خبرگزاری کار ایران

علی خدایی:

٩٣ درصد از قراردادهای کار، موقت هستند/فقط ١٠ درصد از جامعه کارگری عضو تشکل‌ها هستند

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۴۱۵

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: امنیت شغلی، معیشت و تشکل‌ها؛ سه ضلع اصلی مشکلات جامعه کارگری کشور است و اگر این سه ضلع درنظر گرفته شود، کارگران مشکل دیگری ندارند‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خدایی صبح امروز در نشست تخصصی گفت‌وگوهای سه‌جانبه که در مجموعه تلاش برگزار شد، گفت: ٩٣ درصد از قراردادهای کار، موقت هستند و این آمار غیر از کارگران سفیدامضا یا دارای قراردادهای زیرزمینی است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون کارگران فاصله ٦٣ درصدی با مزد واقعی دارند که این بدان معناست که فقط ٣٢ درصد از کارگران دارای معیشت مناسب هستند.

خدایی درخصوص وضعیت تشکل‌های کارگری گفت: فقط ١٠ درصد از جامعه کارگری کشور عضو تشکل‌ها هستند که این مناسب نیست.

وی با تاکید بر اهمیت شورای عالی کار و گفت‌وگوی شرکای اجتماعی کار، افزود: هنوز گفت‌وگو انجام نشده که امروز شنیدم برخی از مسئولان از افزایش دستمزد ١٥ تا ١٨ درصدی خبر داده‌اند.

خدایی گفت: ما امروز وارث شرایط بدی هستیم که باید به‌سوی نهادینه شدن گفت‌وگوی اجتماعی پیش برویم. اگر گفت‌وگوی اجتماعی نظام‌مند نشود، از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: باید شرکای اجتماعی کار به رسمیت شناخته شوند. در زمان وزارت دکتر ربیعی اتفاق‌های خوبی افتاده اما همه این کارها نیاز به ساختارسازی دارد.

وی گفت: وقتی تنها هفت درصد امنیت شغلی داریم و ٣٧ درصد معیشت مناسب و تنها ١٠ درصد از کارگران در تشکل‌ها هستند، از چه طریقی باید مذاکره کنیم؟

خدایی ادامه داد: براساس قانون کار؛ کارگران حق اعتراض و اعتصاب دارند. باید تکلیف مقاوله‌نامه‌های ٨٧ و ٩٨ سازمان بین‌المللی کار در این دوره مشخص شود.

وی تاکید کرد: باید به سمت کیفی کردن تشکل‌ها گام برداریم و از کمیت به شدت پرهیز کنیم.

وی با یادآوری اینکه سمن‌ها در ایران قوی نیستند، گفت: درست به همین دلیل است که باید تشکل‌های قوی کارگری در کشور داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز