کد خبر: 311699 A

در روز چهار شنبه گذشته (پانزدهم مهرماه) پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انتشارات پیدایش با موضوع نقد و بررسی داستان «چال» برگزار شد.

به گزارش ایلنا در این نشست «علی دهقان» نویسنده داستان چال و کار‌شناسان ادبی، «علی اصغر شیرزادی» و «علی شروقی» و تعدادی از علاقه‌مندان به ادبیات حضور داشتند

شیرزادی در این نشست درباره اثر گفت: رمان خوب نوشته شده است و اثر با ایجاد یک وحشت از ابتدا و ادامه دادن آن تا انتها در کنار نمادهایی مانند بنزین و روغن، که در کنار این وحشت کاربردی شده‌اند این قابلیت را ایجاد کرده که مخاطب را به دنبال خود بکشد.

وی افزود: از سویی دیگر پایه‌های واقعیت نمایی در این اثر بشدت قدرتمند است و همچنین توجه به واقعیت‌های بیرونی داستان هم قابل تامل است که برای اولین اثر یک نویسنده جوان بسیار وضعیت خوبی است.

همچنین شروقی گفت: رمان مانند آثاری همچون «انتری که لوطیش مُرد» در تلاش است، ظلم قدرت را به نمایش بگذارد اما موفق نبوده است چراکه تنها به یک لایه ابتدایی خود متمرکز شده و در جایگاه یک روایت ارائه شده است.

یونس تراکمه که در این نشست حضور داشت، گفت: مشکلی که من با چال دارم این است که اصولا روایت زبانی‌اش را نمی‌فهمم و به نقد برخی از جملات درون اثر پرداخت.

تراکمه افزود: روش نوشتن نویسنده را نمی‌فهمم و معتقدم اثر اصلا داستانی نیست و مطالب را این گونه روایت در داستان حرام کرده است تا حدی که بر کاراکتر‌ها نیز تاثیر گذاشته و آن‌ها را به ضعف کشانده است.

سید آبادی دیگر منتقد حاضر در نشست،  نیز گفت: این نوع اثر، نثر ادبی نوجوانان است و ارزش کتاب بیشتر در موضوع و محتوای آن است، محتوایی که نه مانند رمان‌های عامه پسند و نه تلخ نویسی از مد افتاده و در این مورد توجه به شخصیت‌هایی که مدتهاست از داستان نویسی ما دور هستند دو مؤلفه اساسی «چال» است.

منتقدین دیگر حاضر در جلسه و علاقه‌مندان به ادبیات نیز بحث‌هایی داشتند و به جنبه‌های دیگر اثر نیز پرداختند.

علی دهقان در داستان «چال» به زندگی سه نوجوان که در مکانیکی و رده کارگری مشغول به فعالیت هستند می‌پردازد، ماجرای شخصیت‌های این کتاب داستان زندگی آدم‌هایی است که خیلی دور نیستند و همین حوالی شهر ما و در هاله عظیم دود، آهن و سیمان، روزگارشان را با رنج و زخم وصله می‌کنند.

 

ادبیات کارگری
نرم افزار موبایل ایلنا