کد خبر: 115184 A

به همت راه و شهرسازی و میراثفرهنگی استان کرمانشاه؛

باید مسئولان راه و شهرسازی با کمک سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صدای صوت قطار در استان کرمانشاه را برای قبت تاریخی به سازمان یونسکو معرفی کنند.

ایلنا: معمولا هر شهری که صفت کلانشهر را با خود یدک می کشد باید دارای یکسری المان ها و مشخصه های کلانشهری باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، شهر کرمانشاه هم همانند سونامی از تمامی جهات جغرافیایی در حال گسترش است و تا چند سال آینده باید منتظر اتصال ساختمانها و آپارتمانهای شهر کرمانشاه به شهرستانهای اسلام آبادغرب، صحنه و بیستون و… باشیم.

روزی به یکی از دوستان گفتم چرا در ایام تعطیلات به مسافرات نمی روی که وی در جواب سئوال بنده گفتند که دوست دارم با قطار از شهر خودم به مقصد مورد نظر حرکت کنم!!

این حرف مال چند سال پیش است و متاسفانه این دوستمان دیگر در قید حیات نبستند که روزی را بتواند صدای صوت قطار را بشنوند. خداوند بیامرزدش!!

هر استانداری و هر مدیری که به نوعی به پروژه قطار کرمانشاه مرتبط بود، رسیدن ریل های آهنی قطار به کرمانشاه را در کمترین زمان ممکن پیش بینی می کرد و وعده می دادند و می دهند که شهروندان گوشهایشان را تیز کنند که اندک اندک صدای دلنواز قطار در کرمانشاه شنیده خواهد شد.

از این وعده و وعیدها بسیار شنیده ایم؛ ما هنوز در انجام پروژه منوریل کرمانشاه مستاصل هستیم و تاکنون نتوانسته ایم که این چند کیلومتر را به سلامت به پایان برسانیم؛ چه برسد به قطار و ریلهای آهنیش.

داستان قطار؛ داستان هفت خان رستم

علی صفایی یکی از شهروندان کرمانشاهی با ابراز گله از وعده های بیشمار و صدالبته پوشالی مسئولان می گوید: چشممان آب نمی خورد که روزی درازی قطار را در شهرمان که به اصطلاح کلان شهر می نامیمش، ببینیم؟!

وی می افزاید: انجام پروژه قطار به کرمانشاه هم برای مسئولان و هم برای مردم به هفت خان معروف رستم تبدیل شده است که امیدواریم که این مسئله ختم به خیر شود.

حال مشکل این پروژه کجاست؛ سئوالی است که مسئولان و بانیان این طرح باید بدان پاسخ دهند.

سیدحسن فدایی، مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه با اذعان به روند بسیار کند این پروژه می گوید: مهمترین مشکل ما برای اتمام پروژه قطار ملایر به کرمانشاه نبود نقدینگی کافی است.

البته مدیرکل راه و شهرسازی مشکل کمبود اعتبار را تنها منحصر به پروژه قطار ملایر به کرمانشاه نمی داند.

وی می گوید: مشکل شدید کمبود اعتبارات بسیاری از طرحهای مهم و کلیدی کشور را در حوزه راهها مختل کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه می افزاید: در سالجاری تنها حدود ۱۱درصد اعتبارات عمرانی استان ابلاغ شده، این در حالیست که سال گذشته تا پایان شهریور ماه ۲۰ درصد نقدینگی را دریافت کرده و سالهای گذشته نیز در بدترین شرایط میزان تخصیص در شش ماهه اول سال حداقل ۳۷ درصد بوده است.

با شرایط موجود انجام این کار ممکن نیست

حال پیمانکار این پروژه عظیم و حیاتی اینگونه به خبرنگار ایلنا می گوید: اگر به اندازه کافی اعتبار در اختیار ما قرار می دادند الان می توانستیم به یکی از استانهای صاحب قطار تبدیل شویم.

این پیمانکار می افزاید: باید هر ۴۵ روز یکبار اعتبار لازم به پیمانکار پروژه داده شود تا بتوانیم کار را پیش ببریم، این در حالی است که با شرایط موجود انجام این کار ممکن نیست.

به هر حال قضاوت را به خود مردم می سپاریم!! زیرا مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با آوردن ادله فوق آب پاکی را روی دستان مردمان این خطه ریخت و اعلام کرده اند که زمان تحویل و بهره برداری از قطار ملایر به کرمانشاه به هیچ وجه مشخص نیست و نخواهد بود.

گفتنی است که پروژه راه آهن ملایر - کرمانشاه با پیشرفت ۹۰ درصدی در بخش زیرسازی، طبق آخرین وعده مسئولین باید تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

گزارش: طاهره ایزدی

ایام تعطیلات راه آهن راه و شهرسازی راه و شهرسازی استان سلامت سونامی صنایع دستی و گردشگری مدیرکل راه و شهرسازی یونسکو اسلام
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر