خبرگزاری کار ایران

از پلمپ تاناکورا تا شوی لباس خانگی

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۷۴۵

در فروشگاه‌های تاناکورا همه نوع کالایی یافت می‌شود از بلوز وشلوار و کت و پالتو وانواع پوشیدنی‌ها تا چ‌تر وکلاه وکیف کفش و حتی اسباب بازی‌های رنگارنگ ارزان‌تر با برندهای معروف اما از جنس شناخته شده تاناکورا که به جای بوی تازگی و نویی بویی آمیخته از عطر و ادکلن اولین مصرف کننده را با ترکیبی از بوی مشمئز کننده رطوبت و ماندگی دارد.

یکی از مشاغلی که با توجه به نیازهای جامعه در چند سال اخیر به وجود آمده فروش لباس‌های دست دوم خارجی در فروشگاه‌های موسوم به تاناکورا است که با استقبال نسبی جامعه به خصوص در شهرهای بزرگ روبرو بوده و مشتریان خاصی از طبقات مختلف جامعه از ژیگول‌های متوسط الحال تا کم درآمد‌ها و بعضی از رفاه زده‌های نوکیسه را به دست آورده است.

به گزارش ایلنا، هرچند در گروه کثیر افرادی که مشتاق خریدند در یک نگاه سطح درآمد‌ها پیداست اما در میان خیل مشتاقان خرید که چندان هم کم نیستند افراد با درآمد خوب هم که به دنبال لباس‌های مارک و برند دار با قیمت ارزان‌تر هستند به چشم می‌خورد.

در فروشگاه‌های تاناکورا همه نوع کالایی یافت می‌شود از بلوز وشلوار و کت و پالتو وانواع پوشیدنی‌ها تا چ‌تر وکلاه وکیف کفش و حتی اسباب بازی‌های رنگارنگ ارزان‌تر با برندهای معروف اما از جنس شناخته شده تاناکورا که به جای بوی تازگی و نویی بویی آمیخته از عطر و ادکلن اولین مصرف کننده را با ترکیبی از بوی مشمئز کننده رطوبت و ماندگی دارد.

آنهایی که به سراغ تاناکورا می‌آیند کاری به اصل ونصب و مبداء ورود کالا ندارند، یا می‌خواهند صرفا تن پوشی داشته باشند که فرقی نمی‌کند نو یا کهنه باشد اتو کشیده یا پرچروک و عده‌ای هم که غالبا از قشر کم درآمد جوان هستند و حسرت مد پوشیدن به دلشان مانده گرد برند‌ها می‌چرخند که چه بهتر ارزان هم باشد.

حالا اینکه لباس یا کالای دست دوم مال فردی بوده که مرده یا از انواع پس زده‌های وارداتی به کشورهای جهان سومی است برایشان چندان توفیقی در اصل ماجرا که پوشیدن یک جامه برای لخت نماندن یا تظاهر به شیک پوشی است ندارد.

هر چند دانستن اینکه البسه ظاهرا نو یا کهنه مال یک مرده بوده به نظر وحشتناک می‌آید اما وحشتناک‌تر از آن بی‌خبری از انواع آلودگی‌ها و میکرب‌هایی است که پوست را گرفتار بیماری‌های لاعلاج یا صعب العلاج می‌کند. نکته‌های پنهانی که در ظاهر لباس وکالای تاناکورا هرگز دیده نمی‌شود.

پوشاک تاناکورا میهمان ناخوانده و بد قدمی است که به دلیل تنگی معیشت مردم و گره‌های کور اقتصادی خیلی راحت به کشور ما پا گذاشته و سالهاست که جا خوش کرده است.

البسه و کالاهایی که ظاهرا غیرمجازاز مرز‌ها وارد می‌شوند، از مبادی ورودی استان‌ها می‌گذرند، به شهر‌ها پا گذاشته و در فروشگاه‌هایی که گویا جواز کسب هم ندارند به صورت انبوه مثل یک فروشگاه زنجیره‌ای به مردم عرضه می‌شوند و البته سود خوبی هم نصیب جیب صاحبان این شغل می‌کنند.

درگوشه بعضی از تاناکورا فروشی‌ها دستگاه اتوبخار بزرگ نصب شده به چشم می‌خورد که شاگرد مغازه با سرعت یکی یکی کیسه یا گونی‌ها را باز کرده و در زیر حرارت دستگاه با بخار سعی دارد چروک‌ها را صاف کرده و ظاهری نو به پیراهن چین دار دخترانه، پالتوی پوست زنانه، کت مارک دار مردانه، کلاه لبه دار و کراوات و… البسه دست دومش دهد.

وزیر بهداشت: فروش البسه دست دوم ممنوع!

درحالی که درمیان بگیر وببندهای ظاهری گمرکات البسه دست دوم در کنار گونه‌های مختلف قاچاق به راحتی آب خوردن مرز‌ها را طی کرده و گونی‌های مملو از پوشاک مچاله راه‌شان را از مبادی ورودی استان‌ها بی‌سروصدا پیدا کرده و به فروشگاه‌های تاناکورا ی شهرهای بزرگ سرازیر می‌شوند.

هشدارچند ماه قبل وزیر بهداشت ودرمان مبنی بر ممنوعیت عرضه و فروش لباس‌های دست دوم اهرمی قانونی شد برای برخورد با یک پدیده خطرناک و آسیب زننده سلامت مردم که در کنار بیماری‌های پوستی ناقل ایدز و هپاتیت و انواع آلرژی‌های مواد شیمیایی در جامعه هستند.

هاشمی در یک هشدار جدی در رابطه با انواع بیماری‌هایی که می‌تواند در اثر پوشیدن البسه دست دوم در بین مردم شایع شود از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا در اجرای این قانون با وزارت بهداشت همراهی داشته باشد.

لباس‌های تاناکورا از کجا وارد مملکت می‌شوند؟

احتمالا این سوال در ذهن شما هم آمده که تاناکورا این کالای وارداتی چگونه و از کجا سر از این مملکت در آورده؟ آن گونه که فروشندگان کالای تا ناکورایی می‌گویند مهم‌ترین صادرکنندگان این متاع نامبارک از عراق، هند و پاکستان هستند.

اما برخی اخبار که موثق‌تر است زمینه ورود این البسه را که برندهای اروپائی دارد کمک‌های فرستاده شده از برخی کشورهای اروپائی می‌دانند که به رایگان به کشورهای فقیر و مورد تهاجم جنگ‌های داخلی وخارجی مثل عراق و پاکستان و هند فرستاده می‌شود و سپس از یک شاهراه سراز ایران در می‌آورد.

یکی از فروشندگان این البسه که در خیابان قائم مقام اراک در زیرزمینی که ۱۵پله پائین تراز سطح پیاده روست مغازه‌ای دراز دارد می‌گوید: در شهر زاهدان قاچاقچی‌ها این کالا‌ها را در گونی‌های بزرگ در کنار اصلی تجارت! فروش این لباس‌ها کالاهای قاچاق در بازار به صورت جینی به فروش می‌رسانند درست در کنار چشم ناظران محل کشورهای هند وپاکستان است.

ما کالا را ندیده می‌خریم حالا به شانس در آنچه باشد لباس، یا اجناس دست دوم دیگر! بعضی وقت‌ها همه‌اش سود است و بعضی اوقات نصف دورریز که آن هم مشتریان خودرا دارد که ما‌‌ همان دورریز‌ها را با سود اندک به مشتریانی خاص مثل افاغنه به صورت جینی می‌فروشیم.

فروشندگان: لباسهای تاناکورا مشکل بهداشتی ندارند!!

درحالی که هشدار وزیر و نظریه کار‌شناسان بهداشتی برآلوده بودن البسه و کالاهای دست دوم که استفاده شخصی دارند می‌باشد امااین کالا‌ها در بسته بندی‌های ۵۰ تا ۱۰۰ کیلویی از مرزهای غربی و شرقی وجنوب کشور وارد می‌شوند و خریداران گونی‌ها را بدون وارسی کردن تحویل گرفته و راهی مقصد موردنظر کرده و سپس در‌‌ همان جا جدا کردن البسه از سایر کالا‌ها برحسب کیفیت انجام می‌شود.

این نکته‌ای است که یکی از فروشندگان کالاهای تاناکورا به آن اشاره می‌کند. به گفته او این لباس‌ها مجوز ورود نمی‌خواهد با سایر کالا‌ها به راحتی از مرز وارد می‌شود جز در مواردی که آن هم به قول او اگر گیر دادند کافی است کمی سر کیسه را شل کنی ارزشش را دارد!!

نظر فروشندگان کالاهای تاناکورایی در رابطه با غیر بهداشتی بودن البسه چیز دیگری است. یکی از آن‌ها که چند شعبه در کشور دارد و از فروشندگان قدیمی کوچه آموزش وپرورش اراک نیز بوده می‌گوید: مردم به این لباس‌ها اطمینان داشته باشند ما همه گونی‌ها را پس از باز کردن برای بهداشتی شدن به یک اتوشویی می‌دهیم که از خودمان است همه لباس‌ها در آنجا شسته و اتو می‌شوند به طوری که با لباس نو فرقی ندارند. بیشتر این لباس‌ها فقط یک یا دوبار پوشیده شده خارجی‌ها به جای اینکه پول اتو شویی که هزینه براست ندهند آن‌ها را در کیسه زباله‌های خشکشان دور می‌ریزند که پس از شست شوی مجدد در اینجا هرگونه امکان غیربهداشتی بودن از بین می‌رود.

او می‌گوید الان بیشتر فروشندگان خودشان اتوبخار بزرگ دارند که حرارت بالای آن هر میکروبی را نابود می‌کند تازه یکسری لباس‌ها در هنگام شستن با مواد مخصوص هم ضدعفونی می‌شوند.

او می‌گوید: ما مشتری‌های خودمان را داریم حتی حالا که دارند با ما برخورد می‌کنند. مردم کجا می‌توانند یک پالتوی پوست را ۱۰۰ هزار تومان بخرند. الان که فصل سرماست بره کشان ماست!! کاپشن و لباس بافت همه قیمت هست از ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان خداییش پول پارچه یا کاموایش می‌شود؟

فروشگاه‌های تاناکورا در اراک پلمب شد

در اجرای بحثجمع آوری مراکز عرضه و فروش البسه دست دوم به گفته دبیر کمیسیون قاچاق کالا وارز استان مرکزی از استان‌های پیشتاز در این رابطه است به طوری که در یک بسیج دستگاه‌های مرتبط با موضوع از ماه گذشته برخورد با فروش و پلمب مراکز عرضه که در خیابان آموزش پرورش اراک به طور عمده و در برخی خیابان‌های پرتردد به طور پراکنده دایر بودند آغاز شد.

مسلم پورقاسمیان در کارگروه قاچاق کالا وارز متذکر می‌شود: شهر اراک اولین شهر در کشور است که در آنجا فروش البسه دست دوم جلویش گرفته شده و باید مواظب باشیم به فروش زیرزمینی کشانده نشود.

به گفته او پس از پلمب یکی از فروشگاه‌ها شبانه پلمب را شکسته و اجناس را خارج کرده‌اند که از مسئولین امنیتی و دستگاه‌های مرتبط خواستیم تا مواظب فروش این البسه به اشکال خانگی باشند.

بعضی از دستگاه‌ها با جمع آوری مراکز تاناکورا مخالفت می‌کنند

اما در اجرای موضوع بعضی‌ها ساز مخالف می‌زنند. این موضوعی است که معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این کارگروه به آن اشاره دارد.

محمد جواد قربانیان می‌گوید: بحثالبسه دست دوم سه سال طول کشید تا به اینجا رسید هر بار اجرا نشده در نطفه خفه شد تا این یک ماهه اخیر که اقدامات خوبی با مشارکت دستگاه‌ها انجام و مغازه‌ها پلمب شدند اما شبانه آمدند پلمب را شکستند بسیار ماهرانه انگار که از اول پلمب نشده. ساعت ۸ شب مردم را به زحمت خارج کردیم تا پلمب کنند وقت زیادی گذاشتیم اما ماهرانه پلمب معلوم نیست چگونه شکسته شد که برای جلوگیری از تکرار از دادستانی کمک خواستیم.

او با بیان اینکه استانداری باید در این اقدام نقش حامی داشته باشد از دخالت برخی بخش‌های دولتی که به اجرای این برنامه با این بهانه که فروشگاه‌های تاناکورا در شهرهای بزرگ کشور هنوز فعالند انتقاد و مخالفت دارند، می‌افزاید: این دستگاه‌های دولتی در اجرا با تماس تلفنی سنگ اندازی می‌کنند.

به گفته او سودی که فروشندگان از فروش البسه دست دوم کسب می‌کنند کمتر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح نیست. ضمن اینکه در مرحله قیمت گذاری البسه جمع آوری شده هرکیلو بیش از ۶۰ هزار تومان قیمت گذاری شده‌اند.

او متذکر می‌شود: در جمع آوری این مراکز در بحثقضایی نیاز به حمایت جدی است تا با یک جریمه ساده موضوع فیصله نیابد و با کسانی که پلمب مغازه‌هایشان را می‌شکنند شدید برخورد شود.

قربانیان تصریح می‌کند: فروش البسه دست دوم طبق مصوبه کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان مرکزی تخلف و جرم است و به هر شکل چه در مغازه یا خانه‌ها اگر برپا شود با آن برخورد می‌شود اما مغاز‌هایی که پلمب می‌شوند این طور نیست که حکم دائم داشته باشد آن‌ها می‌توانند پلمب را قانونی برداشته و به جای آن کالای مجاز بفروشند.

او در رابطه با فروشندگانی که به صورت دوره گرد یا در گوشه خیابان‌های اراک هنوز هم البسه دست دوم می‌فروشند آن را خارج از دستورالعمل‌های اداره مطبوعش عنوان کرده. می‌گوید: آ ن‌ها چون صنف ندارند جع آوریشان به عنوان مشاغل مزاحم با شهرداریست. قربانیان تکلیف کالاهایی که در مغازه پلمب شده‌اند را با سازمان اموال تملیکی و تعزیرات حکومتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: این کالا‌ها در این سازمان معدوم می‌شود.

انبار‌های سازمان اموال تملیکی پر از کالاست درحالی که کالاهای تاناکورا در مغازه‌های پلمب شده‌ای مانده که مدت زمان پلمب آن دائمی نیست و باید باز شود اما مدیر سازمان اموال تملیکی استان مرکزی در کمیسیون کالا وارز قاچاق از پر بودن انبارهای این سازمان خبر می‌دهد.

حمید رحیمی‌پور می‌گوید: انبارهای ما پراز کالاست، اما با این وجود تا امروز طی سه مرحله پوشاک دست دوم را تحویل گرفته‌ایم. او مشکل اساسی استان را نبود دادگاه تجدید نظر در استان دادگاه تجدید نظر برای رسیدگی به پرونده کالاهای قاچاق می‌داند و می‌افزاید: کالا‌ها سنواتی در انبار می‌ماند و برای معدوم کردن برخی از کالا‌ها هم حکم باید به موقع صادر شود که در این رابطه هنوز حکمی نیامده ولی شاید همراه با دیگر کالاهای معدومی مثل لوازم بهداشتی عیرمجاز و کالاهای از این قبیل در مسیر خروج از عرصه مصرف قرار گیرند.

بروکراسی اداری در استان مرکزی دست سازمان تعزیرات را بسته است


در سازمان تعزیرات پرونده‌های کالای قاچاق باید بررسی و حکم برایشان صادر شود اما مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی از بروکراسی سخت حاکم بر ادارات استان گله‌مند است.

رزاقی می‌گوید: بحثاصلی در هنگام عبور کالاهای قاچاق از گلوگاه‌های استان است.

برخی محموله‌های دارای مجوز در پس کالای اصلی هزاران تن کالای غیرمجاز دارند اما مباحثبروکراسی اداری دست مارا برای برخورد با متخلف می‌بندد.

دراین استان بروکراسی اداری مانعی برای صدور حکم به موقع است و همین باعثمی‌شود یک کالا ی قاچاق بدون تصمیم گیری وحکم قضایی ماه‌ها در دپو بماند.

معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی اراک: این لباس‌ها کانون آلودگی هستند

البسه و کالاهای دست دوم تاناکورا این روز‌ها در اراک در مراکز شناخته شده جمع آوری شده وفروششان جرم اعلام شده است هرچند موضوع غیربهداشتی بودن این کالا‌ها در شرح وظایف معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است اما در کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان مرکزی این معاونت غذا وداروست که در بحثقاچاق دارو حضور دارد واز نظر غیربهداشتی بودن این کالا‌ها را کانون آلودگی تعریف می‌کند.

دکترحسن دلاور، معاون دارو وغذای دانشگاه علوم پزشکی در کارگروه قاچاق کالا وارز می‌گوید: این لباس‌ها ناقل انواع بیماری‌های پوستی به مصرف کننده هستند ضمن اینکه بیماری‌هایی مثل هپاتیت و ایدز نیز می‌توانند از طریق این البسه منتقل شوند.

او تصریح می‌کند: آنچه که فروشندگان در خصوص ضدعفونی یا جوشاندن البسه‌ها به خصوص لباس‌های زیر عنوان می‌کنند دروغ محض است و مردم نباید فریب این حرف‌ها را خورده و به دلیل ارزانی اقدام به خرید آن نمایند دلاور با بیان اینکه سال ۸۶ هم موضوع جمع آوری مکان‌های تاناکورا مطرح شد و یک فرصت ۶ ماهه برای جمع آوری به فروشندگان داده شد اما در حد تشکیل جلسات باقی ماند متذکر می‌شود: این لباس‌ها کانون آلودگیند و ما دراین مرحله با توجه به تاکید وزیر مساعدت همه دستگاه‌های ذیربط را برای اجرا نیاز داریم اما دستگاه‌هایی مثل صداوسیما مگر در مناسبت‌های خاص و بهداشتی به مباحثسلامت جامعه ورود پیدا نمی‌کنند در حالی که اثربخشی رسانه برای فرهنگ سازی که اولین رکن آشنایی مردم با مباحثی مثل خطر استفاده از البسه دست دوم است بسیار بالاست.

عرضه لباس‌های دست دوم در شوهای لباس خانگی و در زیرزمین هاهنوز از پلمب مغازه‌های عرضه و فروش تاناکورا خیلی نگذشته که بازار شو لباس‌های خانگی و فروش در پشت گاراژ و زیرزمین خانه‌ها، عرضه در گوشه خیابان و پیاده رو فروشگاه‌های پلمب شده به شیوه‌ای دیگر آغاز شده. گویی طعم سودهای کلان این چند سال خوب کام این سودجویان را شیرین کرده و آنقدر ماندگار است که ریسک هر خطر از شکستن پلمب و انتقال کالا‌ها و فروش دوره گردی پیدا وپنهان را به جان می‌خرند تا از این بازار آشفته متاعی گران به چنگ آورند. اکنون که تقاضا هست و چشم ناظران‌گاه بعضی چیز‌ها را ندیده می‌گیرد پس بد نیست تا از این همه فرصت باز هم سودی کلان به جیب بزنند. این روز‌ها در خیلی از کوچه‌ها روی برگه‌های کاغذی نصب شده در کوچه‌ها یا بر در ودیوار منازل مسکونی این جمله‌ها به وضوح به چشم می‌خورد:(مد لباس مخصوص خانم‌ها، ارزان و شیک شوی لباس، حراج لباس در خانه و…) گویی تاناکورا این بار از خیابان به کوچه و به خانه‌ها رسیده!!

گزارش: زهره ترکمانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز