خبرگزاری کار ایران

اسم رمز استیضاح ربیعی

asdasd
کد خبر : ۳۹۰۱۴۸

بنظر می رسد ربیعی دارد چوب مقاومتش در مقابل زیاده خواهی پزشکان و قاضی زاده هاشمی را می خورد و چون طی سه سال نگذاشته است که ادغام درمان تأمین اجتماعی انجام شود حالا دارد توسط عده ای در مجلس تهدید به استیضاح می شود.

اخیراً یکی از نمایندگان مجلس بحث استیضاح علی ربیعی وزیر کار و تعاون را اعلام کرده و گفته است که طرح استیضاح به امضای تعدادی از نمایندگان رسیده است.

با انتشار خبر مزبور گمانه زنی ها و تائید و تکذیب های زیادی ازسوی اصولگرایان و اصلاح طلبان و اعتدالیون مطرح شده است.

برخی آنرا به سهم خواهی اصلاح طلبان جدیدالورود مجلس از دولت نسبت داده اند، بعضی آنرا با تغییرات انجام شده در شستا و بانک رفاه کارگران مرتبط دانسته اند و عده‌ای آنرا از پس لرزه های پدیده "فیش گیت" دانسته اند، که البته این گزینه آخری نمی تواند صادق باشد چرا که بحث فیش‌ها تنها مربوط به یک وزارتخانه نبوده و علاوه بر سایر وزارتخانه ها نهادها و قوای دیگر را هم به چالش می کشد پس می ماند مباحث سیاسی و تغییراتی که براساس ترکیب جدید مجلس شورای اسلامی تحلیل می شود.

اما یکی از گزینه ها و گمانه هایی که در فضای رسانه ای کشور مغفول مانده است، نقش قاضی زاده هاشمی و عده ای در وزارت بهداشت برای استیضاح وزیر کار است.

در واقع وزیر بهداشت در مصاحبه ای که ششم فروردین با تلویزیون انجام داد و در رسانه ها و سایت های متعددی ازجمله "سایت هم اندیشی" مشروح متن آن منتشر شد  (http:/www.hamandishi.ir/news/329130) کلید استیضاح ربیعی را زد.

وی در این مصاحبه با طرح موضوع ادغام بیمه گفت (متن مصاحبه عیناً نقل می شود):

"خبرنگار : خوب چرا دولت لایحه نمی دهد؟

وزیر: بله گفتنش خیلی ساده و راحت است؛ مهم عمل کردن آن است. شروعش با دادن لایحه است، ولی اگر دولت لایحه نداد چرا مجلس طرح نمی دهد؟ ما خیلی نوشتیم، خیلی صریح می گویم که به نتیجه نرسید. مجلس نباید از خود سلب مسئولیت کند. این حق مردم است، نطق پیش از دستور و بیانیه و ... که ماشاالله زیاد است. از این گذشته این قانون است که باید اجرا شود، من سوالم این است که چرا در این 5 سال قانونی که تصویب شده را اجرا نکردند، چرا استیضاح نکردند، مگر اجازه و اختیار نداشتند که پیگیر عدم اجرای قانون باشند، حالا خوشبختانه چون یک سال و چند ماه از عمر دولت باقی نمانده دیگر شائبه این وجود ندارد که ما می خواهیم حوزه اقتدارمان را افزایش دهیم.

خبرنگار: مردم می گویند دکتر هاشمی همواره دنبال تامین بودجه سلامت مردم بوده، بعد از پایان دولت شما چه اطمینان خاطری به مردم می دهید که همین روند دنبال شود؟

وزیر: من می توانم به مردم عزیز و شریفمان بگویم که گوششان بدهکار این حرفها نباشد اینهایی که نگرانند توکل ندارند، فقط آیه یأس می خوانند. مگر رای مردم کم اهمیت دارد، من مطمئنم مردم با رای خودشان به افراد کارآمدتر کاری می کنند این طرح معطل بودجه نماند.

خبرنگار: خودتان چه اطمینانی می توانید بدهید؟

وزیر: من فکر می کنم مردم خدمتی گرفته اند و هیچ کس نمی تواند آن را از مردم بگیرد. هرکس بیاید باید آن را ادامه دهد، ما کار خود را انجام داده ایم، باتوجه به وقوفی که مردم به حقوق خود پیدا کرده اند و اعتمادی که به قدرت رای خود دارند، حتما افراد کارآمد را انتخاب می کنند که راه ادامه یابد." (http:/www.econews.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=288930)

و اما وزیر بهداشت فقط به این مصاحبه تلویزیونی بسنده نکرد. چرا که درخواست استیضاح ربیعی که او ششم فروردین 1395 در تلویزیون از نمایندگان کرده بود، مربوط به نمایندگان مجلس نهم بود و ضمن اینکه وزیر بهداشت درخواست استیضاح ربیعی را در تعطیلات عید مطرح کرده بود به این خاطر ایشان باید دستور استیضاح وزیر کار را مجدداً و مستقیماً به نمایندگان مجلس دهم ابلاغ می کرد. کاری که در روز 30 خرداد1395 وزیر بهداشت در ارائه گزارشی که به مجلس داشت انجام داد.

بعبارت دیگر وزیر بهداشت در سخنان خود با نمایندگان مجلس دهم به موضوع ادغام بیمه ها (ادغام درمان سازمان تأمین اجتماعی) اشاره کرد و گفت که عده‌ای (ظاهراً اشاره اش به ربیعی وزیر کار بود) مقاومت می کنند.

در این هنگام رئیس مجلس خطاب به وزیر گفت خب چرا دولت برای ادغام لایحه نمی آورد، وزیر بهداشت پشت تریبون مجلس گفت این مرض واگیر است (یعنی دولت مرض دارد) و بالاخره استیضاح ربیعی مدت زمانی است که توسط وزیر بهداشت صادر شده و پیامی است که ظاهراً عده ای از نمایندگان مجلس دهم آنرا گرفتند و اکنون با طرح استیضاح ربیعی دارند دستور فروردین ماه قاضی زاده هاشمی به مجلس نهم را اجرا می کنند.

بنظر می رسد ربیعی دارد چوب مقاومتش در مقابل زیاده خواهی پزشکان و قاضی زاده هاشمی را می خورد و چون طی سه سال نگذاشته است که ادغام درمان تأمین اجتماعی انجام شود حالا دارد توسط عده ای در مجلس تهدید به استیضاح می شود.

نکته حائز توجه اینکه وزارت بهداشت در اواخر مجلس و در قالب برنامه ششم تلاش کرد تا ادغام درمان تأمین اجتماعی را انجام دهد که چون در لایحه دولت نیامده بود موضوع با تلاش نمایندگان کارگران این امر میسر نشد و حالا چون دوباره بحث ارائه لایحه برنامه ششم از سوی دولت مطرح است، عده ای از نمایندگان با تهدید ربیعی به استعفا می خواهند موضع او و نمایندگان کارگری را در مقابل قاضی زاده هاشمی تضعیف کنند تا به ادغام درمان تأمین اجتماعی تن بدهند و در این میان مباحثی مثل فیش ها، شستا، اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدالگرایی بهانه است و آدرس غلط دادن به مردم و رسانه ها است.

اصل مطلب این است که وزیر بهداشت بعنوان سوگلی رئیس جمهور طی سه سال گذشته کل دولت را به خدمت گرفته و همه مقامات و مسئولین از صدا و سیما و ... را به انقیاد خود درآورده است و تنها هدفی را که نتوانسته هنوز بدست یاورد ادغام درمان تأمین اجتماعی است و برای همین کلیه استیضاح وزیر کار را زده است و حالا بایستی دید که رئیس جمهور در آستانه انتخابات رئیس جمهوری طرف پزشکان را می گیرد یا کارگران.

مصطفی اصفیاء

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز