کد خبر: 253367 A

«حدود ۱۲۷ نفر از کارگران اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر را کارگران کشتی‌های یدک کش تشکیل می‌دهند که به واسطه شرکت پیمانکاری ««فن آوران بحر» به کار جدا سازی کشتی از یدک کش اشتغال دارند.»

کارگران کشتی‌های یدک کش در خرمشهر به شرایط کاری خود اعتراض دارند.

این کارگران به ایلنا گفته‌اند؛ حدود ۱۲۷ نفر از کارگران اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر را کارگران کشتی‌های یدک کش تشکیل می‌دهند که به واسطه شرکت پیمانکاری ««فن آوران بحر» به کار جدا سازی کشتی از یدک کش اشتغال دارند. این کارگران از شرایط کار با این پیمانکار به دلیل نوع قرارداد کار خود و همچنین پرداخت نشدن بخشی از اضافه کاری‌ها اعتراض دارند.

کارگران پیمانی کشتی‌های یدک کش مدعی‌اند، این شرکت پیمانکاری از ۸ ماه پیش که مسئولیت کارگران کشتی‌های یدک کش را بر عهده گرفته است از پرداخت بخش قابل توجه‌ای از اضافه کاری‌های کارگران در هر ماه خودداری می‌کند.

کارگران می‌گویند، شرکت پیمانکاری فن‌آوران بحر تا پیش از قرارداد جدید، جزء شرکتهای لیست سیاه اداره بنادر و دریانوردی خرمشهر بود اما به دلایل نامعلومی اکنون دوباره در پروژه‌های این اداره قبول مسئولیت کرده است.

این منابع خبری در تشریح جزئیات پرداخت نشدن اضافه کاری‌ها توضیح دادند: هر کارگر کشتی‌های یدک کش ۳۶۰ ساعت در ماه کار می‌کند. از این میزان کار ۱۹۲ ساعت کار قانونی کارگران است و مابقی ساعات کار بر اساس قانون باید به عنوان اضافه کاری پرداخت شود اما کارفرما از مجموع ۱۶۸ ساعت اضافه کاری فقط ۱۲۰ ساعت آن را به کارگران پرداخت می‌کند.

به گفته آنان، حتی اداره کار و رئیس مناطق آزاد آبادان طبق خواسته کارگران از کارفرما خواسته‌اند مطالبات مربوط به اضافه کاری‌ و سایر مزایای کارگران یدکش را پرداخت کند اما کارفرما زیر بار مسئولیت آن نمی‌رود.

این کارگران همچنین در این باره تصریح کرده‌اند؛ علاوه بر پرداخت نشدن بخشی از حق اضافه کاری‌ها در ۸ ماه گذشته، کارفرما حق بیمه مزایای اضافه کاری کارگران را به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند که این موضوع باعثکاسته شدن از مستمری کارگران در هنگام بازنشستگی خواهد شد.

کارگران پیمانی کشتی‌های یدک کش همچنین به قراردادهای کاری خود معترض‌اند. آنان می‌گویند علاوه بر اینکه کارفرما قرارداد‌های کوتاه مدت ۳ تا ۴ ماهه با کارگران منعقد می‌کند، در متن قرارداد بسیاری از معیارهای قانونی وجود ندارد. به عنوان مثال در متن قرارداد کارگران در خصوص پرداخت اضافه کاری‌ها همانند شب کاری‌ها، جمعه کاری‌ها و… آیتمی دیده نمی‌شود.

کارگران همچنین می‌گویند کارفرما در پرداخت حقوق کارگران سلیقه‌ای عمل می‌کند و رقم آن را به صورت دلخواه تغییر می‌دهد.

کارگران پیمانی بنادر و دریانوردی خرمشهر در ادامه این گفتگو مدعی گروکشی کارفرما بعد از اتمام یک دوره از قرا داد کاری‌شان شدند و در این باره گفتند: بعد از هر دوره از قرا دادکاری، این شرکت پیمانکاری با گرو نگه داشتن بخش از مطالبات کارگران آنان را وادار به تسویه حساب می‌کند و می‌گوید اگر برگه تسویه حساب را امضاء نکنید از قرا داد بعدی خبری نیست. اخیرا هم از کارگران خواسته شده است اگر برگه‌های تسویه حساب را امضاء نکنید از عیدی و پاداش پایان سال خبری نیست.

کارگران خوزستان کارگران بندر خرمشهر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر