خبرگزاری کار ایران

یک فعال مستقل کارگری:

مذاکرات مزدی بدون اتحاد و همصدایی به جایی نمی‌رسد/ وضع معیشتی کارگران اسفناک است

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۳۰۰

یک فعال مستقل کارگری معتقد است تنها با اتحاد و همصدایی کارگران می‌توان مذاکرات مزدی را به نتیجه تا حدودی مطلوب رساند، وگرنه در شرایط فعلی به دولت و کارفرمایان هیچ امیدی نیست.

بهرام حسنی‌نژاد(فعال مستقل کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با مذاکرات مزدی 96 گفت: خواسته کارگران و دستمزدبگیر کاملا روشن است؛ اگر آقایان ماده 41 قانون کار را به دستی و بدون کم و کاست اجرا کنند که قطع یقین دارم این کار را نمی‌کنند، مشکلات حل می‌شود.

وی با بیان این که در سالهای پس از جنگ هیچ گاه دستمزد کارگران، عادلانه و براساس قانون افزایش نیافت، اذعان کرد: دولت‌های تعدیلی نه تنها قانون را در ارتباط با مساله دستمزد اجرا نکردند، بلکه با انواع بخشنامه‌ها و تبصره‌ها و آیین نامه ها از سر و ته حقوق کارگران زدند.

دبیر سابق انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو با تاکید بر این که به دولتی که لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس می فرستد و درپی قربانی کردن منافع کارگران درپای شرکت های بزرگ فراملیتی است، نمی‌توان خوشبین بود، ادامه داد: دولتی که این اصلاحیه را می دهد از منافع کارگران دفاع نخواهد کرد؛ نمایندگان کارگری هم طبق روال سالهای گذشته، مشخص است که توان چانه زنی چندانی ندارند و با این حساب، اوضاع تغییر چندانی نخواهد کرد، مگر این که نمایندگان رسمی کارگران در ارتباط با بدنه باشند و با اتکا به پشتوانه قوی، پای میز مذاکره بروند.

حسنی نژاد در ادامه از اظهارات یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار مبنی بر پرهیز از سخنان غیرکارشناسانه انتقاد کرد و افزود: این درست نیست که سر مهمترین مطالبه انباشته کارگران یعنی دستمزد، به کارگران گفت ساکت بمانید؛ این نمایندگان در بحث سبد معاش و مذاکرات مزدی به جای دعوت به سکوت، باید پای حرف کارگران بنشینند، با فعالان سابقه دار و تشکل‌ها رایزنی و مشورت کنند و آنگاه با دست پر به سراغ شرکای اجتماعی بروند.

این فعال کارگری در ادامه تصریح کرد: تنها اتحاد و همصدایی، دولت و کارفرمایان را مجاب می‌کند که روال معمول حق‌کشی و اجحاف را خاتمه دهند و این اتحاد تنها از طریق یک بدنه متشکل، مستقل و قوی امکانپذیر است؛ تنها اگر دولت بداند که در صورت عدم افزایش عادلانه و قانونی دستمزد، سطح اعتراضات گسترده خواهد بود، به خواسته های قانونی دستمزدبگیران تمکین خواهد کرد.

حسنی نژاد در پایان گفت: بحث دستمزد مهمترین مساله است؛ نه تنها برای کارگران بلکه برای همه طبقات دستمزدبگیر از قبیل معلمان و پرستاران اهمیت دارد و معاش جمعی قاطبه ملت متاثر از آن است؛ پس نمی توان از کنارش به سادگی گذشت یا به همین سادگی ساکت ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز