خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر کار در جلسه کمیته مهاجرت I.L.O مطرح کرد:

عدالت اجتماعی زیر ساخت اصلی جهانی سازی عادلانه

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۶۱۹

سیدحسن هفده‌تن، مدیرکل دفتر امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به تازگی برای شرکت در یکصد و ششمین نشست سالانه سازمان جهانی کار (I.L.O) رهسپار ژنو شده است، در روزهای گذشته در جلسه کمیته‌ مهاجرت نیروی کار به ایراد سخنرانی پرداخته است.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هفده‌تن مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در عین حال مدیرکل دفتر امور بین الملل این وزارتخانه نیز محسوب می‌شود، به تازگی برای شرکت در یکصد و ششمین نشست سالانه سازمان جهانی کار (I.L.O) رهسپار شهر ژنو در کشور سوئیس شده است و در همین راستا در روزهای گذشته به صورت جداگانه در جلسه کمیته  مهاجرت نیروی کار به ایراد سخنرانی پرداخته است که متن کامل این سخنرانی‌ به ترتیب به شرح ذیل است:

جناب آقای رئیس، نمایندگان محترم تشکلهای عالی کارگری، کارفرمایی و دولتها

ابتدا لازم میدانم از تغییر رویکرد مدیر کل محترم سازمان بین المللی کار، دپارتمانهای تخصصی و کارشناسان برجسته ILO در پرداختن به موضوعات مهم و مورد نیاز جهان کنونی در خصوص ایمنی و بهداشت کار، اشتغال دوران گذار از جنگ به صلح، پیگیری بیانیه ILO پیرامون عدالت اجتماعی برای یک جهانی سازی عادلانه و مهاجرت نیروی کار که همگی نقشی کلیدی در تعادل بخشیدن به بازار کار جهانی ایفا می کنند از طرف دولت و خودم صمیمانه قدردانی کنم.

آقای رئیس ، همکاران محترم

هر چند مهاجرت نیروی کار پدیده ایی پویا و پیچیده است، لیکن ذاتاً یک حرکتی است خلاف میل باطنی مهاجر که ناچاراً و با هدف دستیابی به شرایط معیشتی بهتر و آینده نویدبخش با تحمل تمامی خطرات و سختی ها و هزینه ها در فرایند اجرا پیگیری می گردد.

نظر به اینکه پدیده مهاجرت، مزیتهایی را هم برای کشورهای مبدا و هم برای کشورهای مقصد به دنبال دارد، ضرورت دارد تا به منظور کاهش آسیب پذیری نیروی کار مهاجر، ساماندهی فرایند مهاجرت در جام شفافیت و نظارت سازمانهای بین المللی ذیربط ، وزارتخانه های کار و کشور، تشکلهای عالی کارگری و کارفرمایی با ملحوظ نمودن اهم موارد کلیدی زیر برنامه ریزی و استانداردسازی شود:

۱)    تغییرات روزافزون و جدید در کشورهای مبدا و مقصد و خصوصاً تغییر ساختار بازار کار جهانی در دهه های آتی نیازمند طراحی و تدوین سیاستهای جدید در عرصه مهاجرت نیروی کار است.

۲)    پدیده پیر شدن نیروی کار در تمامی کشورهای صنعتی و آغاز پیر شدن نیروی کار در برخی از کشورهای در حال توسعه، اهمیت پرداختن به تدوین سیاستهای جدید مهاجرت نیروی کار را دو  چندان ساخته است.

۳)    رفع موانع و چالشهای مهاجرت و جابجایی نیروی کار، پاسخگویی به نیاز مهاجران، تسکین آلام روحی آنها، کاهش سختی ها و هزینه های مهاجرت، دستیابی به توافقات چندجانبه، تنظیم قراردادهای تأمین اجتماعی و تقویت گفتگوها و حمایتهای اجتماعی ضرورت بررسی و بازنگری مقاوله نامه های شماره ۹۷ و ۱۴۳ را محتوم ساخته است.

۴)    جابجایی نیروی کار در فرایند اجرا با چالشهای جدی روبرو است که باید با دقت کارشناسی همزمان با بازنگری مقاوله نامه های مذکور مورد توجه جدی قرار گیرد.

۵)    اسناد بازنگری شده در زمینه مهاجرت نیروی کار از طریق گفتگوهای سه جانبه و اجماع بین المللی به اسنادی الزام آور تبدیل گردد.

۶)    بر تأمین حقوق صنفی عادلانه و عاری از تبعیض ، دستمزدها، استخدام عادلانه، مزایا و شرایط کار و حمایتهای اجتماعی نیروی کار مهاجر در اسناد بازنگری شده توجه و تأکید گردد.

۷)    بر تدوین و تصویب استانداردهای مهارتی و چارچوبهای مشترک با هدف رسمیت بخشیدن به مدارک مهارتی نیروی کار مهاجر توسط کشورهای مقصد در اسناد و مقاوله نامه های مذکور توجه گردد.

۸)    ملزم نمودن کشورهای مبدا برای آموزشهای کاربردی در انطباق با نیاز بازار کار کشورهای مقصد و توسعه مهارتها در چارچوب برنامه ریزیهای ملی در دستور کار جدی شرکاء اجتماعی دولتها قرار گیرد.

۹)    اسناد بین المللی به گونه ای بازنگری شوند تا همانند جریان آزاد سرمایه، جریان مهاجرت های قانونمند نیروی کار، آزادسازی و روانسازی گردد.

۱۰)    تلاش گرد تا با هدف پایان بخشیدن به مهاجرت های غیرقانونی، قاچاق نیروی انسانی و از بین بردن شبکه های دلالان قاچاق نیروی انسانی، توافقات شفاف بین المللی در انطباق با مفاد مقاوله نامه های بازنگری شده، زمینه ها و زیرساختهای مهاجرت را تسهیل و ایمن سازی نماید.

۱۱)    جابجایی آسان، ارزان و ایمن نیروی کار مهاجر در کانون توجهات جدی کشورهای مبدا و مقصد قرار گیرد.

۱۲)    جمع آوری نظام مند آمار و اطلاعات و حسابرسی هزینه های مهاجرت نیروی کار با قابلیت مقایسه در دستور کار جدی قرار گیرد.

۱۳)    طراحی کریدورهای امن و قانونی مهاجرت در جغرافیای مهاجرپذیر جهان یکی از راهبردهای اساسی برای تبدیل چالشهای مهاجرتی به فرصتهای مهاجرتی است که باید در چارچوب یک برنامه ی عملیاتی در کانون توجهات جدی و مشترک سازمانهای بین المللی و وزارتخانه های کشور، کار و امورخارجه قرار گیرد.

جناب آقای رئیس، همکاران عزیز

در پایان یادآور می شوم که در یک جهانی سازی عادلانه تحقق عدالت اجتماعی یک زیرساخت اصلی است، بخاطر داشته باشیم که رعایت حقوق انسانی و همه جانبه نیروی کار مهاجر، برجسته ترین نماد تحقق عدالت اجتماعی و جهانی است. از طرف خود و دولتم آرزو می کنم تا در سایه توافقات بین المللی، هر گوشه ای از جهان به مکانی امن و ایمن و منزلگاهی مشحون از رفاه و آسایش برای نیروی کار مهاجر تبدیل گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز