خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ایمنی و بهداشت کار:

در گرمای تابستان؛ انتقال ساعت کار کارگران به شب‌ کافی نیست/شرایط ایمنی در شب را باید جدی گرفت

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۲۴۶

یک کارشناس ایمنی و بهداشت کار می‌گوید صرف اینکه بگوییم کارگران ساختمانی برای رها شدن از گرمای طاقت‌فرسای تابستان کار شبانه کنند، کافی نیست و کارفرمایان باید تدابیر ایمنی لازم برای جلوگیری از به دردسر افتادن کارگران را رعایت کنند.

«عیسی ثعلبی» کارشناس ایمنی و بهداشت کار که تجربه کار در مناطق جنوب کشور را دارد، در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: در فصل تابستان در مناطق جنوبی گرمای هوا  به‌صورت طاقت‌فرسایی افزایش می‌یابد که این موضوع مستقیما کارگران ساختمانی را متاثر می‌سازد و به آنها آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌سازد.

به طور معمول گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور در طول روز به بیش از 50 درجه سانتیگراد می‌رسد که با تاریک شدن هوا تا 5 درجه از گرمای هوا کاسته می‌شود اما شرجی بودن هوا حتی در شب نیز آزاردهنده است.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار که در مناطق جنوبی کشور کار می‌کند با اشاره به تجربه خود در این خصوص گفت: در مناطق جنوب به صورت عرفی ساعت کار کارگران تغییر می‌کند ازجمله کارگران ساختمانی که برای رها شدن از گرما کار‌های خود را به پس از غروب آفتاب و هنگام تاریکی هوا موکول می‌کنند.

ثعلبی با بیان اینکه شب هنگام نیز اولین اشکالی که پیش می‌آید و کارگران ساختمانی را آزار می‌دهد، کمبود نور است، اظهار داشت: کارفرمایان کارگران ساختمانی باید کمبود نور شب را از طریق نصب پرورژکتور و سایر ملزومات، جبران کنند. از طرفی این احتمال هم وجود دارد که که بینایی کارگر به مرور زمان ضعیف شده باشد از این رو باید  چشم کارگر چند وقت یکبار معاینه شود.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار در ادامه با بیان اینکه کارفرمایان باید حساسیت بیشتری در هنگام کار شبانه بر ایمنی تجهیزات داخلی کارگاه داشته باشند، گفت: هنگام تاریکی هوا دقت کارگر به علت خستگی پایین می‌آید از همین رو ضرورت دارد که ایمنی تجهیزات مرتبا بررسی شوند و در صورتی که مشکلی وجود داشت بلافاصله با تجهیزات استاندارد جایگزین شوند.  

وی با بیان اینکه لباس کارگران باید از جنسی انتخاب شود که در هنگام کار آزاردهنده نباشد، تصریح کرد: لباس کارگر در هنگام کار و عرق کردن نباید به تن بچسبد چراکه موجب عرق‌سوز شدن می‌شود از این رو همواره به کارفرمایان توصیه می‌شود که لباس‌هایی از جنس کتان و نه پلاستیک در اختیار کارگران ساختمانی بگذارند.

ثعلبی درخصوص گنجانده شدن برنامه استراحت روزانه در هنگام انجام کارهای ساختمانی، گفت: در این ایام کارگر باید هر 2 ساعت یکبار 15 دقیقه استراحت کند و البته باید محیط استراحتش مساعد و خنک باشد تا این 15 دقیقه استراحت کارایی ذهنی و جسمی کارگر را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه بازرسان کار باید روی اتاقک‌هایی که کارگران در آن استراحت می‌کنند، نظارت کنند تا مشکلی در آنها وجود نداشته باشد، افزود: از آنجا که محیط کارگاه‌های ساختمانی پر از گرد و غبار است اتاقک‌های استراحت باید از نفوذ گرد و غبار در امان باشند. در غیر این صورت در هنگام استراحت به ریه‌ها و پوست کارگران آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می شود.

ثعلبی با تاکید بر اینکه آب شرب کارگران باید سالم باشد، گفت: علاوه بر آب شرب سالم کارفرمایان باید آب لیمو و شربت بنوشند تا افت فشار سبب غش کردن و ورود آنها به حالت اغما نشود.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار در پایان با تاکید بر حساسیت کار کارگران ساختمانی به علت کار در ارتفاع و تماس مداوم با نور آفتاب، افزود: متاسفانه به علت اینکه کارگران ساختمانی کارفرمای مشخصی  ندارند با مشکلات بسیاری در خصوص مسائل ایمنی شغلی مواجه هستند که باید در این خصوص به اجرای آیین نامه‌ها و ضوابط طب کار پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز