خبرگزاری کار ایران

گزارش اختصاصی ایلنا از یاسوج؛

آب آشامیدنی شهرستان نفتخیر بهمئی آلوده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۲۸

آب شرب شهرستان بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد هیچگونه سلامت بهداشتی ندارد و مصرف آن در دراز مدت ضربات جبران ناپذیری به مردم این شهرستان وارد خواهد كرد.

ایلنا: بحران آب در شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان مهمترین مشكل مردم این شهرستان دانست. در چند سال اخیر قول‌های زیادی به مردم این خطه برای برطرف شدن مشكل آب شرب و كشاورزی آنها داده شد، از جمله انتقال آب از سد كوثر، اما به هیچكدام از این وعده‌ها عمل نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد، نمایندگان فعلی و ادوار گذشته مجلس و حتی رئیس جمهور سابق به مردم شهرستان بهمئی وعده رفع مشكل آب كشاورزی و شرب این شهرستان را داده بودند اما كم كم وعده‌ها به دست فراموشی سپرده شد تا مردم این شهرستان به اجبار از آب غیربهداشتی و غیرقابل شرب استفاده كنند.

همین عامل باعث شد تا مردم با ناامید شدن از وعده‌های تكراری مسئولان به تصفیه‌های الكتریكی خانگی روی آوردند که این دستگاه‌ها هزینه‌های زیادی را بر دوش خانواده‌های محروم این منطقه برجای گذاشته است. البته بسیاری از خانوارها به دلایل شرایط نامناسب اقتصادی و عدم توان خرید تصفیه خانگی، ناگزیر از استفاده از آب موجود در شهر هستند.

«تصویر زیر یك فیلتر استفاده شده در تصفیه خانگی در شهر لیكك مرکز شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که توسط خبرنگار ایلنا عکسبرداری شده است.

آب آشامیدنی شهرستان نفتخیر بهمئی آلوده است

«فیلتر قهوه‌ای رنگ تصویر بالا همان فیلتر سفید رنگی است كه بعداز 10 روز نصب روی یك دستگاه تصفیه آب خانگی در شهر لیكك به علت آلودگی شدید آب به رنگ قهوه‌ای در آمده است.»

این فیلتر از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده و دارای منافذی به قطر 1 یا 5 میکرون است که بیشتر در دستگاه‌های خانگی از نوع 5 میکرون آن به عنوان فیلتر مرحله اول استفاده می‌شود. این فیلتر توانایی حذف شن و ماسه، گل و لای، زنگ لوله، لجن و بطور کلی تمامی ذرات معلق بزرگتر از 1 یا 5 میکرون را دارد. زمان تعویض آن بستگی به میزان ذرات معلق آب ورودی و میزان آلودگی آب دارد، البته از آنجا که اشباع شدن این فیلتر از آلاینده‌ها با تغییر رنگ آن محسوس است برای تشخیص بهتر زمان تعویض آن اکثر دستگاه‌ها امروزه دارای محفظه شفافی برای این فیلتر هستند تا مصرف کننده قادر به رویت تغییر رنگ آن باشد، زمان تعویض آن بسته به میزان وجود آلودگی‌ها در آب مصرفی خانواده‌ها رنگ آن تغییر می‌كند و پس از تغییر رنگ باید آن را تعویض کرد.

تصویر فیلتر بالا كه مربوط به یك دوره 10 روزه روی یك دستگاه تصفیه آب خانگی در شهر لیكك مرکز شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ نشان می‌دهد كه درصد آلودگی و كدورت آب شرب این شهر بسیار بالاست.

رنگ سفید و شفاف این فیلتر در مدت 10 روز به زرد و قهوه‌ای تغییر كرده، و چنانچه مدت زیادتری از این فیلتر استفاده شود رنگ آن سیاه و قهوه‌ای سوخته خواهد شد، این عامل نشان می‌دهد مصرف درازمدت آب در این شهر می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به كلیه و دستگاه ایمنی بدن وارد كند.

اما چرا آب كدر و یا به نوعی تغییر رنگ می‌دهد؟

مهمترین دلایل آن عبارتند از:

- تخلیه فاضلاب‌ها و مواد زاید گوناگون

- اسیدهای هیومیك و سایر تركیبات آلی ناشی از تجزیه گیاهان

- وجود آلودگی‌های شدید در آب

- مقادیر زیاد آهن در آب به ویژه در آب‌های زیرزمینی كه موجب قهوه‌ای شدن رنگ آب و فیلتر می‌شود

نگاهی به رابطه كدورت و كیفیت آب:

1-كدورت آب نشان می‌دهد كه تا چه اندازه یك آب آلوده است و آیا قابل شرب هست یا نه

2- ذرات آلی و معدنی مسبب كدورت با فراهم آوردن بستر مناسب زمینه رشد میكروب‌ها را در شبكه آب فراهم می‌كنند

3- ارتباط معناداری بین كدورت فیلتر تصفیه آب و وجود میكروب‌ها در آب وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت در سال 2006 شرط سلامت میكروبی و فقدان باكتری و ویروس‌ها در آب را بر مینای كدورت قرار داده است.

بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت كه آب شرب این شهرستان هیچگونه سلامت بهداشتی ندارد و مصرف آن در درازمدت ضربات جبران ناپذیری به مردم این شهر وارد خواهد كرد.

امید است مسئولان سرانجام برای رفع مشكل و بحران آب در این منطقه بیاندیشند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، شهرستان بهمئی یکی از شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد بوده که با یاسوج مرکز استان 270 کیلومتر فاصله دارد.

این شهرستان هم اکنون با بحران‌های دیگری مانند بیکاری روزافزون، خودکشی جوانان، نبود کارگاه‌های صنعتی و نبود فضاهای مطلوب ورزشی و دانشگاهی مواجه است. این درحالیست که شهرستان بهمئی یکی از شهرستان‌های تولید کننده نفت در کهگیلویه و بویراحمد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز