خبرگزاری کار ایران

توسط مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت؛

مروری بر فعالیت‌ها و عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر : ۱۰۱۱۸۹

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فعالیت‌ها و عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار داد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فعالیت‌ها و عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین این مرکز که روند ایجاد و فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در فاصله زمانی سال‌های 1387 تا 1390 بررسی کرده است، با بیان این مطلب که از زمان تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1385، این معاونت با توجه به منابع مالی قابل توجهی که در اختیار داشته، توانسته است اقدامات مناسبی در حوزه علم، فناوری و نوآوری کشور به ویژه در حمایت از فناوری و تجاری‌سازی نوآوری به انجام برساند، اعلام کرد: از آن جمله می‌توان به تشکیل ستادهای فناوری‌های راهبردی، تعریف و حمایت از طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری، تجاری‌سازی طرح‌های دانش بنیان، حمایت از تکمیل و توسعه اختراعات، تشکیل کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد.

البته علاوه بر امور فناوری و نوآوری که حوزه اصلی فعالیت‌های معاونت را تشکیل می‌دهد، این معاونت در زمینه امور علمی و پژوهشی، امور زیرساختی و امور بین‌الملل و انتقال فناوری نیز فعالیت‌هایی صورت داده است.

بررسی عملکرد معاونت در سال‌های اخیر نشان‌دهنده افزایش حمایت‌های مالی این معاونت در حوزه فناوری و نوآوری، کاهش نسبی تمرکز فعالیت‌ها و حمایت‌ها در حوزه امور علمی و پژوهشی و توجه به حوزه‌های امور زیرساختی و امور بین‌الملل و انتقال فناوری است.

در همین حال یک مسئله مهم در مورد فعالیت‌ها و عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که از بدو تشکیل آن انتقاداتی نسبت به همپوشانی بخشی از فعالیت‌های آن با وظایف و فعالیت‌های شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) وجود داشته است.

این در حالی است که عملکرد شورای عالی یاد شده طی همین سال‌ها در حوزه تجاری‌سازی فناوری و نوآوری قابل قبول نبوده است.

در مورد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بخش عمده فعالیت‌های این وزارتخانه به طور اجتناب‌ناپذیری به امور اجرایی نظام در حال گسترش آموزش عالی اختصاص یافته و در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در مواردی نظیر حمایت از تجاری‌سازی، شرکت‌های دانش بنیان و خلق ثروت از فناوری و نوآوری به عمل نیامده است.

بنابراین در چنین شرایطی، نیاز به یک نهاد فرادستگاهی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد که به طور ویژه بر حوزه فناوری و نوآوری و موضوعاتی نظیر تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان، صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان، انتقال فناوری و... تمرکز کند.

در عین حال، چنین نهادی باید دارای ساختار و تشکیلات تعریف شده قانونی باشد تا علاوه بر پرهیز از تداخل وظایف و موازی کاری با سایر نهادهای موجود در نظام ملی نوآوری (به خصوص شورای عالی عتف و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) امکان پاسخگویی آن به مراجع قانونی نیز وجود داشته باشد.

دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌ها همچنین در انتهای گزارش خود در زمینه برنامه‌های آتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهادها و راهبردهایی ارائه داده که شرح آن در متن گزارش آمده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز