خبرگزاری کار ایران

بیانیه شورای هماهنگی کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن در انتقاد از بی‌توجهی مسئولان در پیگیری مطالباتشان

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۳۴۱

شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن با انتشار بیانیه‌ای، خواستار رسیدگی به وضعیت پرداخت مطالبات مزدی و شغلی خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در این نامه از مسائل مالی و مشکلاتی که به مطالبات مزدی و بیمه‌ای آنها بازمی‌گردد، به عنوان علت اصلی مشکلات خود یاد کرده‌ و خواستار رسیدگی به اوضاع نابسامان شغلی خود شدند.

در این بیانیه که متن کامل آن در زیر آمده، شورای هماهنگی ضمن تشریح مطالبات صنفی کارگران خطوط ابنیه فنی خواستار تسریع در پرداخت‌ها آن شده‌اند.

در ابتدای این بیانیه با بیان اینکه کارگرانی که تحت مسئولیت شرکت‌های پیمانکاری در راه‌آهن کار می‌کنند ۳ ماه مطالبات مزدی طلبکارند و کسی پاسخگو کارگران نیست، آمده است: کارگران خطوط ابنیه فنی تا ۶ سال سنوات از شرکت تراورس به عنوان یکی از پیمانکاران طلب دارند این درحالی‌ست که مسئولان این شرکت پاسخگو کارگران نیستند و این شرکت به دلیل  مشکلات مالی در حال ورشکستکی است. همچنین  شرکت گسترش آهن‌راه و تمامی شرکت‌های قراردادی که ارواق آنها به فروش نرسیده است و دولت هیچ کمکی در جهت تسهیل کار آنها  نمی‌دهد و کارگران تحت مسئولیت این شرکت در شرایط و وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند. برای رفع مشکل این شرکتها قرار بود در تهران جلسه‌ای برای مدیران راه‌آهن گذشته شود و این جلسه برگزار نشد و هیت‌های اعزامی به تهران دست خالی به مناطق خود برگشتند و این موضوع باعث شد اکثر نواحی به شرکت راه‌آهن در تهران نامه زدند ولی پاسخی که به نامه‌ها دادند این بود که گفتند شما شکایت کنید.

در بخش دیگری از بیانیه شورای هماهنگی کارگران خطوط ابنیه فنی امده است: از ۲۹ تیر سال ۹۷ تا ۱۷ مرداد تمامی مناطق راه‌آهن در اعتصاب کارگران خطوط ابنیه فنی بود و نتیجه اعتصاب  یکماهه این شد که حقوق اردیبهشت را به کارگران خطوط ابینیه راه‌آهن دادند البته هنوز کارگران خطوط ابنیه آذربایجان دستمزد اردیبهشت را کامل دریافت نکرده‌اند و مشکلاتی در زمینه پرداخت بیمه آنها وجود دارد. اعتراضات ما باعث شد برخی اعضای کمیسیون کارگری برای برسی مشکلات صنفی کارگران خطوط ابنیه فنی در برخی مناطق حاضر شوند. ضمن اینکه گزارش این بازرسی‌ها هنوز بدست ما نرسیده و شاهد هیچ تغییری در روند مشکلات کارگران خطوط ابنیه نبوده‌ایم.

در ادامه گزارش شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن  آمده است: مشکل پرداخت مطالبات مزدی کارگران پروژه مراغه ارومیه همچنان باقی است و کارگران کارگاه مهاباد هم اعلام کرده‌اند با حداقل دریافتی یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان کارفرما حدود ۵۰۰ هزار تومان از  آخرین پرداختی آنها کسر کرده است. در عین حال مشکل پرداخت حقوق چندماه یکبار کارگران ایستگاه راه‌آهن زواره اصفهان که ظاهرا چندسال است لاینحل مانده باعث شده که گذران زندگی این کارگران در طول سال با مشکل مواجه شود. همچنین  مشکلات بیمه‌ای کارگران شاهرود، دامغان و سمنان نیز لاینحل باقی مانده و این کارگران از اردیبهشت ماه سال ۹۶ تا الان ۶ ماه بیمه معوقه  دارند.

شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن با بیان اینکه کارگران خطوط ابنیه خواستار پرداخت به موقه دستمزد خود هستند و این خواسته زیادی نیست، افزودند: کارگران منطقه جنوب شرق( زاهدان) ۳۳ ماه سنوات به همراه ۳ ماه حقوق  معوقه طلبکارند. همچنین در منطقه ریلی آذربایجان کارگران خطوط ابنیه در پیگیری مطالبات صنفی خود به مراجع قضایی شکایت کرده‌اند و در روند رسیدگی به پرونده برخی اموال شرکت پیمانکار توقیف شده است.

شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن  همچنین اعلام کرد؛ در گزارش کارگران کارگاه سلماس نیز آمده کارفرمابا پرداخت نیمی از دستمزد اسفند ماه سال ۹۶ بین کارگران دو کارگاه تفرقه ایجاد کرده و کارگران ناحیه جنوب نیز از پیمانکار قبلی خود سه سال سنوات طلبکارند.

در پایان این نامه، شورای هماهنگی درخواست رسیدگی به مشکلات کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن را مطرح کرده‌ و گفته‌اند: از همه مسئولان بالادستی در همه استانها ضمن تقاضای رسیدگی به مشکلات کارگران خطوط ابنیه  خواستار بررسی راه‌حل‌های مناسب برای مشخص شدن وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات معوقه مزدی خود هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز