خبرگزاری کار ایران

تجمع کارگران قند قهستان مقابل ساختمان فرمانداری درمیان

گروهی از کارگران کارخانه قند قهستان در استان خراسان جنوبی، حوالی ظهر روز گذشته در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مطالبات صنفی‌شان در مقابل ساختمان فرمانداری درمیان تجمع کردند.

به گزارش اخبار دریافتی ایلنا یکی از کارگران معترض با اشاره به اشتغال حدود 280 کارگر پیش از تعطیلی این واحد تولیدی به سایر رسانه‌ها گفته است: تجمع کنندگان کارگرانی هستند که بعد از اعلام تعطیلی کارخانه (آذر ماه 93) بیکار شده‌ و هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه مزدی خودرا دریافت کنند.

این کارگر با بیان اینکه یکی از دلایل تعطیلی این کارخانه واردات بی‌رویهٔ شکراز سوی دولت بوده است؛ درباره تنوع قراردادهای کاری کارگران این واحد تولیدی در زمان فعالیت کارخانه گفت: در کارخانهٔ قند قهستان به صورت مستقیم 280 نفر کارگر کار می‌کردند که از این میان 110کارگر به صورت دائمی و مابقی کارگران فصلی بودند که تا زمان تعطیلی مشغول به کار بودند. علاوه بر کارگران مستقیم، این کارخانه به صورت غیرمستقیم برای نزدیک به 4 هزار نفر ایجاد شغل کرده بود که متاسفانه با تعطیلی آن همه بلاتکلیف شده‌اند.

به گفته این کارگر قند قهستان، کارفرما در زمان اخراج کارگران مرتبا وعده پرداخت مطالباتشان را می‌داد اما بعدا به بهانه‌های مختلف از جمله مشکلات مالی از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

این کارگر درباره روند پی‌گیری حقوقی دریافت مطالباتشان خود وسایرهمکارانش می‌گوید: بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد اما تاکنون موفق به دریافت مطالباتمان نشده‌ایم.

به ادعای این کارگر کارخانه قند قهستان، همه کارگران این کارخانه همزمان با تعطیلی کارخانه دست کم 8 ماه حقوق معوقه طلب داشتند، ضمن اینکه بعد از گذشت دوسال هنوز با کارگران تصویه حساب نشده و بیمه تامین اجتماعی آنان نیز پرداخت نشده است.

1718

 

19

کد خبر : ۴۲۳۰۶۰