کد خبر: 139402 A

بنیانگذار علم اقلیم شناسی ایران

بنیانگذار علم اقلیم شناسی ایران گفت: واقعیت علم جغرافیا را باید در کلاس و کتاب های درسی به دانش آموزان و دانشجویان معرفی کرد و شناساند که هنوز این چنین نیست.

ایلنا: بنیانگذار علم اقلیم‌شناسی ایران گفت: واقعیت علم جغرافیا را باید در کلاس و کتاب‌های درسی به دانش آموزان و دانشجویان معرفی کرد و شناساند که هنوز این چنین نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در آران و بیدگل «بهلول علیجانی» که برای حضور در همایش هوای پاک و بحران در دشت کاشان به این شهرستان سفر کرده بود در نشست فرهنگیان شهر نوش آباد با اعلام این مطلب افزود: جغرافیا، علم زندگی است و با زندگی انسان‌ها آمیخته شده و بدون آن نمی‌توان زندگی کرد.

رییس قطب علمی مخاطرات طبیعی و تحلیل فضایی اظهار داشت: نظام آموزشی با تفریح و بازی باید همراه باشد و فراگیر را به تفکر وادار کند و آموزش تلقینی که «بخوان و امتحان بده»، جوابگوی نیاز دانش آموز و دانشجوی امروز نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران تصریح کرد: کتاب‌های درسی باید از نظر مبانی علمی، نظری و فنی به روز باشد و به گونه‌ای تدوین و نوشته شود که با آموزش و راهنمایی معلم، باعثحرکت دانش آموز به طرف تولید علم باشد.

به گفته وی، اولین نیاز بشر برای زندگی، مکان یابی است که در علم جغرافیا شناخته می‌شود و انسان باید محیط خود را بشناسد تا بتواند سالم زندگی کند اما در کتاب‌های درسی این مفاهیم به دانش آموزان منتقل نمی‌شود.

مدیر نمونه سال ۷۲ کشور گفت: انسان اگر می‌خواهد سلامت بماند باید در استفاده از طبیعت و محیط زیست قناعت داشته باشد چون مجبور است با طبیعت هماهنگ زندگی کند و این مفاهیم، از آموزه‌های علم جغرافیاست که از آن غافل شده‌ایم.

بنیانگذار علم اقلیم‌شناسی ایران گفت: جغرافیا باید به نگرش کمّی، اهمیت بیشتری بدهد. برای اینکه فقط از این طریق می‌توان داده‌های فراوان جغرافیا را تنظیم و مرتب کرده و در اختیار محقق قرار داد.

وی تاکید کرد: جغرافیا، پراکندگی پدیده‌ها و عوارض را مطالعه می‌کند و در این مطالعه، نخست الگوهای پراکندگی را شناسایی کرده و سپس با استفاده از پراکنش‌های دیگر، آن را استدلال و تبیین می‌کند. خوشبختانه این نگرش نیز در میان نسل جوان جا افتاده است.

نویسنده کتاب «مبانی آب و هوا‌شناسی» افزود: رشته جغرافیا، فرصت‌های شغلی فراوانی دارد و دانش آموختگان جغرافیا، به شرط آنکه توانایی کار علمی داشته باشند، جذب بازار کار می‌شوند.

استاد نمونه سال ۷۱ دانشگاه‌های کشور تاکید کرد: امروزه دیگر «جغرافیا» از سفره علوم دیگر تغذیه نمی‌کند و خود، علم مستقل و برخوردار از ابزار، روش و موضوع می‌باشد و جغرافیدان اگر بخواهند در جامعه علمی و یا بازار کار جایگاهی داشته باشد، باید توانایی‌های لازم در زمینه‌های زیر را دارا باشد.

علیجانی اظهار داشت: تسلط بر مفاهیم اصلی جغرافیا، ریاضی و آمار کلاسیک، علوم رایانه و زبان برنامه نویسی و نرم افزارهای تحلیل فضایی مانند GIS و مانند آن، تسلط بر زبان و ادبیات انگلیسی، تسلط بر علم سنجش از دور و تفسیر تصاویر ماهواره‌ای ابزار موفقیت دانش آموختگان جغرافیا است.

پرفسور علیجانی، روز جمعه به همراه، نویسندگان کتاب جغرافیای استان اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهرنوش آباد، از مجموعه باستانی شهرزیرزمینی نوش آباد، قلعه خشتی، مسجد جامع و روستای تاریخی تقی آباد در شمالیترین نقطه استان اصفهان دیدار کردند.

آب و هوا ادبیات ایران باستانی جامعه دانش آموز دانش آموزان و دانشجویان سلامت عضو هیات علمی دانشگاه ماهواره
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر