خبرگزاری کار ایران

در مراسم تجدیدمیثاق ائمه جمعه سراسر کشور با امام راحل مطرح شد:

سید حسن خمینی: باید دلهایمان را صاف کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۵۴

ما به روحانی‌ای نیاز داریم که دست مردم را بگیرد و آنها را هدایت کند/ موعظه همیشه تأثیر دارد اما رفتار؛ بیش از گفتار تأثیر دارد/ هرچند موعظه دلیل اصلی و حکمت نماز جمعه است اما شرط آن این است که دلهایمان را صاف کنیم.

ایلنا: ائمه جمعه سراسر کشور و شرکت‌کنندگان در سومین همایش ائمه جماعت کشور صبح امروز(18 شهریور) با حضور در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) با آرمان‌های آن حضرت تجدید پیمان کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن خمینی؛ تولیت آستان مقدس حضرت امام؛ طی سخنانی با اشاره به حدیثی از حضرت امام رضا(ع) و همچنین اهمیت نماز جمعه گفت: نهی از معصیت الهی واقف کردن مردم به اهمیت زندگیشان ترغیب به طاعت و اطلاع دادن از اتفاقات روز ازجمله مسائلی است که در نماز جمعه مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: موعظه همیشه تأثیر دارد اما رفتار؛ بیش از گفتار تأثیر دارد.

وی با اشاره به سلوک شخصی حضرت امام گفت: ما زمانی که در خدمت امام بودیم از امام موعظه زبانی زیاد نمی‌شنیدیم و بیشتر از رفتار ایشان می‌آموختیم. و تنها توصیه‌ای که ایشان به من بسیار به صورت زبانی می‌کردند توصیه به روحانی شدن بود.

وی ادامه داد: گاهی ما در مجلسی شرکت می‌کنیم و در آن فردی صحبت می‌کند و حتی ذکر اهل بیت(ع) می‌گوید اما سخنان وی تأثیر آرامبخشی ندارد؛شاید دلیلش آن است که گوینده جان و دل پاکی ندارد.

سیدحسن خمینی افزود: سخن زمانی اثر می‌کند که از صاحب سخن گفته شود. به همین دلیل هر چند موعظه دلیل اصلی، سبب و حکمت نماز جمعه است اما شرط آن این است که ما دلهایمان را صاف کنیم.

وی با اشاره به لزوم ارتقای ساختارهای تحصیلی برای روحانیان گفت: یک مشکلی که ما در ساختارهای تحصیلی داریم و باید رفع شود این است که بین آموخته‌ها و انتظارات عدم تناسب وجود دارد. امروز ما به روحانی‌ای نیاز داریم که دست مردم را بگیرد و مردم را هدایت کند اما در این میان فقط به وی فقه یاد می‌دهیم در حالی که فقه فقط یک رشته است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ مبلغین موفق فقط عالم نبوده‌اند بلکه با مردم ارتباط برقرار کردند و یکی از دلایل آن این بوده که دلها را صاف کردند و ما باید دلهامان را صاف کنیم و بغض دیگران را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: موعظه باید از راه دل باشد و باید دل را پاک کرد و اگر سخنی اثر نمی‌گذارد مشکل از دل است.

پیش از سخنان سیدحسن خمینی، حجت‌الله الاسلام تقوی(رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه) طی سخنانی با اشاره به منش سیاسی و مذهبی حضرت امام گفت: امام با مردم مفاهمه داشت و به آنها توجه می‌کرد در این میان محرومان جایگاه ویژه‌ای داشتند و یک موی محرومان را با کاخ‌نشینان عوض نمی‌کرد و همیشه نیز توجه به محرومان و دوری از کاخ‌نشینان را به مسئولان سفارش می‌کرد.

وی ادامه داد: امام به مردم هم اعتقاد داشت و هم اعتماد و به همین دلیل اداره کشور را به رأی مردم می‌گذاشت. زیرا اعتقاد داشت مردمی که با او هستند تا پای جان از ارزش‌ها دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به نقش روحانیت در پیش تازی رهبری انقلاب گفت: نقش روحانیت را نمی‌توان انکار کرد به همین دلیل امام از روحانیان می‌خواست که به دنبال تجملات نباشند زیرا هیچ خطری برای روحانیت بالاتر از توجه به رفاه نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز