خبرگزاری کار ایران

تصویر مینیمالیستی از فضاهای ایرانی در یک نمایشگاه

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۵۴۶

نمایشگاه عکس‌های نازنین ازدیاری با عنوان «پرسه 2» در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه عکس‌های نازنین ازدیاری با عنوان «پرسه 2» در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

روز جمعه 12 آبان ماه عکس‌های نازنین ازدیاری از مناطق مختلف ایران با رویکردهای متنوع، فرهنگی، اجتماعی و با تأکید بر برخی فضاهای متکی بر معماری شهری به نمایش درآمد.

او در این نمایشگاه بیش از 30 اثر را به تماشا درآورده است که همگی به شکل سیاه و سفید و روی کاغذ «اپسون» چاپ شده‌اند.

ازدیاری در عکس‌های خود با حذف حواشی تصویری و با در مرکز قرار دادن یک موضوع، تصاویری مینیمالیستی ارائه می‌کند.

او با حذف رنگ از تصاویرش مخاطب را به دنیای تصاویرش می‌کشد و با نمایاندن یک تصویر مرکزی و حذف حواشی آن تصویر، به موضوع و یا شکلی واحد تأکید می‌کند که به نوعی برخورد ویژه او با سوژه در عکاسی به شمار می‌آید.

او در عکس‌های خود تصاویری از معماری برخی از بناهای مهم ایران، فضاهای طبیعی و یا اجتماع‌های شهری را به تصویر کشیده است. همه این عکس‌ها با توجه به دریچه نگاه این عکاس از منظر مشخص و مورد نظر او در قالب تصویری هنرمندانه به نمایش درآمده است. فضای عکس‌های ازدیاری از وجود انسان خالی است و این یکی از نکات ویژه‌ای است که در تصاویر او برجستگی دارد.

ازدیاری که پیش از این عکس‌هایی از شهر پاریس را تحت عنوان «پرسه1» به نمایش درآورده بود، درباره آثار این نمایشگاه گفت: به دلیل آن که سایه و نور و تضاد این دو در عکس برای من اهمیت دارد من دوست دارم عکس‌های سیاه و سفید خلق کنم.

او ادامه داد: رنگ به طور کلی توجه آدم را به خود جلب می‌کند و معمولاً در عکس‌های رنگی مخاطب به دنبال کشف روابطی میان این رنگ‌ها می‌گردد و سعی می‌کند درست یا غلط بودن هم‌نشینی این رنگ‌ها را بسنجد اما زمانی که یک عکس سیاه و سفید است او زودتر و راحت‌تر به مسئله اصلی عکس و هدف عکاس می‌رسد.

این عکاس گفت: عکس سیاه و سفید از لحاظی دیگر شکلی دراماتیک دارد و در آن جز نور و سایه جزئیات دیگر به چشم نمی‌خورد.

ازدیاری درباره عدم حضور انسان در عکس‌هایش گفت: انسان در زیر لایه‌های عکس‌های من پنهان شده است هر چند خود او در عکس‌ها حضور نداشته باشد. من بیشتر دوست دارم فضایی که او خلق می‌کند را کشف و به تصویر بکشم.

او درباره برخی از عکس‌هایش که مربوط به سرزمین‌های جنگی ایران است هم گفت: من زمانی که جنگ ایران و عراق به وقوع پیوست در خارج از ایران زندگی می‌کردم. زمانی که این زمین‌ها را دیدم خواستم که کاری انجام بدهم.این عکس‌ها که در این نمایشگاه به تصویر درآمده در واقع آغاز راه یک پروژه دیگر است که بعد از این نمایشگاه به آن خواهم پرداخت. من خواستم برای آغاز این پروژه در این نمایشگاه هم چند قاب از تصاویر مناطق جنگی را مطابق با ساختار کلی نمایشگاه به تصویر دربیاورم.

ازدیاری نزدیک به ۳۰ سال است که در فرانسه سکونت دارد. پیش از این نمایشگاهی تحت عنوان «پرسه ۱» برگزار کرده بود که به تصاویری از مناطق مختلف پاریس و فرهنگ و اجتماع فرانسه می پرداخت.

او طی یکسال اخیر نمایشگاه انفرادی دیگری از عکس‌های خود که شکلی استدیویی داشت را هم برگزار کرد. مجموعه اخیر در طی دو سال گذشته جمع‌آوری شده و عکاسی ازدیاری از مناطق مختلف ایران هم چنان ادامه دارد.

نمایشگاه «پرسه ۲» از ١٢ تا ٢٢ آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

تصویر مینیمالیستی از فضاهای ایرانی در یک نمایشگاه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز