کد خبر: 480709 A

یک مقام صنفی خبر داد:

به گفته یک مقام صنفی کارگران دریانورد با اجرای کنوانسیون ILO-۱۸۵ و صدور کارت های الکترونیک سند شناسایی دریانوردان SID ، احراز هویت دریانوردان در سطح بین المللی و صدور روادید برای آنها را تسهیل و تسریع خواهد شد.

به گزارش ایلنا، «سامان رضایی» نایب رئیس انجمن صنفی دریانوردان ایران دبا اشاره به حضور فعال تشکل متبوعش در اجلاس کمیته تسهیل (FAL) در سازمان جهانی دریانوردی IMO گفت: یکی از مطالبات در این اجلاس بحث صدور روادید برای پیاده شدن و الحاق دریانوردان ایرانی در بنادر مختلف بود که در کمیته های جانبی این اجلاس مطرح شد .

وی افزود: در نهایت پس از رایزنی های صورت گرفته با نمایندگان کشورهای حاضر، راه حل این مشکل، الحاق عملی ایران و اجرای کنوانسیون ILO-۱۸۵ ( سازمان بین المللی کار) و صدور کارت های الکترونیک سند شناسایی دریانوردان SID ، تشخیص داده شد که به طور قطع صدور این کارت کمک شایانی به احراز هویت دریانوردان در سطح بین المللی کرده و صدور روادید برای دریانوردان تسهیل و تسریع خواهد شد.

رضایی افزود: در حال حاضر مدارک شناسایی دریانوردان ایرانی بر اساس مقررات کنوانسیون ۱۰۸ -ILO که در سال ۱۹۵۸ میلادی مورد پذیرش ایران قرار گرفته است ، صادر می شود که به کنوانسیون ۱۸۵ ILO ویرایش و ارتقاء پیدا کرده و اصلاحیه آن براساس مقتضیات امروز است.

وی ادامه داد: این کنوانسیون در سال ۲۰۰۳ مطرح شده و در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور فعال در زمینه دریانوردی از جمله کره جنوبی، اسپانیا، فرانسه، کرواسی ، روسیه ، هند و ... به آن ملحق شده اند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر اساس مستندات موجود در سال ۱۳۸۹ زمینه های قانونی برای الحاق ایران به این کنوانسیون از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت وقت مهیا شده است که با توجه به صحبت های اخیر مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی، مبنی بر نیت این سازمان برای اجرایی شدن این کنوانسیون و صدور SID، شاهد رفع مشکلات موجود و تسهیل در فرآیند پیاده شدن و الحاق دریانوردان ایرانی به خصوص دریانوردان کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران در بنادر خارجی در آینده نزدیک باشیم.

نایب رئیس انجمن صنفی دریانوردان ایران افزود: براساس دستور جلسه و اسناد ارائه شده مباحثی از قبیل Single window یا پنجره واحد و e-Cert مجوزهای الکترونیکی مطرح شده بود که تمرکز این طرح ها بر یکسان سازی و همگام سازی فرآیندهای بندری و مستندات و گواهینامه ها در یک شبکه واحد و مرتبط بین بنادر مختلف جهان است که بر اساس این سیستم ، کلیه اطلاعات کشتی از یک مسیر مطمئن و واحد و از طریق اینترنت به بندر منتقل می شود.

رضایی تصریح کرد: مطمئنا با اجرایی شدن این گونه طرح ها ، دسترسی مناسب و قابل اطمینان به سرویس شبکه جهانی اینترنت بر روی کشتی ها از الزامات ضروری خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص اهداف انجمن صنفی دریانوردان ایران در سال جاری گفت: یکی از اهداف و سیاست های انجمن به عنوان انجمنی وابسته به فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF) ارتقاء فعالیت ها و حضور درمجامع بین المللی به عنوان یک مجموعه غیر دولتی در راستای منافع ملی و مطالبات دریانوردان است که در همین زمینه انجمن صنفی دریانوردان ایران در نظر دارد با عضویت در پروژه Seafarer Trust ، بتواند حمایت مالی و پشتیبانی سازمان جهانیITF را برای خانواده های دریانوردانی که در بند دزدان دریایی هستند و یا بنا به مشکلات شغلی ایجاد شده برای دریانورد ، نیاز به حمایت دارند، برخوردار کند.

وی در خصوص فعالیت های داخلی انجمن اظهارداشت: مهمترین اهداف انجمن در این خصوص پیگیری مطالبات دریانوردان از جمله رفع تبعیضات موجود در نظام پرداخت حقوق و دستمزد برخی از شرکتهای دریایی کشور و تلاش برای استاندارد سازی بر اساس قوانین موجود و استفاده از پتانسیل این قوانین از جمله طبقه بندی مشاغل ، تعیین تکلیف معادل سازی مدرک دریانوردان در وزارت علوم، تلاش و بستر سازی برای کاهش تخلفات بی شمار شرکت های خصوصی دریایی و آژانس های کاریابی دریانوردی و... است که همکاری و تعامل سازنده انجمن صنفی دریانوردی  با سازمان ها وارگان های مربوطه را لازم دارد.

نایب رئیس انجمن صنفی دریانوردان ایران ادامه داد: در همین راستا ، بستر مناسب جهت برگزاری جلسات هماهنگی مستمر با سازمان بنادرو دریانوردی و دیگر شرکت های دریایی ،اتحادیه مالکان کشتی ایران ، وزارت کار ، خانه کارگر و دیگر نهادها و ارگان های فعال فراهم شده است تا در سال جاری بتوانیم میزان این تعامل وهمکاری ها را در جهت ارتقاء صنف و فضای شغلی دریانوردان افزایش دهیم.

کارگران حمل و نقل کارگران دریایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر