خبرگزاری کار ایران

همیشه سعی کردم بی‌طرف باشم؛

موزون: داربی‌های قدیمی پر هیجان‌تر بود/هیجان فقط در داربی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۶۸

عبداله موزون اولین داور داربی است که اولین بار در 16 فروردین سال 1347 این بازی را قضاوت کرد.

عبداله موزون اولین داور داربی است که اولین بار در 16 فروردین سال 1347 این بازی را قضاوت کرد.

به گزارش ایلنا، وی که سابقه قضاوت دو دربی و کمک داوری در یک داربی در کارنامه اش دارد در حاشیه دیدار با محمدمهدی نبی  به خاطرات گذشته اشاره کرد و نظراتش را درباره داوری و قضاوت در داربی بیان کرد. این مصاحبه را بخوانید.

چطور برای اولین درابی پایتخت از سوی فدراسیون وقت انتخاب شدید؟

بله یادم می‌آید که به درخواست محمود بیاتی و امیر مسعود برومند برای قضاوت در داربی اول انتخاب شدم، البته انتخاب من به این سادگی‌ها نبود و فدراسیون برای انتخاب داور این بازی حساس، مته زیادی به خشخاش می‌گذاشت. یکی از مهمترین چالش های پیشرو فدراسیون برای انتخاب داور این بود که من بازیکن سابق شاهین بودم و با توجه به اینکه شاهین یکی و دوسال پیش منحل شده و بازیکنانش تیم جدیدی به نام پرسپولیس تشکیل داده بودند همه این باشگاه را به نام پدر پرسپولیس می شناختند اما فدراسیون به من اعتماد کرد و با توجه به اینکه من قبلا بازیکن فوتبال هم بودم برای قضاوت در داربی انتخاب شدم که فکر کنم بازی با نتیجه صفر بر صفر به پایان رسید.

بازی را خوب قضاوت کردید؟

بله، اگر به آرشیو کیهان ورزشی و دنیای ورزش مراجعه کنید می‌بینید که کارشناسان وقت از کار من تمجید کرده بودند.

پس چرا در داربی دوم جک تیلور از انگلستان قضاوت بازی را بر عهده گرفت؟

این انتخاب فدراسیون بود و من هم آن زمان به آن احترام گذاشتند، چراکه تیلور انگلیسی در آن سال‌ها بهترین داور جهان بود اما این داور که شغل اصلی‌اش قصابی بود به ایران آمد و در حالیکه قرار بود من داور داربی باشم جک تیلور به جای من قضاوت را برعهده گرفت اما نکته جالب این است که من در داربی دوم کمک داور تیلور بودم. بازی در پایان هم با نتیجه بدون گل به پایان رسید.

داربی سوم را شما سوت زدید، درست است.

بله، پس از داربی دوم و حمایت رسانه‌ها از داوران ایرانی‌، داربی سوم را به من دادند و این در حالی بود که همان زمان محمود بیاتی و دکتر برومند اعلام کردند غیر از موزون کسی را برای قضاوت داربی قبول نداریم. من علاوه بر داربی استقلال و پرسپولیس در آن زمان داربی‌های زیادی را بین تیم‌های شاهین – استقلال، استقلال–دارایی و بسیار از بازی‌هایی را که به یاد ندارم سوت زدم. در آرشیو کیهان ورزشی و دنیای ورزش موجود است که همیشه درباره من می‌نوشتند موزون عالی و خوب است و حد متوسط ندارد.

داربی سوم با چه نتیجه ای به پایان رسید؟

داربی سوم 13 مرداد سال 1348 برگزار شد كه استقلال موفق شد پرسپولیس را با نتیجه 3 بر یك شكست دهد.

به نظر شما امروزه داوران چه در فوتبال ایران و چه در فوتبال دیگر کشورها اشتباهات تاثیر گذاری دارند؟

در اوایل مصاحبه اشاره کردم من بازیکن سابق شاهین بودم، پس باید متوجه شده باشید قبل از قضاوت بنده فوتبالیست بودم. به نظرم یکی از مشکلات اصلی داوران این است که قبلا فوتبالیست نبودند. همیشه در قضاوت‌هایم سعی کردم بی‌طرف باشم اما به نظرم در حال حاضر مسائل مادی باعث شده تا فوتبال از آن حالت دوست داشتنی وضعیت دیگری پیدا کند. به نظرم بازیکنان باید داور را قبول داشته باشند. زمانی که من سوت می‌زدند می‌گفتند موزون خودش بازیکن بوده و بهتر می‌داند که ما چه می‌کشیم. من خودم بازیکن تیم ملی هم بوده‌ام و قبل از آن در آبادان بازیکنانی مثل جاسمیان، دهداری و برمکی شاگردان من بودند. می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم و آن این است بارها مهاجمان را دیده‌ایم که در یکی - دو متری دروازه خالی توپ را به بیرون می‌زند این اتفاق ممکن است در داوری هم بیافتد چراکه اشتباهات داوری جزئی از بازی است.

روز جمعه داربی تهران برگزار می‌شود.داربی این روزها با داربی‌های زمان شما چه تفاوتی دارد؟

آن زمان پولی نبود و همه با عشق بازی می‌کردند. محمدنبی خودش بازیکن شاهین بوده و می‌داند چه می‌گویم. شما عقیده دارید هیجان این روزها بیشتر است؟ من با شما مخالفم. هیجان آن روزها بیشتر بود ولی پولی در کار نبود. در دنیایی که سنگینی سکه و لطافت عاطفه فشار می‌آورد معلوم است بازیکنان کم‌کاری می‌کنند و داور هم اشتباه می‌کند. شما هیجان را فقط داربی می‌بینید. من می‌خواهم به شما بگویم آن روزها همه بازی‌ها شرایط داربی را داشت.

درباره بازی جمعه چه نظری دارید؟

من در حیطه داوری می‌خواهم صحبت کنم. برای داوران بازی روز جمعه آرزوی موفقیت می‌کنم و همچنین از تماشاگران می‌خواهم احترام داوران و بازیکنان را حفظ کنند مطمئنا بهترین داوران برای این بازی انتخاب خواهند شد و ان‌شاءاله که شاهد بازی زیبا و جوانمردانه خواهیم بود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز