خبرگزاری کار ایران

تازه‌ترین حجم‌های محمد حسین عماد در گالری اثر رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۲۱

این روز‌ها گالری اثر میزبان تازه‌ترین حجم‌های محمد حسین عماد است؛ آثاری که «نور» به عنوان بخشی از متریال شکل دهنده یک اثر هنری در آن نقش اساسی دارد.

ایلنا: «سایهٔ روشن» عنوان نمایشگاهی از آثار حجم محمدحسین عماد است. آثار این نمایشگاه موضوع خاصی را دنبال نمی‌کنند بلکه بازتاب دهنده دغدغه همیشگی هنرمند در زمینه سبکی(کم وزنی) هستند که این بار مولفه روشنایی و تاریکی را نیز به این کانسپت علاوه نموده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهم‌ترین تفاوت بین آثار قبلی وی با آثار تازه‌اش در این نمایشگاه را می‌توان استفاده از متریال‌های خاص دانست درواقع در این نمایشگاه مخاطبان دیگر شاهد حجم‌های چوبی او که حسی نوستالژیک را برایشان زنده می‌کرد، نیستند، محمد حسین عماد خود در این باره گفت: در این آثار از ورق‌های کارتن پلاست، پلی کربنات، آلومنیوم و نور بهره گرفته‌ام. نور به عنوان یک عنصر اصلی در این مجسمه‌ها بکار گرفته شده است بنابراین قدرت این حجم‌ها معطوف به خودشان نیست بلکه معطوف به خارج از خود است.
او اضافه کرد: در این آثار نور را در جهت معنایی که در ذهنم است کنترل کرده‌ام. برای مثال حد فاصل حجم بزرگ سیاه رنگ و ظاهرا سنگین با زمین فقط نور است و تعلیق در این آثار کمک کرده است که این حجم‌ها سبک شوند.
عماد در مورد سبکی و بی‌وزنی که همیشه یکی از دغدغه‌هایش در خلق آثارش بوده است گفت: در تاریخ مجسمه سازی مقوله سبکی و بی‌وزنی همیشه مورد توجه بوده است. این دغدغه در ادبیات، افکار و اعتقادات شرقی‌ها و بودایی‌ها نیز به چشم می‌خورد و آن‌ها با مدیتیشن سعی بر سبک کردن جسم دارند. بشر سبکی و پرواز را دوست داردو از این رو رد پای این علاقه را در تاریخ مجسمه سازی بروز داده است کما اینکه هنرمند مجسمه ساز تلاش کرده ماده سنگین را به سوی سبکی و بی‌وزنی سوق دهد. در این رابطه می‌توانم به نمایشگاه هنرمندی اشاره کنم که گوی‌های فلزی را در یک گالری بدون هیچ وابستگی با استفاده از آهن رباهایی که در اطراف گذاشته بود در فضا معلق کرد، پس این به نوعی دغدغه بیشتر مجسمه سازان است. حال ممکن است این سبکی با معلق کردن بوسیله یک سیم صورت گیرد و یا حجم به موقعیتی برسد و در عین حال که روی زمین است به نوعی معلق باشد که نمونه هر دو شکل آن در این نمایشگاه موجود است.
فرم‌ها همه در حین کار بوجود آمده‌اند و او قبل از اتمام کار نتیجه آن را نمی‌داند، در واقع رفتار ساختن است که باعثکشف موضوعات جانبی می‌شود. حدود دو سال است که وی با پلی کربنات کار می‌کند و بازی با آن باعثشده با توجه به قابلیتی که این ماده دارد در جهت معنایی که در ذهنش وجود دارد پیش رود. او می‌خواهد در این آثار نور را در جهت یک معنا از این مجسمه‌ها بیرون کشد.
عماد در رابطه با انتخاب عنوان «سایهٔ روشن» برای این نمایشگاه گفت: تمام این حجم‌ها سایه دارند، هنگامیکه نور از آن‌ها عبور می‌کند سایه‌ها روشن می‌شوند. «سایهٔ روشن» عنوانی است که بر اساس آن چیزی که بوجود آمده انتخاب شده است.
عماد در پاسخ به این سوال که چرا آثار ارائه شده در این نمایشگاه را نام گذاری نکرده است، گفت: از نظر من اسم گذاری به تنهایی یک اثر هنری است و به سادگی نمی‌توان عنوانی را برای یک اثر انتخاب کرد زیرا باید این نام در ذهن پخته شود. انتخاب عنوان اگر سطحی صورت گیرد نوعی بی‌احترامی به مخاطب محسوب می‌شود. من عنوان کلی «سایهٔ روشن» را برای این نمایشگاه برگزیدم و ضروری ندیدم که برای هر اثر نامی انتخاب کنم. برای مثال وقتی مخاطب آن حجم سیاه و تاریک را می‌بیند که نوری در زیرش تابیده شده و از آن مجسمه دریافت حضوری دارد دیگر لزومی ندارد برای آن عنوانی انتخاب شود.
او در مورد بافت‌های موجود در این حجم‌ها که به صورت لایه‌های افقی مشبک بر روی هم قرار گرفته‌اند گفت: من به اندازه زیادی با متریالی که در این آثار بهره گرفته‌ام کارکردم. از نظر من اشکالی که بوجود آمده‌اند بهترین حالت آن است، در واقع هر کس می‌تواند شکلی که دوست دارد در آن‌ها بوجود آورد زیرا قابلیت ماده با فرد تعیین می‌شود.
من در این حجم‌ها شکل سازی نکرده‌ام و لزومی هم ندیدم اشکالی در آن‌ها بوجود آورم که برای مخاطبان مصداقی از طبیعت باشند، من تنها با این مواد کار کردم و دنبال معنایی بودم که از یک ماده می‌تواند استخراج شود.
این چهاردهمین نمایشگاه انفرادی محمد حسین عماد است که در سال ۱۳۳۶ در اراک متولد شده است و در این سال‌ها آثارش در کشورهایی مختلف نظیر هندوستان، امارات، کویت، فرانسه و… به نمایش درآمده؛ او صاحب جوایز پر شمار ارزنده‌ای شده و دستکم پنج مجسمه او در فضاهای شهری تهران و سایر نقاط ایران نصب شده است.
نمایشگاه مجسمه‌های محمد حسین عماد تا دوازدهم آبان ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره ۱۶ دایر است و علاقمندان می‌توانند از آن دیدن کنند؛ زمان بازدید در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه ۱۱ صبح تا ۸ شب و جمعه‌ها ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز