خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی دانشجویی؛

طرح کارورزی گریبان کارگران را هم می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۹۹۷

یک فعال صنفی دانشجویی می‌گوید: دولت با اجرای طرح کارورزی به کارفرمایان برای تخطی از حقوق نیروی انسانی چراغ سبز نشان داده و برای همین اجرای این طرح می‌تواند به بروز مشکلات جدی در مناسبات روابط کار منجر شود. وی خواستار برخورد درست نهادهای صنفی کارگری با این مسئله شد.

علی‌اکبر مومنی ملک‌شاه، دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف گفت: مطابق قانون کار دانشجویان درحال تحصیل و یا فارغ‌التحصیل کارگر قلمداد شده و باید از تمامی حقوق صنفی به رسمیت شناخته شده در این قانون برخوردار شوند اما این روزها می‌شنویم که با به اجرا درآمدن طرح کارورزی ازسوی دولت تمامی این حقوق صنفی از دانشجویان تازه‌وارد به باز کار سلب شده است.

این فعال صنفی دانشجویی که عقیده دارد منطق کارفرمایان ایجاب می‌کند که از ظرفیت این طرح نهایت استفاده برده و از طریق جذب دانشجویان کارورز نسبت به کاهش هزینه‌های نیروی انسانی خود اقدام کنند، افزود: چه تضمینی وجود دارد که بعد از اتمام دوره کارورزی، دانشجویان جذب شده تعدیل و با کاروزان جدید جایگزین نشوند؟

وی ادامه داد: قطع یقین دانشجویان فارغ‌التحصیل مراکز دانشگاهی نمی توانند از طرف مقابل خود یعنی کارفرمایان انتظار ملاحظه و مراعات شدن حقوق صنفی خود را داشته باشند، اما در مقابل این توقع از دولت و نهادهای صنفی کارگری وجود دارد.

مومنی ملک شاه که عقیده دارد دولت همچنان تحت تاثیر مشاوران اقتصادی خود به تشدید برنامه‌های تعدیل ساختاری علاقمند است، افزود: در ماه‌های اخیر رقابت‌های انتخاباتی و آغاز ایام امتحانات در دانشگاه‌ها تاحدودی از ورود جدی محافل دانشجویی به  طرح کارورزی جلوگیری کرده است اما واقعیت این است که دانشجویان از وزرای علوم و کار انتظار دارند تا مانع از تضییع احتمالی حقوق صنفی کاروزان بشوند.

این فعال صنفی دانشجویی افزود: مجاز بودن کارفرما به پرداخت دستمزدی معادل حداقل مزد تعیین شده به کارورز، در میان دانشجویان  انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل حتی در مراکز معتبر دانشگاهی باقی نمی‌گذارد زیرا در عمل دانشجو احساس می‌کند که تازه بعد از چند سال در س خواند به نام تجریه‌آموزی به صورت رایگان و بدون هیچ ادعایی کارکند.  

وی در مقابل خواستار موضعگیری اصولی نهادهای صنفی کارگری در قبال اجرای طرح کارورزی شد و گفت: ممکن است در ظاهر میان کارگر و کارورز تفاوت وجود داشته باشد اما مطابق قانون کار، هر دو گروه موکلان نهادهای صنفی کارگری محسوب می‌شوند و بنابراین تشکل‌های صنفی کارگری باید در این مورد پاسخگو باشند.

مومنی ملک‌شاه در عین حال افزود: از آنجا که دانشجویان هموراه در مقام جویندگان کار، بخشی از ارتش بیکاران محسوب می‌شوند، با اجرای طرح کارورزی، نوعی تقابل میان این گروه از متقاضیان بازار کار با کارگران شاغل به وجود خواهد آمد که نتیجه آن در نهایت به سود کارفرمایان و صاحبان سرمایه و بی‌اعتباری جایگاه نهادهای صنفی کارگری در تنظیم روابط کار خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز