خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

ادغام درمان تامین اجتماعی سوء مدیریت وزارت بهداشت است/ وزارت کار راجع به سرانه درمان تحقیق کند

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بابیان اینکه کارگران سالروز تصویب قانون کار را روز را روز ملی می‌دانند، گفت: معتقدیم باید مشکلات جامعه کارگری در حوزه‌های مختلف درچنین روزی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ «حسن صادقی» به عنوان نخستین سخنران مراسم سالروز بیست و پنج ساله شدن تصویب قانون کار، گفت: جامعه کارگری بیدار است و تفاوت نمی‌کند از کدام دسته وگروه باشند چون همه باید منافع جامعه کارگری را پاسداری کنند. این منافع مربوط به هیچ دسته و گروهی نیست.

او به تصویب قانون کار و تلاش صاحبان زر و زور برای جلوگیری از آن اشاره کرد و ادامه داد: گرچه قانون فعلی حاصل تعدیل فراوان در رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بود اما بعضی از مفاد قانون بین المللی کار در آن وجود داشت.

صادقی با اظهار تاسف از گنجانده شدن ماده ۷ و ۲ تبصره آن در قانون کار اظهار کرد: این ماده امروز بنیان کارگری و زندگی خانواده‌های وابسته به کارگران را با خطر مواجه کرده است و موجب شده با قانونی بی‌یال و کوپال مواجه باشیم.

او ادامه داد: چنین قانونی نیاز به چوب زدن ندارد بلکه باید حقوق اولیه انسانی رعایت شود اما متاسفانه به این هم قناعت نشده و بعضی مسئولان پا را فرا‌تر گذاشتند.

صادقی عنوان کرد: می‌خواهند حقوقی که پدران ما با عرق جبین و سال‌ها زحمت به عنوان تامین اجتماعی روی هم گذاشته‌اند از ما بگیرند. اگر آن زمان که چنین لایحه‌ای اضافه می‌شد با قدرت ایستادگی می‌کردیم امروز وزیر بهداشت نمی‌گفت باید منابع سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها برای ادامه طرح نظام سلامت با یکدیگر ادغام شود.

او با طرح این سوال که آیا حق است که کارگران در برابر دست اندازی به حقوقمان دست روی دست بگذارند و سکوت کنند؛ ادامه داد: جامعه کارگری ذلت ادغام سازمان تامین اجتماعی با سایر صندوقهای بیمه‌ای که ورشکسته هستند را بر نمی‌تابد. وزیر به هوش باشد.

صادقی با اشاره به تجمع صورت گرفته تصریح کرد: این تنها گوشه‌ای از همت نیروی کار ایران است. ادعای تجمیع منابع سازمان حرف بیهوده‌ای است و مسئولان وزارت بهداشت توان اداره این سازمان و مدیریت منابع را ندارند و بجای استفاده از یک درصد منابع حاصل از ارزش افزوده،به حقوق ما دست اندازی می‌کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید براینکه چنین پیشنهادی بر پایه کدام قانون صورت گرفته است خاطر نشان کرد: ما در سال ۸۹ دربرابر مجلس تجمع کردیم تا مالکیت تامین اجتماعی مستقل باقی بماند. دولت گذشته سه سال تلاش کرد و ما آن‌ها را متقاعد کردیم که در خواستمان مبتنی بر قانون و روح حاکم بر قانون توسعه پنجم است.

او با خطاب قرار دادن وزیر بهداشت ادامه داد: ادغام منابع سازمان تامین اجتماعی و دیگر بیمه‌های ورشکسته برای تامین منابع درمانی نشان دهنده سوء مدیریت شماست و موجب شده کشتی سلامت امروز به گل بنشیند.

صادقی گفت: هیچ کجای جهان یک چشم پزشک را به عنوان وزیر مسئول اداره وزارت بهداشت نمی‌کنند بلکه یک اقتصاددان باید در این منصب حضور داشته باشد تا بتواند منابع را مدیریت کند. متاسفانه سوء مدیریت وزیر کنونی بهداشت موجب شده است تا ۱۳هزار میلیارد تومان از منابع کشور به جیب پزشکان فوق تخصصی برود که هر ماه یک هفته را برای دیدار خانواده وفرزندان خود به خارج از کشور سفر می‌کنند.

این فعال کارگری با طرح درخواستی از علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: تحقیق کنید که سرانه ۲۵۰ هزار تومان درمان سرپایی بیماران در شهرستان‌ها به کجا رسیده است و برای کشف آنچه رخ داده یک گروه تحقیق تشکیل دهید.

او ادامه داد: آنچه وزیر بهداشت مطرح می‌کند بهانه‌ای بیش نیست تامین اجتماعی استقلال دارد و ما خواستار رعایت قانون طبق گفته مقام معظم رهبری هستیم که فرمودند باید به قانون عمل شود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش.

صادقی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی با مهر و الفت به کارگران بیمه شده توجه کند و درباره نحوه افزایش حقوق تجدید نظر شود. دوم؛ قوانین دست و پاگیری که کارگران ساختمانی و دیگر بخش‌ها را از خدمات محروم می‌کند را کنار بگذارد.

کد خبر : ۳۲۳۴۸۸