خبرگزاری کار ایران

می‌خواهند صورتم را شطرنجی کنند

کفاشیان: ممنوع‌التصویرم و با خیال راحت حرف می‌زنم/ با تعیین سرپرست مخالفم

رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد که برنامه‌ریزی این فدراسیون برای تیم امید بلند مدت بوده است.

به گزارش ایلنا، علی کفاشیان در حاشیه مراسم تجلیل از تیم‌های برتر فوتبال ساحلی کشور در خصوص حذف تیم امید از رقابت‌های قهرمانی زیر 23 سال آسیا و انتخابی المپیک 2016 ریو گفت: برای تیم امید برنامه ریزی بلند مدت کردیم و این برنامه یک و نیم سال به طول انجامید و تمامی اردوها انجام شد.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: در این مدت تمامی اردوها برگزار شد و تیم امید بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام داد. درست است که این تیم نتیجه نگرفت اما پشتوانه تیم ملی خواهد شد. در تورنمنت قهرمانی زیر 23 سال آسیا لژیونرهای خود را به دلیل آنکه این رقابت‌ها در روزهای فیفا نبود، نداشتیم. این تیم در تورنمنت قطر روز به روز بازی‌های بهتری انجام می‌داد و حتی با وجود اینکه به ژاپن باختیم بازی خوبی مقابل این تیم انجام دادیم. این شکست چیزی از شایستگی‌های تیم امید کم نمی‌کند.

کفاشیان خاطرنشان کرد: مطمئن باشید زحماتی که برای تیم امید کشیده شده هدر نرفته چون این تیم پشتوانه تیم ملی خواهد بود. در فوتبال جهان دو دسته رقابت است که اهمیت زیادی دارد یکی مسابقات جام جهانی و دیگری مسابقات جام باشگاه‌ها. بقیه بازی‌ها تورنمنت‌ها و رقابت پشتوانه‌ای برای این دو رویداد بزرگ است.

وی تصریح کرد: با اینکه رقابت‌های آسیایی و جهانی تیم‌هایی همچون نوجوانان، جوانان و امید را داریم این رقابت‌ها در آینده پشتوانه تیم ملی و باشگاه‌ها خواهند بود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه اختلافات بین کی‌روش و مربیان تیم امید تا چه حد در ناکامی این تیم نقش داشت: گفت: نظر من این است که همیشه تحت هر شرایطی باید با تعامل خیلی از مشکلات را حل کرد. فکر نمی‌کنم در چند ماه اخیر مشکلی بین کی‌روش و مربیان تیم امید وجود داشت. سرمربی تیم ملی حتی می‌توانست یک ماه قبل برای تیمش اردو بگذارد اما ما از او خواستیم به خاطر تیم امید این اردو را تشکیل ندهد چرا که لژیونرها نمی‌‌توانستند در اردو شرکت کنند و اکثر نفراتی که مد نظر وی بودند در تیم امید حضور داشتند.

کفاشیان افزود: به خاطر تیم امید اردوی تیم ملی را برگزار نکردیم و به نوعی کی‌روش تعامل لازم را با مربیان تیم داشت. شاید در مقاطعی مشکلاتی بین آنها به وجود آمد و ما هم مدام به این مسئله تاکید داشتیم که باید بین مربیان تیم ملی تعامل باشد. حذف تیم امید از رقابت‌‌های انتخابی المپیک اتفاق خوبی نبود اما شرایطی است که پیش آمده و ما با مربیان داخلی نتوانسته‌ایم نتیجه بگیریم.

وی در پاسخ به این سؤال که مربیان تیم امید تا چه حد در این ناکامی نقش داشتند و آیا آنها به کارشان ادامه خواهند داد یا نه، گفت: ماموریت خاکپور در این تیم به اتمام رسیده و ما در مراحل بعدی از کادر جدید استفاده خواهیم کرد. ماموریت این مربیان تا پایان رقابت‌های انتخابی المپیک و از لحاظ زمانی تا اوایل بهمن‌ماه بود که به اتمام رسید. برای آینده تیم امید از 5،6 ماه دیگر با کمک هیئت رئیسه تصمیم‌گیری خواهیم کرد. آنچه مشخص است اینکه خیلی از  بازیکنان تیم فعلی امید نمی‌توانند در مراحل بعدی این تیم را همراهی کنند و تیم جوانان ما برای تیم امید پشتوانه خوبی خواهد بود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه وزارت ورزش اجازه حضور زلاتکو کرانچار در تیم امید را نداد و حالا چرا فدراسیون فوتبال باید مقصر ناکامی باشد، خاطرنشان کرد: ما به سؤالات داخلی جواب دادیم و گویا حالا باید به سؤالات خارجی هم جواب بدهیم! قطعاً فدراسیون فوتبال مسئولیت شکست تیم امید را به گردن می‌گیرد و ما نمیتوانیم این شکست را گردن دیگران بیندازیم. ما بعد از 8 سال حضور در فدراسیون فوتبال برنامه‌ریزی کرده بودیم که تیم راهی المپیک شود که این اتفاق نیفتاد و حالا باید از تمام مردم عذرخواهی کنیم.

کفاشیان اضافه کرد: تیم امید تلاش خودش را کرد و انصافا تیم خوبی هم داشتیم. تیم‌های دیگر هم خوب بودند اما کارشناسان و مربیان بزرگ کشور باید بررسی کنند که چرا تیم‌های ما در مرحله حذفی شکست می‌خورند. ما از مرحله گروهی بالا می‌آییم اما در مرحله حذفی به مشکل می‌خوریم. در جام ملت‌های قطر بازی ما با کره جنوبی به وقت‌های اضافه رفت و شکست خوردیم در استرالیا مقابل عراق بازی‌مان به وقت اضافه کشیده شد و در پنالتی باختیم و این بار هم از مرحله گروهی بالا آمدیم و در بازی مقابل ژاپن به وقت اضافه کشید و باز هم حذف شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی خودش از این اتفاقات چیست، گفت: این را کارشناسان باید بگویند. مسئله‌ای که اکنون در فوتبال ما جاری و ساری است اینکه تیم‌های ما به مرحله حذفی می‌رسند اما پس از حضور در وقت‌های اضافه شرایط‌شان سخت می‌شود. در بازی مقابل ژاپن هم ما 90 دقیقه خوب بازی کردیم و شانس با ما یار نبود که توپ‌هایمان تبدیل به گل نشد اما در وقت‌های اضافه کار سخت شد و این مسئله باید کالبدشکافی شود.

کفاشیان یادآور شد: باید فوتبال‌مان را 120 دقیقه‌ای کنیم. ژاپنی‌ها از ابتدا گفته بودند که برای 120 دقیقه این بازی برنامه‌ریزی کردند و مربیان ما هم باید به این مسئله توجه داشته باشند. ما هم اکنون شکست خورده‌ایم و باخت تیم امید و نرفتن به المپیک تقصیر ما بوده است. امیدوارم برنامه‌های بعدی‌مان را به خوبی پوشش بدهیم و به نظرم سرمایه‌گذاریمان در تیم امید هم دور ریختن سرمایه نبوده، بلکه یک سرمایه‌گذاری بود که در آینده بهتر شویم.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که ما 40 سال است می‌گوییم که باید بالا برویم و به المپیک برسیم و این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد، اظهار داشت: مشخص نیست. فعلا که روی زمین هستیم اما باید سعی کنیم بالا برویم!

کفاشیان در واکنش به این مسئله که دوره ریاستش در فدراسیون فوتبال 15 اسفندماه سال 94 به پایان می‌رسد و بعد از آن سرپرست باید فدراسیون را اداره کند، اظهار داشت: کجا تمام می‌شود؟ اساسنامه فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون‌ها فرق داشته و دوست دارم شما هم یکبار وقت بگذارید و اساسنامه فدراسیون فوتبال را کامل بخوانید. بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در فوتبال، مجمع عمومی است که رئیس این مجمع، رئیس فدراسیون فوتبال است. اگر در مجمع رئیس کسب تکلیف کند که زمان انتخابات را عقب یا جلو بیندازد و مجمع این اجازه را بدهد، ریاست رئیس فدراسیون ادامه دارد. من 8 سال پیش در آبان‌ماه به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شدم اما 4 سال قبل انتخابات دو، سه ماه عقب افتاد و در دی‌ماه انتخابات را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: اکنون هم شرایط انتخابات فدراسیون فوتبال به همان شکل 4 سال قبل است. مجمع عادی برگزار شد و ما دیدیم که برگزاری انتخابات در تاریخ 27 یا 28 اسفند مناسب نیست و به تعطیلات می‌خوریم در تعطیلات هم یکسری‌ها می‌خواهند به خانه‌شان بروند.با توجه به این مسئله انتخابات فدراسیون سه ماه به تاخیر افتاد و مجمع هم این را قبول کرد. فیفا و AFC دستور جلسه را از ما خواستند و ما هم تمام مصوبات و آئین‌نامه‌های مجمع را برای آنها فرستادیم که به تصویب هم رسید. مجمع تصویب کرده هیئت رئیسه زمان انتخابات را تعیین کند و این تفیذ اختیار یعنی ادامه کار هیئت رئیسه. حتی اگر انتخابات دو، سه سال دیگر هم برگزار شود رئیس فدراسیون و هیئت رئیسه می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

کفاشیان با اشاره به ممنوع‌التصویر شدن از سوی صداوسیما در میان صحبت‌های خود گفت: خوشبختانه ممنوع‌التصویر هستم و برای صحبت کردن خیالم راحت است!

وی در خصوص اظهار نظر سجادی مبنی بر اینکه بهتر است تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال این فدراسیون توسط سرپرست اداره شود، گفت: من در این خصوص با سجادی صحبت کردم و او به من اعلام کرد که منظورش فدراسیون‌های دیگر بوده است نه فدراسیون فوتبال. ضمن اینکه طبق مصوبه مجمع، اختیارات به هیئت رئیسه واگذار شد و تا زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه فعلی و رئیس فدراسیون کارها را پیش برده و شرایط را برای برگزاری انتخابات مهیا می‌کنند. سجادی و وزیر ورزش به عنوان اعضای حاضر در مجمع به این موضوع رای دادند.

کفاشیان ادامه داد: من در کل با سرپرست موقت مخالفم چون با توجه به اینکه مسئولیتش موقتی است نمی‌تواند کارها را پیش ببرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه ممنوع‌التصویر هستید، گفت: به نظر می‌رسد مرا می‌خواهند شطرنجی کرده و یا اینکه وقتی می‌خواهم صحبت کنم باید نقاب بگذارم!

کفاشیان در خصوص اینکه اگر سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در رقابت‌های قهرمانی زیر 23 سال آسیا حضور داشتند شرایط برای تیم امید ایران فرق می‌کرد، گفت: قطعا با وجود این بازیکنان تیم ما کامل‌تر می‌شد. ما خیلی سعی کردیم تا آنها به نفرات تیم امید اضافه شوند اما رقابت‌های قهرمانی زیر 23 سال آسیا در تقویم فیفا نیست و آنها این رقابت‌ها را قبول ندارند. در واقع کنفدراسیون فوتبال آسیا این بازی‌ها را ترتیب می‌دهد تا پشتوانه‌سازی برای تیم‌های ملی آسیایی انجام شود. این بازیکنان در اختیار باشگاه‌هایشان بودند و این اختیار را داشتند که به ما ندهند. ما هر کاری که انجام دادیم موفق نشدیم آنها را به تیم امید اضافه کنیم. در مجموع باید بگویم بقیه بازیکنان تیم امید هم کمتر از آنها نبودند و با همه وجود برای موفقیت تیم امید زحمت کشیدند.

وی در پاسخ به این پرسش که کی‌روش چه زمانی به ایران برمی‌گردد، گفت: کی‌روش دهم یا یازدهم بهمن برمی‌گردد.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که بنابراین کی‌روش برای ایام دهه فجر به ایران خواهد آمد، با خنده گفت: بله او همزمان با دهه فجر به ایران می‌آید.

کفاشیان در پاسخ به این پرسش که یکی از روزنامه‌های قطری به نقل از یک منبع موثق ایرانی اعلام کرده که کی‌روش فروردین‌ماه از ایران می‌رود، تصریح کرد: کی‌روش قبلا هم اعلام کرده که باید شرایط خوبی برای تیم ملی فراهم شود تا تیم ملی را بدون دغدغه به جام جهانی ببرد. ماموریت او با انجام دو بازی در فروردین‌ماه به پایان می‌رسد و پس از آن ما باید سعی کنیم با فراهم کردن امکانات مدنظر کی‌روش نظر او را تامین کنیم تا تیم ملی برای صعود به جام جهانی با او ادامه دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ماندن کی‌‌روش در قطر می‌توانست بر نتایجی که تیم امید گرفته تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: حضور کی‌روش در قطر نمی‌توانست بر نتایج تیم امید تاثیرگذار باشد. او ماموریت خودش را انجام داد و بازیکنانش را در این رقابت‌ها زیر نظر گرفت.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص وضعیت کادر فنی تیم امید که چه خواهد شد، گفت: همانطور که از قبل مشخص بود ماموریت کادر فنی تیم امید با حذف تیم امید از رقابت‌های مقدماتی قهرمانی آسیا به پایان رسید و تعیین کادر جدید بستگی به نظر مسئولان و اعضای جدید هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دارد.

کفاشیان گفت: در خصوص قرارداد خاکپور هم باید بگویم اگر او قراردادش را امضا کند و آن را برای ما بیاورند ما برای جبران زحمات آنها حق‌الزحمه‌شان را پرداخت خواهیم کرد.

 

کد خبر : ۳۴۰۸۳۲