خبرگزاری کار ایران

یادداشتی برای امیر قلعه‌نویی

شلیک‌های تکراری ژنرال به قلعه آبی

صحنه گل پیروزی‌بخش پرسپولیس در دربی80، صحنه‌ای بود که امسال بارها برای آبی‌ها اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دقیقه 65 مهدی طارمی با خطای امیرحسین صادقی در میانه‌های زمین استقلال سرنگون شد. زمانی که هادی نوروزی پشت این توپ ایستاد، صحنه گل دوم پرسپولیس در دربی 79 در ذهن آبی‌ها ترسیم شد.

ارسال بلند نوروزی این بار در تیر دو روی سر علی علیپور نشست تا او کار عالیشاه را در بازی برگشت تکرار کند. استقلال نه تنها در این دو دربی گل‌های مشابهی دریافت کرد، بلکه آبی‌ها در لیگ چهاردهم بارها از این نقطه ضعف ضربه خوردند.

نقطه‌ضعفی که تا روز پایانی هم ترمیم نشد و کادرفنی آبی‌پوشان، ناتوان از برطرف کردن این نقطه ضعف، بارها شاهد فروریختن دروازه تیم‌شان بودند. هر تیمی که می‌خواست به استقلال ضربه بزند و از این تیم امتیاز بگیرد، تنها باید یک کار می‌کرد؛ ارسال بلند روی دروازه آبی‌ها و رسیدن به گل. به همین راحتی!‌

امیر قلعه‌نویی، پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر هیچگاه نتوانست این مشکل را در استقلال ریشه‌کن کند. استقلال در نیم‌فصل دوم نه تنها نگاهی به خط دفاعی  و پاشنه آشیل‌ خود نکرد، بلکه با از دست دادن آندرانیک تیموریان، مهم‌ترین عنصر دفاعی خود، وضعیت بدتری هم پیدا کرد. وضعیتی که در نهایت منجر شد استقلال در 15 بازی نیم‌فصل دوم، تنها 14 امتیاز به اندوخته‌های خود بیافزاید. آماری فاجعه برای تیمی که دو فصل پیش قهرمان لیگ برتر بود و تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رفت.

جدایی سیدمهدی رحمتی و پژمان منتظری،‌ استقلال را که دو فصل پیش بهترین دفاع تاریخ لیگ برتر را داشت، تبدیل به تیمی کرد که با هر ارسال روی دروازه این تیم، نفس هوادارانش را در سینه حبس می‌کرد! امیرحسین صادقی و حنیف عمران‌زاده که هر دو پیش از آغاز فصل به دلیل مصدومیت هفته‌های نخستین را از دست دادند،‌ با بازگشت خود به ترکیب آبی‌ها هرگز نتوانستند بازیکنان موثر فصل‌های پیشین باشند.

هرایر مگویان و میلاد فخرالدینی، بازیکنانی بودند که این فصل به ترکیب خط دفاعی استقلال اضافه شدند هم نمایش‌ چندان‌خیره‌کننده‌ای در این تیم نداشتند. استقلال پس از پیروز قربانی‌، مدافع سال‌های نه چندان دورخود مدافع برجسته دیگری از تیم‌های پایه به ترکیب بزرگسالان خود اضافه نکرد.

فصل کابوس‌وار استقلال با شکست برابر پرسپولیس تمام شد و امکان حضور امیر قلعه‌نویی در فصل آینده، در حد صفر است! مربی فصل بعد استقلال، پیش از هرکاری دیگری باید برای چارچوب دروازه و خط دفاعی تیم‌اش، چاره‌ای بیاندیشد. بدون شک هواداران استقلال با غرور جریحه‌دار شده خود، نمی‌خواهند برای سومین سال پیاپی ناکامی همه جانبه تیم‌شان را ببینند.

کد خبر : ۲۷۷۳۷۴