خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سفیر غنا:

آذربایجان‌شرقی آماده انتقال دانش فنی و مهندسی به غناست

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۷۶

آذربایجان شرقی می‌تواند مقصد خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا باشد.

ایلنا: استاندار آذربایجان شرقی آمادگی این استان را برای انتقال دانش فنی و مهندسی و بسط و گسترش مناسبات با کشور غنا اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا احمد علیرضابیگی در دیدار با سفیر غنا در ایران، گفت: آذربایجان شرقی می‌تواند مقصد خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا باشد.
وی با بیان اینکه دو کشور دارای ظرفیت‌ها و امکانات فراوانی هستند که می‌تواند مکمل یکدیگر باشد، افزود: امیدواریم این سفر شروع مناسبی برای توسعه مناسبات و صمیمیت بیشتر بین آذربایجان شرقی و غنا باشد.
علیرضابیگی با اشاره به مذاکرات خود با سفیر سابق غنا، خاطرنشان کرد: با توجه به زمینه‌های مناسب همکاری بین دو کشور امیدواریم بتوانیم روابط خود را بیش از پیش گسترش دهیم.
استاندار آذربایجان شرقی به سفر سال قبل معاون رییس جمهور غنا به تهران اشاره کرد و گفت: بنده در هنگام این سفر در تهران حضور داشتم و آمادگی آذربایجان شرقی را برای همکاری با غنا در زمینه‌های مختلف اعلام کردم و اکنون زمان آن است که روابط خود را گسترش دهیم.
وی از حضور هیأت اقتصادی غنا در آذربایجان شرقی استقبال کرد و اظهار داشت: مایلیم با توجه به منابع طبیعی فراوان غنا، همکاری خود را با این کشور توسعه داده و شرایطی فراهم کنیم که مردم هر دو کشور از منابع یکدیگر بهره‌مند شوند.
علیرضابیگی با اشاره به تفاهم سفیر غنا با یکی از شرکت‌های فنی مهندسی آذربایجان شرقی برای ساخت مسکن در این کشور، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ما مشابه این کار را در کشورهای دیگر از جمله چند کشور اروپایی و در کنیا نیز کار سدسازی را انجام داده‌اند؛ ضمن اینکه ما در شهر جدید سهند بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی ساخته‌ایم و تا پایان امسال، ۲۲ هزار واحد دیگر نیز تحویل خواهیم داد.
وی با تاکید بر انتقال دانش فنی و و مهندسی به کشور غنا، گفت: بخش خصوصی در آذربایجان شرقی فوق‌العاده قدرتمند است به نحوی که سهم بخش خصوصی در اقتصاد این استان نسبت به بخش دولتی، ۸ درصد بالا‌تر از متوسط کشوری است.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: همکاری ما با کشور غنا در زمینه مواد غذایی و صنعت شیرینی و شکلات در گذشته ایجاد شده و امیدواریم تعاملات فنی و مهندسی نیز موجب توسعه بیشتر همکاری‌ها شود؛ ضمن اینکه کارخانه تراکتورسازی هم می‌تواند سفیر سازندگی جمهوری اسلامی ایران در غنا باشد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشورهای آفریقایی در موضوع چرم و فراوری چرم، خاطرنشان کرد: تبریز از مراکز مهم تولید کفش و تولیدات چرمی در کشور به شمار می‌رود و اخیرا توافقاتی با زیمبابوه برای فراوری چرم کروکودیل انجام داده‌ایم و اگر چنین زمینه‌ای در غنا هم وجود داشته باشد صنعتگران ما آماده همکاری هستند.
علیرضابیگی با اشاره به ضرورت ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین ایران و غنا به منظور توسعه مبادلات اقتصادی، این امر را مستلزم تعریف مبادلات دوجانبه کالا دانست و از سفیر غنا خواست این موضوع را مورد توجه قرار دهد.


تجارت در غنا بسیار پرثمر و پرفایده است
سفیر غنا در ایران هم با قدردانی از مهمان‌نوازی مردم تبریز، گفت: دلایل زیادی برای بسط و گسترش روابط ایران و غنا وجود دارد از جمله مشترکات تاریخی، سیاسی و اقتصادی؛ مخصوصا در این وضعیت بین‌المللی نیاز داریم که روابط خوبی با یکدیگر داشته باشیم و این به نفع هر دو کشور است.
باوا گیلبرت ایمبیلاه افزود: روابط تجاری غنا با ایران، منحصر به تهران نیست و ما با همین نگرش به تبریز سفر کرده‌ایم تا مبادلات اقتصادی خود را افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: مذاکرات ما در تبریز بسیار پرثمر بود و امیدواریم نمایندگان استان آذربایجان شرقی به زودی به غنا سفر کنند و زمینه‌های همکاری را بررسی کنند.
ایمبیلاه با بیان اینکه غنا منطقه خوبی برای تجارت است، خاطرنشان کرد: غنا یکی از کشورهای باثبات در غرب آفریقاست و منابع طبیعی فراوانی مانند فلزات گرانب‌ها و اخیرا نفت و بنزین در اختیار دارد و تجارت در این کشور بسیار پرثمر و پرفایده است.
سفیر غنا با بیان اینکه هیچ تهدیدی برای تجارت در غنا وجود ندارد، تصریح کرد: سیستم ما به سرمایه‌گذاران بسیار اهمیت می‌دهد و آن‌ها همیشه برنده هستند.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که منابع و امکانات خدادادی ایران بیشتر از نیاز این کشور است و مطمئنا ایرانیان می‌خواهند دارایی‌های خود را با دیگر کشور‌ها تقسیم کنند.
سفیر غنا با بیان اینکه ایران تکنولوژی بالایی در اختیار دارد، افزود: با توجه به توسعه شهرنشینی و سرعت خوب ساخت و ساز در کشور غنا، ما تقریبا به هر چیزی که ایران در اختیار دارد به ویژه تکنولوژی ایران و نفت و سیمان این کشور نیاز داریم.
وی با بیان اینکه اساس سفر ما به تبریز ایجاد رابطه بین تجار ایران و غنا است، از سفر هیأت اقتصادی غنا به تبریز در اوایل سال میلادی آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد این سفر موجب تعمیق همکاری‌های دوجانبه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز