خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

درج خبر تفحص از وزارت رفاه در سایت وزارت بهداشت دم خروس است/ خودزنی دولتی ندیده بودیم

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری از آغاز تلاش منفعلانه مخالفان انجام تحقیق و تفحص از طرح تحول نظام سلامت برای به حاشیه کشیدن این طرح خبر داد.

«حسن صادقی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: ظاهراً یکی از این اقدامات منفعلانه، پیش کشیدن موضوع تحقیق و تفحص از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به تازگی خبر رسمی آن از سوی پایگاه رسمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر شده است.

وی که عقیده دارد انتشار این خبر یک اقدام نادر و تاریخی است، افزود: بعید می‌دانیم که کسی سراغ داشته باشد که مسئولان یک وزارتخانه به عنوان بخشی از بدنه دولت اینطور علنی و آشکار و همزمان عملکرد دیگران همکاران خود در یک وزارتخانه ‌دیگر را زیر سوال برده باشند.

صادقی ادامه داد: برفرض امکان نمایندگان مجلس بخواهند به استناد قانون بر عملکرد بخشی از دولت که نسبت به آن انتقاد دارند نظارت کنند اما دیگر ندیده بودیم که مسئولان دولتی خود با فراهم کردن فضای رسانه‌ای اینطور داوطلبانه و از روی خیرخواهی نمایندگان مجلس را یاری کنند.

وی افزود: البته در کنار همه خوشبینی‌ها انتشار عجولانه خبر تحقیق و تفحص از وزارت رفاه در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت مصداق بارز «خودزنی دولتی» و اطلاع از آن در نزد افکار عمومی و به ویژه جامعه کارگری تداعی گر مثل معروف دم خروس و قسم حضرت عباس است و نشان می‌دهد آنهایی که تحقیق و تفحص از منابع مالی طرح تحول سلامت را اقدامی سیاسی می‌دانستند؛ در بطن ماجرا خود تا چه اندازه «سیاسی کار» هستند.

وی با بیان اینکه دو عضو هیات رئیسه مجلس با امضای خود از طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت بصورت رسمی حمایت کرده‌اند، گفت: برپایه مستنداتی که داریم انجام این تحقیق را برای رفاه حال جامعه ضروری می‌دانیم.

صادقی گفت: تلاش منفعلانه مخالفان طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول نظام سلامت پس از آن شروع شده است که در روزهای گذشته گروهی از نمایندگان مجلس خواسته خود مبنی بر انجام تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت را در مجلس مطرح کردند.

رییس اسبق کانون عالی شوراهای اسلامی کارکشور گفت: البته انتظارش را داشتیم که کسانی که منافعشان با انجام تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت به خطر افتاده است واکنش نشان دهند و اکنون می‌بینیم که طبق پیش‌بینی‌ها این افراد فعالیت خود را شروع کرده و با یارگیری رسانه‌ای قصد دارند تا در تقابل با این طرح موضوع تحقیق و تفحص از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در مجلس پیش بکشند.

وی افزود: البته تحقیق و تفحص حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و هرکدام از آن‌ها می‌توانند فارغ از هر گرایش‌ و انگیزه‌ای از ابزار تحقیق و تفحص برای انجام رسالت نمانیدگی خود استفاده کنند و در همین راستا هر انسان آزاداندیشی از انجام هر طرح تحقیق و تفحصی که منجر به شفاف‌سازی عملکرد دستگاه‌های مختلف می‌شود قاطعانه حمایت می‌کند.

صادقی گفت: فارغ از این باور قلبی به نظر می‌رسد عده‌ای که رانت بورس به دهانشان شیرین آمده است با حمایت لجستیکی و رسانه‌ای ذینفعان تعرفه‌های جدید پزشکی بازهم دست به اقدامی کور زده و این‌بار در تبعیت از شخص وزیر بهداشت که پیش‌تر خواستار تحقیق و تفحص از سازمان تحت پوشش یکی از وزارت خانه‌ها شده بود این بار موضوع تحقیق و تفحص از خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پیش کشیده‌اند.

صادقی افزود: مانند روز روشن است که هراس و دستپاچگی کسانی که ماهانه چند صد میلیون تومان از جیب مردم دستمزد می‌گیرد به اینجا‌ ختم نخواهد شد؛ ان‌شاءالله که نیت این دوستان خیر است اما طراحان این سناریو بدانند که ما به دنبال تضعیف هیچ دولتی نیستیم و یقین داریم نمایندگان دلسوز و متعهدی چون محجوب و پزشکیان و توکلی و نادران و قاضی‌پور و مصری و.... تنها به جهت حفاظت از اموال مردم خود را متعهد به استفاده از ابزارهای قانونی می‌دانند.

وی گفت: واقعیت این است که آقایان در طرح تحول سلامت براساس منابع ناپایدار هزینه‌هایی را درست کردند که به صورت تصاعدی مدام در حال افزایش است و این روند افزایش چنان شتابی دارد که قادر است عمده بودجه کشور را ببلعد.

صادقی خاطرنشان کرد: اگر دوستان تحمل نقد مصلحانه و مشفقانه ما را ندارند و ترجیح می‌دهند که چشمان خود را به روی دورنمای حقیقی اجرای طرح تحول سلامت ببندند حال گمان نکنند که می‌توانند با فرافکنی و فضاسازی رسانه‌ای اصل و موضوعیت طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت لوث نمایند.

وی گفت: فقط امیدواریم با انجام طرح تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی یا وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی و انتشار نتایج آن قاطبه افکار عمومی و به ویژه کارگران بیمه ده سازمان تامین اجماعی بتوانند بفه‌مند که در طول سالهایی که مدیران وزارت بهداشت مسئول اداره بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی بوده‌اند چه برسر اموال آن‌ها آمده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در عین حال با یادآوری گردهمایی که هفته گذشته به مناسبت سالروز تصویب قانون کار (روز بیست و نهم آبان) از سوی گروه های مختلف کارگران شاغل و بازنشسته تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور برگزار شد، گفت: همانطور که در قطعنامه پایانی این مراسم اعلام شد، برای حفظ استقلال بخش درمان سازمان تامین اجتماعی یکی خواسته‌های کارگران بود.

وی افزود: برای همین هم تنها در تهران جمعیت پنج هزار نفری کارگران بیمه شده شاغل و بازنشسته حاضر در این مراسم صنفی برای اعلام نگرانی خود از تجیمع بیمه‌های درمانی در طرح تحول سلامت در اقدامی نمادین به دور ساختمان اصلی سازمان تامین اجتماعی یک حلقه انسانی تشکیل دادند.

صادقی گفت: چون به استناد آمار و ارقام کارگران باور دارند که در نتیجه اجرای طرح تحول سلامت هزینه های درمانی آنها بصروت غیر منطقی دچار افزایش تصاعدی شده است، از دولت و مجلس انتظار دارند تا با انجام تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت، ناکارآمدهای اصلاح و بدین وسیله  نگرانی آنها خاتمه یابد.

کد خبر : ۳۲۵۵۶۱