سرخط خبرها:
کد خبر: 225271 A

حاتم عسگری:

یکی از مواردی که تا به حال کمتر به آن توجه شده؛ خواندن مثنوی با موسیقی است و دلیل آن هم سختی و دشواری آن ازنظر مفهوم است. مثنوی آخرین درسی است که به شاگردان داده می‌شود.

حاتم عسگری که به تازگی آلبوم " موسیقی مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران " را منتشر کرده؛ معتقد است که موسیقدانان به مثنوی تاکنون توجه لازم را نداشته‌اند.

حاتم عسگری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ایده شکل‌گیری آلبوم موسیقی مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران می‌گوید: یکی از مواردی که تا به حال کمتر به آن توجه شده است؛ خواندن مثنوی با موسیقی است و دلیل آن هم سختی و دشواری آن از نظر مفهوم است. مثنوی آخرین درسی است که به شاگردان داده می‌شود.

وی ادامه داد: مثنوی‌ها در موسیقی ایران به شکل کاملا پراکنده خوانده شده‌اند. مرحوم ادیب خوانساری هم تنها دو مثنوی شور و افشاری را خواندند که به تقلید از او شجریان و گلپایگانی نیز آن آثار را اجرا کردند.

در این آلبوم علاوه بر ۱۲ مثنوی مشهوری که وجود دارد؛ دو مثنوی کردی بیات و شوشتری را نیز خوانده‌ام و این دو مثنوی تا به حال خوانده نشده بود.

این ردیف‌دان ایرانی درباره ساخت آلبوم در دستگاه‌های مختلف گفت: ما ۷ دستگاه داریم که هرکدام ۷ فضای متفاوت را به انسان القا می‌کند و به عقیده من هر مثنوی، دارای دستگاه مختص خودش است. مثنوی وارد مراحلی از عشق، عرفان، مذهب و… می‌شود که به وسیله دستگاه‌های مختلف این فضا‌ها ساخته می‌شود.

مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران آخرین اثر منتشر شده از حاتم عسگری فراهانی ردیف‌دان و مدرس آواز ایرانی است. این آلبوم را انتشارات ماهور منتشر کرده است و شامل ۱۴ قطعه با نوازندگی سه‌تار بهمن کاظمی است.

حاتم عسگری فراهانی نشر ماهور مثنوی مولانا توضیحات حاتم عسگری فراهانی درباره آلبوم جدیدش
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر