کد خبر: 131332 A

قادرمرزی در موافقت با طرح انتقال پایتخت:

افزایش ضریب مالکیت خودروهای خصوصی و افزایش خودروهای دولتی و عمومی و خودروهای جمعیت شناور تهران، معابر این شهر را به پارکینگ نسبتاً متحرک تبدیل کرده است و علاوه بر افزایش نسبی مصرف سوخت باعثآلایندگی صوتی و هوا می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس به اتلاف وقت شهروندان در ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: به تناسب جمعیت ساکن تهران، اگر سرانه متوسط اتلاف وقت شهروندان را یک ساعت در نظر بگیریم، روزانه ۱۲ میلیون ساعت و ماهیانه ۳۶۰ میلیون ساعت وقت مردم در ترافیک تهران تلف می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد قادرمرزی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی درموافقت با طرح انتقال پایتخت با بیان اینکه اوضاع نابسامان کنونی تهران دلیل این تصمیم انتقال است، گفت: طرح های غیر کارشناسی همچون دورکاری و انتقال کارمندان طی چند سال گذشته مطرح بود که عملا نتیجه ای نداشت.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقال پایتخت بالاخره باید روزی انجام شود، افزود: انتقال پایتخت به دلیل تمرکز جمعیت زیاد ضروری است، چرا که شهر تهران به تنهایی در مقابل ۱۳۳۰ شهر کشور ۱۶ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تهران چهل و دومین شهر بزرگ جهان و بزرگترین شهر غرب آسیا است، افزود: تهران روزانه ۱۲ میلیون نفر جمعیت شناور درون و برون شهری دارد.

وی با بیان اینکه تراکم بسیار زیاد جمعیت در واحد سطح و افزایش لحظه به لحظه آن از آستانه تحمل و پذیرش فراتر رفته و شهر را به یک توده عظیم جمعیتی تبدیل کرده است، افزود: متمرکز شدن منابع و امکانات اقتصادی باعثشده است تهران رهبری ملی اقتصادی را برعهده گرفته و این تمرکز اقتصادی بر تمرکز جمعیتی و ترددی مرتبط با تهران در یک دور تسلسلی همواره می افزاید.

قادرمرزی گفت: حجم بسیار زیاد تقاضای جمعیت در موارد مختلف مانند مسکن باعثافزایش قیمت زمین و مسکن شده است و به صورت تدریجی این افزایش قیمت ها به سایر نقاط کشور سرایت می کند.

به گفته نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس مطالعات نشان می دهد که بخشی از افزایش قیمت زمین و مسکن ناشی از تورم تقاضا در تهران بوده و نهایتاً منجر به تورم قیمت زمین و مسکن می شود و این تورم به سایر نقاط کشور علی رغم اینکه تورم تقاضا در تهران را ندارند، سرایت می کند و باعثافزایش قیمت ها در آن شهرها شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: تمرکز سیاسی و اداری تهران و حجم عظیم جمعیت کارکنان و مراجعین به این ادارات هر روز بیشتر شده و به مشکلات تهران می‌افزاید.

وی به مشکلات زیست محیطی تهران اشاره کرد و افزود: تمرکز جمعیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در تهران و روند فزاینده آن فرایند افزایش مصرف منابع را در یک سیر شتابان قرار داده است که نتیجه آن تولید انواع پسماندها و زباله های خانگی و تجاری است.

قادرمرزی با اشاره به اینکه بنزین بزرگترین آلاینده شهر تهران است، افزود: روزانه ۱۳ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می‌شود که همراه با گازوئیل مصرفی سالیانه حداقل ۱۰ میلیون گازکربنیک در تهران تولید می شود که آثار سوء آن بر سلامت جمعیت تهران مشخص است و عامل مهمی در کاهش متوسط عمر شهروندان تهرانی است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی به معضل ترافیک در تهران اشاره کرد و افزود: افزایش ضریب مالکیت خودروهای خصوصی و افزایش خودروهای دولتی و عمومی و خودروهای جمعیت شناور تهران، معابر این شهر را به پارکینگ نسبتاً متحرک تبدیل کرده است و علاوه بر افزایش نسبی مصرف سوخت باعثآلایندگی صوتی و هوا می شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس به اتلاف وقت شهروندان در ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: به تناسب جمعیت ساکن و شناور تهران، سرانه متوسط اتلاف وقت شهروندان اگر یک ساعت در نظر بگیریم، روزانه ۱۲ میلیون ساعت و ماهیانه ۳۶۰ میلیون ساعت وقت مردم در ترافیک تهران تلف می شود.

اجتماعی و اقتصادی بنزین پایتخت ترافیک تورم زباله زیست محیطی سلامت مجلس شورای اسلامی مسکن
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر