کد خبر: 136403 A

۱۲۵ آهنگساز در بخش رقابتی آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی و غیرایرانی به رقابت با هم می‌پردازند.

ایلنا: در این دوره از جشنواره و در بخش رقابتی آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی و غیرایرانی در مجموع ۱۲۵ آهنگساز قطعاتشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند که از این تعداد ۴۶ اثر در شاخه آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی و ۷۹ اثر در شاخه آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی است.

به گزارش ایلنا، در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی از تعداد ۴۶ اثر، ۲۰ اثر متعلق به آهنگسازان تهرانی و ۲۶ اثر متعلق به آهنگسازان شهرستانی است همچنین از تعداد ۷۹ اثر در شاخه آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی نیز ۳۰ اثر متعلق به آهنگسازان تهرانی و ۴۹ اثر برای آهنگسازان شهرستانی است.

آثار رسیده به بخش ویژه موسیقی با موضوع موسیقی حماسی به صورت مستقل داوری و برگزیدگان این بخش در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معرفی خواهند شد.

هیات داوران بخش آهنگسازی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، به برگزیده هر یک از بخش‌های سه گانه فوق(کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیر ایرانی)، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌کند.

حسن ریاحی(دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌ المللی موسیقی فجر) نیز از حضور پررنگ گروه‌های شهرستانی و اقلیت‌های مذهبی و پرنگ شدن موسیقی بانوان در جشنواره امسال خبرداد.

ریاحی در این باره گفت: امسال شاهد حضور پر رنگ گروه‌های شهرستانی در بخش رقابتی جشنواره خواهیم بود. این گروه‌ها در شاخه‌های مختلف در قالب کوارتت‌های موسیقی کلاسیک و یا نوازندگی سازهای موسیقی محلی شرکت کرده‌اند.

دبیر جشنواره بیست و نهم با اشاره به این نکته که جشنواره امسال نسبت به سال گذشته وسیع‌تر برگزار خواهد شد، افزود: سال گذشته به دلیل بودجه کمتر جشنواره بخش بانوان و کودک حذف شد اما امسال اصرار زیادی داشتیم که به این بخش‌‌ها دوباره به جشنواره اضافه شوند و خوشبختانه استقبال زیادی هم از این دو بخش شد.

وی افزود: در بخش بانوان گروه‌های زیادی متقاضی شرکت در جشنواره بودند اما متاسفانه به دلیل محدودیت در سالن نتوانستیم میزبان تمامی گروه‌های بانوان باشیم.

حسن ریاحی از حضور اقلیت‌های مذهبی و اجرای موسیقی این گروه‌ها در جشنواره بیست و نهم نیز خبر داد.

او که حدود چهار سال است با شعار جوان‌گرایی سکان دار جشنواره موسیقی فجر شده است، در این باره گفت: هدف من این است که پس از به پایان رسیدن هر دوره از جشنواره این جوانان‌‌ رها نشوند به ویژه جوانانی که در بخش استعدادهای درخشان شرکت می‌کنند. به همین منظور با بنیاد ملی نخبگان نیز جلساتی داشتیم که بر مبنای آن قرار شده، سایت بنیاد برای نخبگان موسیقی شرکت کننده در جشنواره باز شود تا آن‌ها در این سایت ثبت نام کنند و اگر شرایط لازم را داشته باشند، بنیاد ملی نخبگان از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

دبیر جشنواره تاکید کرد: در فکر هستم که ارکس‌تر سمفونیک جوانان را تشکیل بدهیم و بتوانیم این جوانان را حمایت کنیم البته خیلی تمایل دارم که نهادی چون ریاست جمهوری از این ارکس‌تر حمایت کند. باید یک فکری به حال این جوانان شود و نباید آن‌ها را‌‌ رها کنیم. از این جهت تشکیل یک ارکس‌تر سمفونیک ایده خوبی است.

ریاحی درباره تشکیل کانون برگزیدگان فجر نیز توضیح داد: اصرار داشتم که انجمن موسیقی ایران چنین کانونی را تشکیل دهد تا برگزیدگان هر دوره از جشنواره مورد حمایت قرار گیرند و امسال هم قرار است اعضای این کانون در بخش «نسل دیگر» جشنواره بیست و نهم اجرا داشته باشند.

کیانوش غریب‌پور(طراح پوستر جشنواره موسیقی فجر) در خبر دیگری پیشنهاد کرد؛ پوستر تمام جشنواره‌های فجر در تمام سال‌های گذشته، در یک نمایشگاه به تمشا گذاشته شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

غریب‌پورکه سال‌هاست برای برنامه‌های حوزه موسیقی مانند کنسرت‌ها پوس‌تر طراحی می‌کند و آثار گرافیکی بسیاری برای جلد آلبوم‌های موسیقی خلق کرده، درباره طراحی این پوس‌تر گفت: طراحی پوس‌تر برای موسیقی کار دشواری است چرا که موسیقی مقوله‌ای انتزاعی است و از معدودعناصر بصری مرتبط با آن می‌توان به ساز و نت‌ها اشاره کرد که بار‌ها و بار‌ها در طراحی پوسترهای موسیقی استفاده شده‌اند. بنابراین نوآوری در این زمینه کار دشواری است.

وی تاکید کرد: به جز انتزاعی بودن موسیقی، در طراحی این پوس‌تر باید مخاطبان جشنواره و خواست سفارش‌دهنده رسمی را مد نظر قرار می‌دادم. این پوس‌تر برای مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور طراحی شده و مخاطبش همه مردم هستند بنابراین نمی‌توانستم یک اثر آوانگارد و صرفا خطاب به هنرمندان طراحی کنم.

این گرافیست درباره استفاده از نماد ساز در این پوس‌تر توضیح داد: من همیشه تلاش کرده‌ام تا حد ممکن از نماد ساز در پوس‌تر جشنواره استفاده نکنم اما از آنجا که باید مراقب بودم به تکرار نرسم و اثری متفاوت با دیگر آثارم خلق کنم، مدتی است از عنصر ساز هم در طراحی‌هایم استفاده می‌کنم. به هر حال استفاده از این عنصر بصری هم شیوه‌ای از طراحی است که استفاده از آن را بد ندیدم.

غریب‌پور که طراحی پوس‌تر جشنواره موسیقی دوره قبل را نیز برعهده داشته درباره تفاوت فضای این دو پوس‌تر اظهار کرد: امسال برخلاف سال گذشته طرحی ارائه کرده‌ام که کمی متاثر از نقاشی سبک کوبیسم است و خلوص رنگ‌ها و فرم‌ها از ویژگی بارز آن محسوب می‌شود. در این سبک فرم از زواید، تزئینات و آرایه‌ها‌‌ رها می‌شود و رنگ نیز از اشباع و خفگی نجات پیدا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های پوس‌تر جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر تنوع رنگ‌های آن است. غریب‌پور در این باره گفت: سعی کرده‌ام از رنگ‌هایی استفاده کنم که معمولا در بیشتر کار‌هایم دیده می‌شود اما تجمع این همه رنگ در این پوس‌تر به دو دلیل صورت گرفت اولی اینکه احساس کردم مخاطب جشنواره طی سال‌های گذشته آنقدر در معرض پوسترهای مختلف قرار گرفته که حالا از دیدن این همه رنگ و این فرم و ساختار تعجب نکند و دوم اینکه برای فرمی که در نظر گرفته بودم صرفا این شیوه پاسخگو بود. من یک هفته روی رنگ‌ها کار کردم و در ‌‌نهایت به این نتیجه رسیدم که رنگ‌های فعلی با فرم پوس‌تر در تناسب هستند و باید همین ساختار را حفظ کنم.

وی در پایان پیشنهاد داد در یک نمایشگاه پوسترهای مربوط به دوره‌های مختلف جشنواره‌های فیلم، تئا‌تر، موسیقی و شعر فجر مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. به اعتقاد این گرافیست بررسی این آثار می‌تواند هم برای هنرمندان الهام‌بخش باشد و هم برای دانش‌جویان رشته‌ گرافیک آموزنده.

به مناسبت نام گذاری سال ۹۲ به نام سال حماسه سیاسی – حماسه اقتصادی، در جشنواره موسیقی فجر بخش ویژه‌ای به رقابت آثار موسیقی حماسی اختصاص داده شده است.

آثار رسیده به بخش ویژه موسیقی با موضوع موسیقی حماسی به صورت مستقل داوری و برگزیدگان این بخش در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معرفی خواهند شد.

مهدی آذرسینا، محمدجلیل عندلیبی و رضا شفیعیان داوری آثار رسیده به این بخش را برعهده دارند.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

جشنواره موسیقی فجر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر