورد خواهد کرد، گفت: قوه قضاییه همیشه خواهان این بوده دستگاه‌ها خود در این زمینه پیگیری لازم را داشته باشند و یا حداقل با قوه قضاییه همکاری لازم را بکنند. از مشکلات گذشته ما این بود که در برخی موارد به حوزه‌ای برمی خوردیم اما همکاری لازم از سوی آن دستگاه صورت نمی‌گرفت و این باعث طولانی‌تر شدن روند بررسی پرونده‌ها می‌گردید. امیدواریم که قوه مجریه در مورد مسائلی که مطرح می‌شود همکاری لازم را با قوه قضاییه داشته باشد؛ زیرا که در این صورت سرعت و شتاب کار نیز بیشتر می‌شود.

اژه‌ای در خصوص مسئله زمین خواری نیز گفت: در این مورد دستگاه‌ها وظیفه دارند در صورتی که متوجه شدند تعدی صورت گرفته است بلافاصله آن را گزارش دهند این امر خیلی مهم است امیدوارم با همکاری‌های صورت گرفته بررسی پرونده‌های زمین خواری نیز شتاب بیشتری بگیرد.

دادستان کل کشور در خصوص مسئله گروگان گیری در شرکت واحد اتوبوسرانی نیز گفت: گروگانگیری انواع متعددی دارد که این مورد از مواردی شدید آن نبوده است. در این مورد تمهیدات خاص و تجهیزات مسلحانه منتفی بود از طرف دیگر اگر در جایی اعلام شود که گروگانگیری صورت گرفته است پلیس وظیفه دارد همه اقدامات لازم را بعمل آورد بنابراین اگرچه این مورد از مصادیق گروگانگیری شدید نبوده است اما اینگونه هم نبود که پلیس بی‌دلیل به این مسئله ورود پیدا کرده باشد. شکل این گروگانگیری همچون گروگانگیری‌های معروف نبوده است.

خبرنگاری از اژه‌ای پرسید، گفته شده است که فرزند معاون رئیس جمهور سابق به دلیل مشارکت در یک پرونده ارزی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است که دادستان کل کشور گفت: من در سوال قبلی نیز گفتم که فرد مورد نظر شما بازداشت نشده اما از وی تحقیقاتی صورت گرفته است اما هم اکنون آزاد است. پرونده در مرحله تحقیقات است و هنوز به دادگاه نرفته است. من اطلاعی ندارم که از فرزند وی نیز تحقیق شده است یا خیر.

وی در مورد پرونده اقتصادی برادران «ر» گفت: در این مورد ۵ نفر بازداشت شدند که دو نفر آن‌ها برادر هستند علاوه بر آن دو کارمند بانک و یک وکیل نیز مورد بازداشت قرار گرفته است و پرونده هنوز در مرحله رسیدگی است. همچنین اشیایی که از آن‌ها ضبط شده بود تحویل بانک شده است و هم اکنون دارد کار‌شناسی می‌شود تا ارزش آن‌ها مشخص شود. از نتیجه این کار کار‌شناسی هم اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت مسئولان سابق شرکت مس سرچشمه نیز گفت: در این مورد نیز دو نفر بازداشت شدند که عمده وجوهی که از شرکت ملی مس سرچشمه به خارج از کشور واریز شده بود برگشته و به حساب معرفی شده شرکت واریز شده است امیدواریم مابقی وجوه که خیلی هم نیست هرچه زود‌تر برگردد البته یکی از متهمان این پرونده در محل کار قبلی خود نیز اتهام دیگری دارد که آن اتهام نیز در جای خود باقی است. این پرونده نیز در مرحله دادسرا است اما کیفرخواست آن هنوز صادر نشده است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده ۲۲ بهمن قم و اینکه ایا متهم جدیدی به دادگاه اظهار شده است یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه بخشی از پرونده در دادگاه ویژه روحانیت مطرح است و بخشی دیگر در دادگستری، براین اساس همچنان روند رسیدگی انجام می‌شود و از کسانی که در این راستا مطلع باشند و یا متهم، دعوت می‌شود تا به دادگاه آمده و پاسخگو باشند.

وی افزود: پرونده وقتی در مجلس قرائت شد و گزارش تکمیلی آن از مجلس آمد بدیهی است که از افراد دیگری هم در مراحل بعدی نام برده شود که از آن‌ها نیز دعوت بعمل می‌آید تا توضیحات لازم را بیان کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا پیرامون اینکه در پرونده ۲۲ بهمن نام حلقه پرتو بعنوان یکی از متهمان قرائت شده،آیا از انها برای ادای توضیحات دعوت شده است، گفت: گزارشی که به قوه قضاییه اعلام شده از افراد متعددی نام برده‌اند و ما از هر فردی که لازم است تحقیق می‌کنیم تا بتوانیم به نتیجه لازم برسیم. اما نمی‌توانم به طور قطع نام کسی را بیاورم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سردارا حمدی مقدم در چند روز اخیر و در توضیحاتی پیرامون حوادث سال ۸۸ و زیرگرفته شدن فردی توسط یک خودروی نیروی انتظامی و اینکه پس از گذشت سه سال و در سال ۹۱ این قضیه به اطلاع سردار احمدی مقدم رسانده شده و ایشان گفته‌اند که از خانواده فرد مورد نظر عذرخواهی هم شده آیا قوه قضاییه در پی سه یا ۴ سال گذشته وضعیت پرونده را مورد بررسی قرار داده بود و در حال حاضر وضعیت این پرونده چگونه خواهد بود، گفت: من به طور دقیق نمی‌دانم که آقای احمدی مقدم چه گفته‌اند و اظهارات ایشان را نشنیده‌ام اما می‌توانم بگویم که فتنه سال ۸۸ ابعاد مختلفی داشت که به دلیل گستردگی آن ممکن است افرادی در این بین شناسایی نشده باشند اما در طول زمان مورد شناسایی قرار گرفته و مطرح می‌شوند و دادگاه نیز مسائل آن‌ها را بررسی خواهد کرد.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه با توجه به استفاده هزاران کاربر و حتی مسئولان دولتی و غیردولتی از فیس بوک و رایج شدن استفاده از آن آیا باز هم استفاده از فیلترینگ لازم و ضروری است؟ گفت: اگر جرایم و مصادیق مجرمانه از فیس‌بوك رفع شده باشد بله می‌تواند رفع فیلتر صورت گیرد اما در صورتی که جرایم مجرمانه موجود باشد فیلترینگ باید ادامه پیدا کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: درباره بررسی محتوای سایت‌ها کارگروهی تشكیل شده و براساس مصوبه‌ای در تیرماه ۸۸ که پیرامون آن ۶ وزارت خانه، دادستان کل کشور، و سایر دستگاه‌ها عضو این کارگروه هستند و اختیاراتی برای آن تعریف شده است و این کارگروه موظف است تا تمام مصادیقی که مجرمانه تشخیص داده می‌شوند را بررسی و رفع کرده و در صورتی که از رفع کامل آن اطمینان یابد از فیلترینگ هم خارج خواهد شد.

محسنی اژه‌ای به سوالی پیرامون وضعیت پرونده خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی گفت: پرونده ایشان در دادگاه است و قاضی سراج هم برای رسیدگی به آن مسوول شده بود و با توجه به اینکه آقای خاوری در ایران نیستند دادگاه وی می‌بایست به شکل جدی بررسی می‌شد اما با تغییر حکم قاضی سراج باید ببینیم آیا اینکار را انجام خواهند داد یا به فرد دیگری واگذار می‌کنند.

وی در پاسخ سوالی درباره ابهاماتی که پیرامون خرید و فروش خودروهای مگان برای جنبش عدم تعهد وجود دارد؟ گفت: هنوز گزارشی به قوه قضاییه درباره مگان‌ها تحویل داده نشده و اگر خلافی صورت گرفته باشد و کمیسیون اصل ۹۰ به این اطمینان برسد آن را به قوه قضاییه خواهد داد.

محسنی اژه‌ای افزود: باید بگویم که با تغییر یک دولت و ورود دولت جدید حرف و حدیث‌های مختلفی بوجود می‌آید و دستگاه قضا هم موظف به رسیدگی به تمام آن‌ها است اما در دولت‌های قبلی هم شاهد مطرح شدن موارد مشابه این مسئله بودیم و تازگی ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ابهام دار زمین دانشگاه ایرانیان نیز گفت: در حال حاضر دولت در این حوزه مشغول به کار است و اگر گزارشی بفرستد دستگاه ذی ربط وارد عمل می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخورداری مسئولان از گرین کارت‌ها قانونی است یا خیر؟ گفت: گرفتن اقامت موقت به طور کلی جرم نیست اما برای برخی مسئولان زیبنده نیست که گرین کارت داشته باشند بخصوص اینکه ممکن است شائبه ایجاد کند علاوه بر آن چه لزومی دارد که مسوولان ما اقامت کشوری دیگر را داشته باشند.

وی همچنین درباره پرونده سه هزار میلیاردی و وضعیت سه نماینده مجلس که اخیرا در این پرونده به عنوان متهم تحت بررسی و پیگیری قرار گرفته بودند؟ پاسخ داد: از سه نماینده‌ای که در مجلس متهم شده بودند دو نفر پس از بررسی‌های لازم محکوم به جزای نقدی و رد مال شده و یک نفر نیز تبرئه شد.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون کاغذبازی‌های اداری در سازمان ثبت اسناد و مشکل ساز شدن آن برای برخی شهروندان و اینکه آیا دستگاه قضا می‌تواند نسبت به این مسئله اقدامی انجام دهد یا خیر؟ گفت: باید در تمام دستگاه‌ها بتوانیم در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، روشی مناسب خدمت رسانی داشته باشیم و اگر سازمانی بتواند این سه ویژگی را محقق کند به طور حتم می‌تواند مدعی باشد که موفق شده است اما اگر اجمالا درباره سازمان ثبت اسناد و مدیریت آقای تویسرکانی صحبت کنیم ایشان در دوره خود تلاش فراوانی برای خدمت رسانی داشته‌اند تاحد ممکن سه ویژگی یاد شده را عملی کردند اما هنوز به آن حد مورد انتظار نرسیده‌اند که دلیل اصلی آن نیز می‌تواند فقدان نیروی کارآمد و آموزش مناسب کارمندان باشد.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه بخش مهمی از مشکلات که کاغذبازی‌های اداری را در سازمانی مانند ثبت اسناد طولانی می‌کند بی‌توجهی مردم است.

وی افزود: در صورتی که مردم نسبت به مشکلات خود دقت کافی را داشته و پرونده خود را به مکان مناسب ارجاع دهند دیگر مشکلات بوجود امده پیش نخواهد آمد.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: همچنین در یک سازمان بررسی‌هایی می‌شود که ممکن است در بین آن‌ها تخلف کارکنان روشن شود و در این راستا و با قانونی کردن کار یک سازمان طبیعی است که افرادی از کارکنان دستگیر می‌شوند در این خصوص حتی می‌توانم بگویم که از مجموعه خودمان سی نفر به دلایل مختلف تحت تعقیب و یا پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند و یا حتی بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امیدواریم که با کمک رسانه‌ها بتوانیم در آنجایی که نقد وجود دارد آن را برطرف کرده و نقاط متعالی را برای مردم روشن کنیم.

محسنی اژه‌ای در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه گفته می‌شود دو وزارت خانه سابق هنوز لیست اموال خود را به قوه قضاییه نداده‌اند، گفت: لازم نیست همه کسانی که لیست اموالشان را ارائه می‌دهند وزیر باشند. اینگونه هم نیست که اگر فردی لیست اموال خود را ارائه نداد اعلام شود. فلسفه چنین کاری این است که اگر مقدار غیرمتعارفی از اموال در طول خدمت فرد اضافه شده باشد باید ریشه آن مشخص شود قاعدتا دو نفر باقی مانده نیز لیست اموال خود را ارائه خواهند داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص پرونده پالیزدار که برخی متهمان آن با پرونده کهریزک مشترک هستند نیز تصریح کرد: برای متهمان کهریزک احکام لازم صادر شده و هم اکنون در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است. اما پرونده دیگری که به آن اشاره شد همچنان در دادسرا بوده و هنوز به دادگاه نرفته است.

در ادامه خبرنگاری با طرح این مسئله که بحث ۱۶ میلیارد تومان و موضوعاتی از این قبیل چالش‌هایی را بین دولت جدید و قدیم ایجاد کرده است پرسید شما حق را به چه کسی می‌دهید که اژه‌ای پاسخ داد: ما نمی‌توانیم بدون بررسی قضاوت کنیم قطعا دولتی روی کار آمده است و مواردی که لازم بداند مورد بررسی قرار خواهد داد و اگر به موارد مجرمانه‌ای برخورد کند گزارش می‌دهد. یک مورد آن همین بحث ۱۶ میلیارد تومان بود که قوه قضاییه وارد شده که البته گفته شده است این مبلغ مسترد خواهد شد.

اژه‌ای همچنین در خصوص مفقود شدن فردی به نام آرش صادقی که پیش از این در اوین بازداشت شده بود نیز گفت: گفته شده که این فرد در سال جاری در زندان اوین اقدام به اعتصاب غذا کرده است اما اصلا درسال ۹۱ و ۹۲ چنین متهمی در زندان اوین وجود خارجی نداشته است. البته در سال ۸۹ فردی به این نام دستگیر و محکوم شده است اما یک سال بعد از آن یعنی درسال ۹۰ آزاد شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد حضور پورمحمدی بعنوان مسئول رسانه‌ای قوه قضاییه نیز گفت: مجموعه‌ای نسبت به بحث رسانه در قوه قضاییه مشخص شده است که بخشی از آن مربوط به اطلاع رسانی است که آقای پورمحمدی در مورد آن قبول زحمت کرده است و می‌خواهد مسائل رسانه‌ای قوه قضاییه را سامان دهد که یکی از بخش‌های اطلاع رسانی، روابط عمومی و بخش دیگر سخنگویی است. آقای پورمحمدی بعنوان سخنگوی قوه قضاییه مسئولیتی نخواهد داشت و حتی در جایگاه روابط عمومی قوه نیز قرار نخواهد گرفت. امیدوارم با تجربه‌ای که ایشان دارد بتواند برای اطلاع رسانی بهتر به همه مجموعه‌ها کمک کرده و موجب تقویت آن‌ها در قوه قضاییه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز