خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی:

بیش از ۸۰ درصد کارگران ساختمانی بیکار و سرگردانند

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی با انتقاد از عملکرد دولت و نمایندگان مجلس در قبال کارگران ساختمانی گفت: بیکاری بیداد می‌کند، بیمه هم سهمیه بندی شده، این نهایت ظلم است.

«محسن امیرآبادی»، دبیر کانون کارگران ساختمانی استان خراسان رضوی، در گفتگو با ایلنا گفت: از سال ۹۳ به بعد، ۸۰ درصد کارگران ساختمانی بیکار و سرگردانند و آنهایی که خوش‌شانس هستند و کار دارند هم با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ‌های سال‌های قبل کار می‌کنند.

وی ادامه داد: سکوت نمایندگان مجلس و از جمله نمایندگان کارگری مجلس در قبال این اجحاف‌ها، تاسف بار است، آن هم در حالی که خیلی از این نمایندگان ادعا می‌کنند که از جنس کارگران هستند.

امیرآبادی با شاره به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه حقوق پزشک از کارگر ساده هم کمتر است، گفت: سکوت در برابر برخی حرف‌ها و توهین‌ها، نه تنها به ضرر کارگران است بلکه حیثیت نمایندگان را هم زیر سوال برده است. با کمال تاسف آنچه می‌بینیم این است که کارگران فقط پله‌هایی هستند که خیلی‌ها را به قدرت می‌رسانند و به زودی هم فراموش می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفم برای وزیر بهداشت با چنین دیدی به کارگران، و بیشتر متاسفم از اینکه قصد دارد همین منابع محدود تامین اجتماعی را با پیش کشیدن طرح ادغام از کارگران بگیرد.

این فعال صنفی کارگران ساختمانی در ادامه با بیان اینکه هیچ کجای دنیا بیمه سهمیه بندی نیست، گفت: ناعادلانه‌ترین طرح ممکن، همین طرح سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی است. باید گفت بیمه کارگران ساختمانی یکی از بی‌ارزش‌ترین بیمه‌های در حال اجراست و مسئولان به جای اینکه نواقص بیمه کارگران ساختمانی را اصلاح کنند، هر روز قصد تخریب دارند.

امیرآبادی به نواقص طرح بازنشستگی کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: کارگران ساختمانی با ۳۵ سال سابقه بیمه و ۷۰ سال سن بازنشست می‌شوند و این عین بی‌عدالتی است چرا که در شرایط کار سخت و مشکلات، چگونه کارگران ساختمانی می‌توانند ۳۵ سال کار کنند و بیمه بپردازند. تجربه نشان داده که معمولا این پرداخت بیمه و بازنشستگی به کار خود بیمه شونده نمی‌آید و بدیهی است که این روند ناعادلانه بایستی تغییر کند.

دبیر کانون کارگران ساختمانی استان خراسان رضوی در خاتمه تصریح کرد: در سالهای اخیر سطح زندگی ما کارگران ساختمانی به شدت پایین آمده و شرم آور است که نه در دولت و نه در مجلس، هیچ کس به فکر ما نیست.

 

کد خبر : ۴۲۳۴۸۰