خبرگزاری کار ایران

مسئول ایمنی معدن راور کرمان :

حفره گاز دلیل فوت کارگر معدن «راور» /هنوز از تکنولوژی‌ نخ‌نما استفاده می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۸۸۷

مسئول ایمنی معدن راور کرمان می‌گوید این احتمال وجود دارد که مامور ایمنی این معدن به علت وجود حفره‌های گازی و خالی شدن یک باره اکسیژن از محیط جان خود را از دست داده باشد.

 «مهدی حیدری» مسئول ایمنی معدن «راور» کرمان در رابطه با فوت یکی از ماموران ایمنی این معدن در روز (چهارشنبه/۲۸ تیرماه) به ایلنا گفت که این احتمال وجود دارد که فوت وی به دلیل وجود حفره گاز در مکانی باشد که وی در پایان شیفت کاری آن روز مشغول بررسی نشت گاز از آن بوده است.

وی با بیان اینکه تشخیص حفره‌های گازی کار تقریبا امری محال است، افزود: حفره‌های گازی از زمان تشکیل ذغال سنگ در معادن شروع به شکل گیری می‌کنند و تشخیص وجود آنها تقریبا امری محال است چرا که حفره های گازی به یک باره تخلیه می‌شوند.

حیدری در ادامه با بیان اینکه بازرسی‌های ایمنی به صورت مستمر از معدن راور کرمان انجام می‌شد، افزود: در بازرسی‌ها هیچ گزارشی از نشت گاز نداشتیم و گاز سنجی نیز توسط من یا همکارم صورت گرفته بود. روز قبل از فوت وی نیز خود من در‌‌ همان محل مشغول انجام بازرسی‌  بودم و اثری از گاز وجود نداشت.

روز گذشته «ابراهیم اسلامی» عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار در رابطه با حادثه معدن راور کرمان به ایلنا گفت که احتمال وجود تکرار حادثه یورت در معدن راور وجود داشت چرا که در زمان حادثه تعدادی از کارگران مشغول کار بودند.

مسئول ایمنی معدن راور کرمان با این وجود احتمال وقوع حادثه در این معدن را رد نکرد و افزود: نگرانی کارگران از ایمنی خود بجاست اما این نگرانی محدود به معدن راور نمی‌شود و کم و بیش در سایر معادن ذغال سنگ کشور نیز وجود دارد. از این رو باید به نوسازی معادن و تجهیزات ایمنی آن‌ها اقدام نمود در غیر این صورت باید منتظر وقوع حادثه ماند.

حیدری یکی از دلایل عدم توجه به ایمنی معادن را خصوصی سازی بی‌ضابطه آنان دانست و افزود: معادن با هدف افزایش درآمد‌ها به بخش خصوصی واگذار شدند و کارگران نیز انتظار دارند که از قبل درآمدهای ناشی از خصوصی سازی معادن درصدی صرف ایمنی کارگران شود.

وی افزود: با این حال حالا گفته می‌شود که معادن سوده ده نیست و این موجب شده است که بین پیمانکاران متعدد دست به دست شوند.

 در عین حال ماه گذشته «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان افتتاح نماشگاه عکس کارگران معدن زمستان یورت گفته بود که تعدد پیمانکارن نبایست موجب بی‌توجهی به ایمنی کارگران شود از این رو دولت اجباری بودن آموزش‌های ایمنی را برای پیمانکارن در دستور کار قرار داده است ضمن اینکه در صورت وقوع حادثه ما کارفرمای اصلی را مسئول می‌دانیم.

مسئول ایمنی معدن راور کرمان در ادامه با بیان اینکه مکانیزه نبودن معادن و قدیمی بودن تجهیزات کار را برای کارگران معادن ذغال سنگ دشوار کرده است، افزود: معادن ذغال سنگ کشور با تکنولوژی‌های صد سال پیش روسی کار می‌کنند که همین امر ایمنی کارگران را با چالش‌های فراوانی مواجه می‌کند.

حیدری در پایان با انتقاد از اینکه مسئولان ایمنی کارگاه‌ها حقوق بگیر کارفرمایان خود شده‌اند، افزود: مسئول ایمنی هم مانند کارگران در کنار برخورداری از وجدان کاری باید امنیت شغلی هم داشته باشد از ان رو تداخل این دو نباید موجب شود که موارد عدم رعایت ایمنی به صورت واقعی گزارش نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز