خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگری بنایان شهریار مطرح کرد؛

انتقاد از مداخله کارگزاری‌های تامین اجتماعی در احراز هویت کارگران ساختمانی

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۸۱۵

یک فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی در استان تهران از استمرار مشکلات واگذاری صحت هویت صنفی اشخاص متقاضی استفاده از سهمیه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به کارگزاریها ی تامین اجتماعی انتقاد کرد.

«کاظم احمدیان» رئیس  انجمن صنفی کارگری بنایان شهریار در این باره به ایلنا گفت: سازمان  تامین اجتماعی از حدود یک  سال پیش با ابلاغ دستورالعملی، مسئولیت احراز اشتغال کارگران ساختمانی را  از انجمن‌های صنفی سلب و به کارگزاری های زیر مجموعه خود واگذار کرده است.

وی با  بیان اینکه این اقدام تامین اجتماعی شتابزده وبدون کارشناسی ونظر انجمن های صنفی صورت گرفته است،گفت: با توجه به اینکه دفاتر کارگزاریها که  متعلق به بخش غیر دولتی است ودر خصوص مهارت های فنی کارگران ساختمانی فاقد تخصص هستند این موضوع بر حجم مشکلات کارگران ساختمانی که متقاضی در خواست بیمه هستند افزوده است.

او  با یادآوری اینکه در این مدت  چند ماهه بر اثر بی‌تجربگی مسئولان کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی، سوء استفادهای زیادی از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی صورت گرفته است، افزود: در این فاصله ما شاهد تشکیل پرونده و برقراری بیمه افرادی افرادی بوده ایم که سنخیتی با حرفه کارگری ساختمانی ندارند و در اصل حرفه آنها کارگری ساختمانی نیست.

به گفته  احمدیان، احراز صلاحیت شاغلان کارگران بخش صنعت ساختمان تخصصی است و در این راستا انجمن های صنفی کارگری ساختمانی که نمایندگان منتخب کارگران شاغل این حرفه هستند، توانایی و قدرت تشخیص احراز صلاحیت شاغل و غیرشاغل بودن کارگران ساختمانی را دارند.

احمدیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص قطع بیمه برخی از کارگران ساختمانی در فصول بیکاری، تصریح کرد: گروهی از کارگران ساختمانی، کارگر فصلی هستند بنابراین امکان دارد روزی که بازرس  کارگزاریها به محل کار آنها سر می‌زند، در محل کار حاضر نباشند. کارگزاریها حق ندارد بیمه این گروه از کارگران را بدون توجه به تاییدیه صنف مربوطه قطع کند.

رئیس  انجمن صنفی کارگری بنایان شهریار در  بخش پایانی سخنان خود گفت: خیلی صورت خوشی ندارد که بیمه کارگران ساختمانی را بدون آنکه به آن‌ها اطلاع دهند قطع می‌کنند. بسیاری از کارگران چند ماه بعد از آنکه بیمه‌شان به دلایل واهی قطع شده است، از این موضوع خبردار می‌شوند. سازمان تامین اجتماعی حداقل کاری که می‌تواند بکند این است که برای بیمه شدگان احترام قائل شود و قبل از حذف‌شان از زیر پوشش بیمه به آن‌ها اطلاع دهد.

 به گفته  احمدیان در طول  یکسال گذشته که صحت هویت صنفی اشخاص متقاضی استفاده از سهمیه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به کارگزاریهای تامین اجتماعی واگذار شده فعالان  صنفی کارگران ساختمانی در کشور طی دفعاتی  انتقادات خود را چه به صورت کتبی وشفاهی به  ادارات کار وتامین اجتماعی مطرح کرده اند اما همچنان مشکلات بیمه ای کارگران ساختمانی  در عین حال که سهمیه بیمه اجتماعی آنان از ابتدای سال متوقف شده همچنان پابرجاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز