کد خبر: 170354 A

نامه‌ی جمعی از هنرمندان ایرانی ساکن اتریش:

در شرایط سخت فعلی لازم است به‌جای داشتن ۲ ارکستر٬ بودجه موردنظر را به یک ارکستر اما با شرایط خوب تخصیص داد. به این ترتیب نوازندگان هم حقوق بهتری دریافت خواهند کرد که باعثایجاد انگیزه‌ای بیشتر در نوازندگان خواهد شد.

همرمان با افتتاح و شروع به کار مجدد ارکستر سمفونیک تهران٬ پرویز یحیوی به نمایندگی تعدادی از دانشجویان و هنرمندان ساکن اتریش؛ در نامه‌ای سرگشاده به وزیر ارشاد؛ مواردی که به اغم خود برای پیشرفت و ادامه کار ارکستر سمفونیک تهران مهم و ضروری است؛ را یادآور شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ متن نامه به این شرح است:

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد٬ جناب آقای علی جنتی،

باتوجه به آغاز به کار مجدد ارکستر سمفونیک تهران و حساسیت‌های پیش آمده درمورد تصمیماتی که گرفته شده و خواهد شد که متاسفانه با گذشت زمان نه تنها شاهد تکرار مشکلات و اشتباهاتی فاحش بلکه حتی با اشتباهاتی تازه و در سطح بسیار بالاتری هستیم٬ اینجانب به نمایندگی از جمع کثیری از هنرمندان و دانشجویان موسیقی کلاسیک٬ ساکن اتریش٬ مصمم شدم که با درنظر گرفتن حساسیت بالای تصمیم گیری‌های جنابعالی برای ارکستر سمفونیک تهران که گره خورده در سرنوشت و آینده نوازندگان ارکستر و همچنین خانواده‌های آن‌ها می‌باشد٬ با همفکری و در اختیار گذاشتن نقطه نظراتی که مطابق با تجربه و قوانین حال حاضر مدیریت یک ارکستر در دنیا می‌باشد، به جنابعالی در این تصمیم گیریهای مهم یاری رسانیم. امیدوارم که پس از بررسی این پیشنهادات و نقطه نظرات مورد قبول آن مقام محترم واقع شود.

اکنون با احترام فراوان نظر آن جناب محترم را به دو تصمیم بسیار مهم آن وزارتخانه مربوطه جلب کرده و خواهشمندیم که با درنظر گرفتن این ۲ مورد که در ذیل به آن اشاره خواهد شد٬ ضمن تحقیق کافی و مطالعه لازم٬ با تجدیدنظر فوری٬ دستور فرمایید تا اقدامات لازم و ممکن را مبذول فرمایند.

مورد اول انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی
در اغلب کشورهای پیشرفته و پرتجربه در زمینه موسیقی کلاسیک٬ انتخاب این پست یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین تصمیمات موسیقی وزارتخانه مربوطه در هر کشور محسوب می‌شود و بخاطر قدرت و امکانات مدیرکل دفتر موسیقی و نتیجه اثر تصمیماتش بر آینده هنرمندان و موسیقیدانان کشور٬ حداکثر سعی می‌شود فردی انتخاب شود که از هرگونه فعالیت در موسیقی اعم از نوازندگی آهنگسازی و رهبری ارکستر فارغ باشد که به دور از هرگونه تمایلات و گرایش‌های سلیقه‌ای در موسیقی٬ با بی‌طرفی و بدون اعمال سلیقه٬ جانب اعتدال را برای همه سلایق موسیقی یکسان حفظ کند. در غیر این صورت این شخص نه تنها قادر نخواهد بود که تصمیمات بیطرفانه‌ای بگیرد بلکه حتی رفتارش جلوی پیشرفت گروهی را که باب میل او نباشند بگیرد و تجربه نشان داده که اغلب با فساد و سوء استفاده از قدرت نیز به اتمام می‌رسد.

به‌عنوان یک نمونه مثال٬ در وب‌سایت ارکستر سمفونیک تهران٬ وب‌سایت شخصی آقای پیروز ارجمند٬ مدیرکل دفتر موسیقی تبلیغ شده و برنامه‌های شخصی ایشان اطلاع رسانی می‌شود.

نباید فراموش کرد که به طور کل موسیقی علمی‌ست برای بیان نگرش اشخاص به زندگی و محیط اطراف٬ که به دلیل خلق متفاوت روحی و مکانی انسان‌ها٬ این تفاوت در نگرش و سلیقه٬ در هنرمندان٬ بویژه موسیقیدان‌ها بیشتر از سایرین خواهد بود و‌ گاه در غالب رقابت و حسادت نمایان شده و خواهد شد که بخصوص در ایران به لحاظ گستردگی فرهنگی٬ این مورد در درجه حساس‌تری قرار دارد.

مورد دوم بودجه ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی
تخصیص بودجه‌ای جداگانه برای ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک٬ تصمیم و اشتباه بزرگی‌ست که فاقد مبنا و منطق علمی٬ عملی و اقتصادی‌ست٬ بخصوص در شرایطی که سالهاست هنوز از اداره یک ارکستر به روش صحیح ناتوان مانده‌ایم.

ارکستر ملی که پایه و اساس آن مثل‌‌ همان ارکستر گل‌ها که منحصر به آقای معروفی و ارکستر صبا که منحصر به آقای دهلوی بوده؛ اکنون سالهاست که در انحصار آقای فخرالدینی است و در حقیقت این سه ارکستر همیشه‌‌ همان ارکستر سمفونیک تهران بوده است٬ متشکل از نوازندگانی از ارکستر سمفونیک که همانند گذشته گا‌ها سازهای ایرانی هم به آن اضافه شده٬ صرفا با نامی متفاوت و عنوانی ملی که هیچ ارتباطی به ملیت ندارد و حتی بهانه داشتن فواصل ربع پرده در این نوع آهنگ‌ها هیچوقت مشکلی نبوده و تقریبا همیشه تمامی محصول آن هم کسب تجربه شخصی آقای فخرالدینی در آهنگسازی و رهبری ارکستر بوده که البته ایشان به هیچ عنوان در زمینه رهبری ارکستر تحصیل نکرده‌اند. این به این معناست که دولت سال‌ها بدون تفکر برای علاقه آقای فخرالدینی به رهبری ارکستر و آهنگسازی هزینه کرده است و برای جوانان دیگر جائی باقی نگذاشته. لازم به توضیح است که هدف نقد آقای فخرالدینی نیست٬ چه بسا ایشان بی‌تقصیرند. هدف نقد برنامه‌ریزی‌های مسئولینی است برای برنامه‌ها و بودجه موسیقی تصمیم گیری می‌کنند.

قطعا بسیار منطقی و کارا‌تر خواهد بود که به‌جای تخصیص بودجه جداگانه برای ۲ ارکستر با نوازندگانی مشترک٬ تمامی هزینه و تمرکز بر روی یک ارکستر با کارآرایی و محصول‌های متفاوت باشد همانند تمامی کشورهای دنیا. با داشتن یک ارکستر سمفونیک بسیار حرفه‌ای می‌شود همیشه با اضافه کردن چند ساز ایرانی در کنار قطعات جهانی قطعات ارکستری به اصطلاح ملی را نیز در سطح بالا‌تر از اینکه تا بحال رسم بوده اجرا کرد.

برای تحقیق و اطلاع جنابعالی٬ نام ارکستر ملی در کشور‌های زیر نام ارکستر‌های سمفونیکی هست که ضمن قطعات بین‌الملی قطعات ملی کشورشان را اجرا می‌کنند: ارکستر ملی روسیه٬ ارکستر ملی اسپانیا٬ ارکستر ملی فرانسه٬ ارکستر ملی مالتا٬ ارکستر ملی استونیا٬ ارکستر ملی چک٬ ارکستر ملی مجارستان٬ ارکستر ملی واشینگتون و چندین کشور دیگر
اگر آن وزارتخانه محترم واقعا بودجه و امکان راه‌اندازی ۲ ویا تعداد بیشتری ارکستر را همزمان دارد بسیار جای خوشحالی و شادمانی دارد ولی در شرایط سخت فعلی لازم و واجب است که منطق را بر احساس ارجعیت داده و به جای داشتن ۲ ارکستر ٬ بودجه مورد نظر را به یک ارکستر اما با شرایط خوب تخصیص داد. به این ترتیب هم نوازندگان حقوق بهتری دریافت خواهند کرد که باعثایجاد انگیزه‌ای بیشتر در نوازندگان خواهد شد و هم ارکستر بطور دائم مشغول به کار خواهد بود که یکی از عوامل بالا بردن سطح ارکس‌تر است.

با احترام

به نمایندگی از جمع دانشجویان و هنرمندان ساکن اتریش

پرویز یحیوی

وین٬ اتریش

ارکستر ملی و سمفونیک
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر