خبرگزاری کار ایران

عضو باشگاه فرهنگی شباویز مطرح کرد:

هزینه بالای تبلیغات؛ معرفی استارت‌آپ فرهنگی را سخت کرده است/ نیازمند حمایت برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی تکنولوژیک هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۴۱۰

هزینۀ تبلیغات خیلی بالاست و برای استارت‌آپ فرهنگی تامین این هزینه‌ها خیلی سخت است، چون استارت‌آپ‌‌های فرهنگی از نظر مالی نسبت به استارت‌آپ‌های خدماتی قطعاً دیربازده‌­تر هستند بنابراین به زمان بیشتری نیاز دارند تا به درآمدزایی برسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و در کل فعالیت فرهنگی در حوزه اینترنت و به صورت دیجیتال کم‌کم در ایران در حال رونق و پا گرفتن است. حوزه‌ای که البته هنوز چندان جدی گرفته نشده و مورد حمایت واقع نمی‌شود.

صدیقه توکل از اعضای باشگاه فرهنگی شباویز در توضیح کارکرد و فعالیت‌های این باشگاه گفت: باشگاه فرهنگی شباویز شبکۀ اجتماعی فرهنگ و هنر است که در ۴ فاز کتاب، سینما، تئاتر و موسیقی طراحی شده است. فاز اول یعنی حوزه کتاب تا حدودی پیش رفته و در نمایشگاهِ کتاب تهران هم حضور پیدا کردیم، هدف شباویز این است به فضای فراغت فرهنگیِ مجازی دسته­‌جمعی که به نظر ما خلاء اصلی در این حوزه است، تبدیل شود. البته ما پیش‌تر جرگه کتابفروشی «اگر» در خیابان ۱۶ آذر را هم داشته‌ایم که در آنجا یکسری جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار می‌کردیم، در آنجا یک موجِ خیلی خوبی می‌­توانستیم با اتکا به شبکه اجتماعی گودریدز موج خوبی ایجاد بکنیم و جوانان را به سمت کتاب تشویق کنیم. کم‌کم بعد به این نتیجه رسیدیم که چرا خودمان چنین شبکه اجتماعی‌ای را طراحی نکنیم. در حال حاضر هم  این شبکه اجتماعی فرهنگی و هنری ۱۲۰۰ نفر عضو و کاربر دارد.

این عضو باشگاه فرهنگی شباویز، این باشگاه را یک شبکه اجتماعی خواند و بیان کرد: شبکه اجتماعی شباویز کاملاً مبتنی بر معماری مدرنِ شبکه­‌های اجتماعی طراحی شده است و ساختاری کاملاً مدرن و پیشرفته دارد. درواقع باشگاه فرهنگی شباویز همۀ امکانات یک شبکۀ اجتماعی مثل داشتن صفحۀ شخصی، ارسال پُست در انواع مختلف متن، ویدیو، عکس، اشتراک لینک و همچنین نظردهی و مباحثه درباره مطالب، پسندیدن (لایک) و ... را دارد، علاوه بر آن شباویز برای حوزۀ کتاب و حوزه­‌های دیگری در فازهای بعدی به آن اضافه می‌­شوند، یکسری امکانات اختصاصی دارد. مثلاً شما می‌توانید کتابخانه شخصی برای خودتان درست کنید، می­‌توانید لیست کتاب­‌هایی که دارید را مشخص کنید که می­‌خواهید مطالعه کنید، در حال مطالعه هستید یا حتی آن‌ها را دسته­‌بندیِ موضوعی کنید.

او ادامه داد: البته متن کتاب‌­ها در شباویز وجود ندارد و فضای شباویز صرفا یک فضای تعاملِ دسته­‌جمعی درباره فرهنگ و هنر است حالا در فاز اول کتاب و بعداً فازهای بعدی اضافه می‌شود. در شباوبز امکان ساخت گروه و صفحه مثل گروه­‌های کتابخوانی یا نقد و بررسی­‌های کتاب وجود دارد.

توکل درباره مشکلاتی که بر سر فعالیت‌های دیجیتال و طراحی استارت‌آپ‌های فرهنگی وجود دارد نیز اظهار کرد: یکی از مسائلی که حوزۀ فرهنگ ما با آن مواجه است و همۀ ما هم با آن آشنا هستیم این است که در درجۀ اول حوزۀ فرهنگ خیلی درآمدزا نیست، استارت‌آپ‌ها نیز بیشتر فعالیت­‌های اقتصادی و خدماتی را دربرمی‌گیرند که یک بیزینس­ پلن­‌هایی دارند که سریع به پول برسند. واقعیت این است که در حوزۀ استارت‌آپ­‌های فرهنگی وجود حمایت خیلی مهم است، حالا حمایت دولتی یا نهادهای خصوصی. به هر حال برای توسعه این حوزه در بخش فرهنگ حمایت باید حمایت‌هایی اتفاق بیفتد. باشگاه فرهنگی شباویز، دغدغۀ جمعی ما بوده و برای ما خیلی اهمیت داشته است ولی در واقع مشکلاتی وجود دارد مثل، مشکل نبود بودجه. در حال حاضر ۶۰، ۷۰ درصد انرژی تیم ما روی کارهای دیگر صرف می‌شود تا بتوانیم کسب درآمد داشته باشیم و ۴۰ درصد باقی‌مانده انرژی­مان را روی شباویز سرمایه‌گذاری کنیم.

این عضو باشگاه فرهنگی شباویز افزود: البته ما برای شباویز هم یکسری امکانات در حکم بیزینس‌ پلنینگ در نظر گرفته‌‌ایم که بتواند درآمد ایجاد کند، مانند فروش بلیت برنامه‌‌ها و رویدادهای فرهنگی (کنسرت، موسیقی، سینما و تئاتر) یا فروش کتاب به صورت الکترونیک و مجازی. برنامه داریم تا امکان فروش و ارسال کتاب­‌های چاپی را هم به شباویز اضافه کنیم. علاوه بر این‌ها یکسری برنامه­‌ها برای رشد کتابخوانی و تبلیغ و معرفی ناشران و نویسندگان و کتاب‌ها داریم. در واقع از اسفند هر رویداد مهمی که در حوزۀ کتاب رخ داده مانند لاک‌پشت پرنده، جشن کتاب کودک و نوجوان، نمایشگاه کتاب و .. را در شباویز بازتاب داده‌ایم. از نمایشگاه کتاب نزدیک۳۰ تا۴۰ کلیپ کوتاه به صورت مدیا تولید کردیم و به اشتراک گذاشته و می‌گذاریم. حضور در نمایشگاه کتاب خودش یک تبلیغ برای شباویز است، چون مخاطب تخصصی ما در آن فضا است، هم نویسندگان و ناشران و هم خوانندگانی که به این حوزه علاقمند هستند آنجا حضور دارند.

توکل همچنین در پاسخ به این سوال که در حوزه استارت‌آپ‌های فرهنگی آیا مسئله و موانعی بر سر دریافت مجوزهای لازم وجود دارد یا خیر، متذکر شد: یکی از کارهایی ما که کردیم این بوده که شباوبز یک موسسۀ فرهنگی باشد که در حوزۀ کتاب و فیلم و موسیقی و ... فعالیت کند. واقعیتش این است که درگیری­های مجوز وجود دارد ولی ما باید یک مقدار باید جلوتر برویم تا درگیر دریافت مجوزها شویم. در تبلیغات و فعالیت‌­های رسانه‌­ای خیلی مشکل مجوز اولویت نیست بیشتر مشکلِ بودجه­‌ای است، چون هزینۀ تبلیغات خیلی بالاست و برای استارت‌آپ فرهنگی تامین این هزینه‌ها خیلی سخت است، چون استارت‌آپ‌­های فرهنگی از نظر مالی نسبت به استارت‌آپ­‌های خدماتی قطعاً دیربازده‌­تر هستند بنابراین یک مقدار زمان بیشتری نیاز دارند تا به درآمدزایی برسند. منتها در حوزه­‌ای که فعالیت­‌ها رسمی باشند مثلاً ثبت لوگو، ای‌نماد و ...یک‌سری چالش‌­ها وجود دارد نه اینکه بگویم مانعی عبور نکردنی است.

او مجدد یادآور شد: به نظرم استارت‌آپ‌­های فرهنگی واقعاً نیاز به حمایت دولتی دارند، چون فرهنگ در ایران یک حوزۀ کاملاً دولتی است، البته نه فقط در ایران در همۀ کشورهای فعالیت‌های فرهنگی از طرف دولت‌هاحمایت می‌شوند، یعنی همۀ دولت‌­ها برنامه‌ریزی‌های فرهنگی دارند که معمولا به بخش خصوصی  واسپاری می‌کنند و تنها حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند. ایدۀ ما هم این است که بتوانیم یک بازو برای دولت باشیم که بتواند فعالیت‌های فرهنگی جامعه را رونق بدهد. منتها در این مسیر واقعاً نیازمند حمایت‌­های دولتی هستیم. نه اینکه در حال حاضر حمایتی نیست ولی حمایتی که بتواند کمک قابل قبولی بکند، نیست. خود ما روی بُعد اجتماعی و معرفی شباویز خیلی کار می­‌کنیم تا همراه کردن مردم را داشته باشیم ولی این فعالیت‌ها نافی حمایت‌­هایی که از طرف دولت نیاز است، نمی‌شود. ما اعتقاد داریم فضای فرهنگ باید خصوصی­‌سازی شود و فعالیت‌های فرهنگی به سمت حوزۀ خصوصی بروند و برای همین استارت‌آپ فرهنگی را طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم ولی برای توسعه آن به کمک­‌های دولتی نیاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز