خبرگزاری کار ایران

گازوئیل لنج‌داران‌ از بنزین گران‌تر شد؛

نماینده لنج‌داران: کارکردن با این قیمت صرفه‌ندارد/ در وزارت نفت کسی پاسخگو نیست

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۸۳۴

قیمت سوخت لنج‌داران در یک هفته اخیر برای دومین بار افزایش یافت تا این موضوع شوکی به فعالان لنج‌دار کشور وارد کند و حالا اکثر آنها به فکر رها کردن شناورهای خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برای شناورهای دریایی بهای سوخت بازهم گران شد؛ این‌بار شناورهای دریایی باید برای خرید هرلیتر گازوئیل به بیش از ۱۸۱۵ تومان پرداخت کنند؛ در کمتر از یک هفته نرخ سوخت لنج‌داران در بنادر سراسر کشور برای دومین بار افزایش داده شده است، تعیین بهای مواد سوختی برعهده وزارت نفت است و در نتیجه این اقدام دولت فعالان حوزه را در شوک فرو برده است. هزینه‌های بالای مواد سوخت باعث شده است که بسیاری از لج‌داران، شناورهای خود را رها و به سوی مشاغل کاذب روی بیاورند.

مسعود حیاوی (مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان) در واکنش به افزایش دوباره نرخ سوخت در یک هفته اخیر به خبرنگار ایلنا می‌گوید: هیچکس نمی‌داند که به چه دلیل سوخت لنج‌ها افزایش پیدا می‌کند. هفته گذشته یک نرخ جدید به ما اعلام کردند و روز گذشته هم یک نرخ دیگر؛ الآن همه همکاران ما در شوک فرو رفته‌اند.

او ادامه می‌دهد: حرفی که اکنون در بین همه همکاران دهان به دهان می‌چرخد این است که شناورها را در آب‌ها رها کنند تا غرق شود چون فعالیت با لنج هیچ سودی برای آنها ندارد.

این فعال لنج‌داری اضافه می‌کند: یک لنج پنجاه تنی که می‌خواهد با ۸ ملوان، ۸۰ تن صیفی‌جات را به کویت ببرند باید بیش از ۴ میلیون تومان بابت هزینه سوخت بپردازد. این درحالی است که این لنج تنها ۵ میلیون تومان از این سفر دریافت می‌کند. لنجداران باید در انتظار باری باشند که از کویت به ایران می‌آورند تا شاید درآمدی گیرشان بیاید.

وی در مورد خرید سوخت از کویت می‌گوید: با توجه به اینکه ما از کویتی‌ها دل خوشی نداریم ولی حاضریم همیشه در آنجا  مخازن خود را پر کنیم زیرا قیمت سوخت در آنجا بسیار پایین است.

حیاوی با بحرانی خواندن وضعیت لنج‌داران خاطرنشان می‌کند: هر شناور به صورت میانگین  ۸ تا ۱۰ ملوان دارد که همه آنها سرپرست خانوار می‌باشند. به همه مسئولان استان اعتراض کرده‌ایم ولی کسی به فکر ما نیست و تنها نظاره‌گر بیکار شدن ما و غرق شدن شناورها هستند. با بیکار شدن لنج‌داران و ملوانان شاهد افزایش نرخ بیکاری در کشور خواهیم بود.

در حالی که قیمت سوخت لنج‌داران به بیش از ۱۸۱۵ تومان رسیده است، دارندگان ماشین‌های سنگینی که به خارج از کشور می‌روند برای هر لیتر گازوئیل ۶۰۰ تومان و برای تردد در داخل کشور به ۳۰۰ تومان می‌رسد که با هزینه سوخت لنج‌دارن قابل مقایسه نیست.

سکوت و شانه خالی کردن شرکت‌های وابسته به وزارت نفت

تلاش خبرنگار ایلنا برای پیگیری علت افزایش نرخ سوخت لنج‌داران در یک هفته اخیر از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و همچنین شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران بی‌نتیجه ماند و مسئولان روابط عمومی این شرکت‌ها توپ را به زمین دیگر شرکت پرتاب کردند؛ تا وضعیت لنج‌داران خوزستان همچنان در هاله‌ای از ابهام باشد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز