خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار:

مقادیر ناچیزی از آمونیاک برای کارگران کشنده است/ضروری بودن تخلیه دستگاه از گاز آمونیاک

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۷۸۱

یک کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار می‌گوید: هنگام کار با دستگاه‌های حامل گاز و مایعات آمونیاک باید از تخلیه کامل آن از این گاز مطمئن بود چراکه مقادیر ناچیزی که کاملا محرک دستگاه تنفسی است؛ می‌تواند، کارگران را دچار مسمومیت و مرگ کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دو کارگر شاغل در صنایع شیمیایی شهرک صنعتی استان فارس که هفته گذشته در حال مونتاژ یک منبع ذخیره مواد شیمیایی بودند بر اثر تماس با آمونیاک دچار مسمومیت شدند و پس از گاز گرفتگی در تماس با سرمای ناشی از تبدیل شدن آمونیاک از حالت گاز به مایع دچار یخ زدگی شدند.

مطابق اظهارات «محمدمهدی مهربانی» مدیرمحیط زیست، ایمنی و بهداشت شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در زمان مونتاژ قطعات، یک قطعه به درون مخزن حاوی آمونیاک افتاده بود و کارگر اول برای بیرون آوردن آن قطعه تلاش کرد که دچار مسمویت با گاز امونیاک شد و سپس در اثر تماس با سرمای ناشی و از فعل و انفعالات شیمیایی آمونیاک دچار یخ زدگی شد. کارگر دوم نیز که برای کمک به نجات جان همکارش بدون بهره‌گیری از کابل و ماسک اقدام کرده بود مانند کارگر اول جان سپرد.

در همین‌باره «غلامحسن عشقی» کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: قبل از تعمیر یا بررسی دستگاه‌هایی که حامل گاز یا مابع آمونیاک هستند باید محتوی آنها به طور کامل تخلیه شوند چراکه تماس افراد با مقادیر جزئی آمونیاک مایع یا گاز می‌تواند به مرگ آنها منجر شود.

عشقی درباره چگونگی مرگ بر اثر تماس با گاز آمونیاک، گفت: گاز آمونیاک سبب ایجاد سرگیجه و حالت‌های گیج‌کننده در افراد می‌شود. در همین حال آمونیاک گازی است که در هنگان تبدیل از گاز به مایع سرمای محیط را جذب می‌کند و دمای آن شدیدا پایین می‌آید به گونه‌ای که فردی که دچار گاز گرفتی و حالا ناشی از آن شده است به آسانی در تماس با سرما دچار یخ زدگی می‌شود.

عشقی افزود: حتی بوی نامطبوع آمونیاک به تنهایی می‌تواند عوارضی همچون سرگیجه ایجاد کند.

وی بابیان اینکه طبق استانداردهای سازمان بهداشت و ایمنی شغلی (osha) 15 دقیقه حداکثر زمانی است که سلامت افراد در مجاورت با آمونیاک تهدید نمی‌شود، به همین دلیل وقتی قرار است کارگرانی در محیط آغشته به آمونیاک فعالیت کنند باید تدابیر ویژه‌ای توسط کارشناسان ایمنی کارگاه اتخاذ شود که تخلیه محیط دستگاه از آمونیاک تنها یکی از این اقدامات است.

این کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار، در مورد حادثه هفته گذشته در  شهرک صنعتی استان فارس گفت: کارگرانی که برای مونتاژ دستگاه انتخاب شده‌ بودند باید در صورت اطمینان از تخلیه آمونیاک اقدام به کار می‌کردند و همچنین می‌بایست در کنار آنها کارشناس ایمنی حضور پیدا می‌کرد تا در صورت افتادن بروز یک اتفاق غیرعادی مثل افتادن قطعه به داخل محوطه این حادثه رخ‌ نمی‌داد.

عشقی با بیان اینکه سه‌چهارم قربانیان حوادث منجر به فوت در محیط‌های بسته را افرادی شامل می‌شوند که برای کمک به همکاران گرفتار شده خود اقدام می‌کنند، گفت: تنها یک چهارم افراد به صورت مستقیم دچار حادثه می‌شوند و این نشان از آن دارد که در برخورد با حوادث به صورت احساسی و نه علمی مواجه می‌شویم.

وی افزود: در اینجا باید توجه داشته باشیم که آمونیاک هم از طریق تنفس به راحتی سبب مرگ انسان می‌شود و هم قابلیت اشتعال دارد از این رو باید علائم هشدار دهنده خطر مرگ در چنین محل‌هایی نصب شود و پیش از شروع  فعالیت هم از طریق نصب دستگاه‌های تهویه نسبت به تخلیه گازهای مسموم اقدام کرد و از سوی دیگر کارگران را به تجهیزات ایمنی مانند ماسک و کپسول هوا مجهز کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز