خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی کتاب «به دنبال سراب» مطرح شد؛

نفرت دیرینه از ابرقدرت‌های زمان دلیل جذب نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران به حزب توده بود

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۴۲۰

فریدون مجلسی تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی جذب نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران به تفکر چپ و حزب توده از نفرت دیرینه از دو ابرقدرت آن زمان (انگلیس و روسیه) ناشی می‌شد.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی کتاب «به دنبال سراب» عصر  جمعه سیزدهم مرداد با حضور یوسف قریب، فریدون مجلسی و بهمن زبردست در ساختمان شرکت سهامی انتشار برگزار شد.

فریدون مجلسی در این مراسم کتاب فوق را نوعی تاریخ شفاهی از حزب توده ایران دانست و اظهار داشت: شمار افرادی که در این کتاب نام برده شده برایم تازگی دارد و این یکی از نکات قابل تأمل این کتاب است.  این کتاب به بیان رابطه درون حزبی افراد حزب و نحوه جذب آنان می‌پردازد.  

وی یکی از دلایل اصلی جذب نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران به این نحله را ناشی از نفرت دیرینه از دو ابرقدرت آن زمان (انگلیس و روسیه) عنوان و بیان کرد: حس آرمانخواهی این افراد آنان را به این سمت سوق داد و طبیعی است هر کسی که ارزش اخلاقی، فرهنگی و علمی در وجودش بود در این نحله قرار می‌گرفت که بعدها نیز در قالب دو گروه سیاسی جبهه ملی و حزب توده متجلی شدند.

مجلسی با یادآوری این موضوع که وقتی وارد یک جریان سیاسی می‌شوی جدا شدن از آن مشکلات بسیاری را برای آن شخص ایجاد می‌کند، متذکر شد: نمونه‌های یاد شده در کتاب به خوبی شرایط و نحوه خارج شدن از حزب را نشان می‌دهد. همه کسانی که خاطرات خود را به صورت مکتوب می‌نگارند، اهدافی را دنبال می‌کنند، برخی در راستای حمایت از حقانیت خود و دفاع از اعمالشان کتاب را  به چاپ می‌رسانند و دسته‌ دوم برای تبرئه‌ خود از آن‌چه انجام داده‌اند اما این کتاب در هیچ‌کدام از این دو دسته قرار نمی‌گیرد و تنها بخشی از خاطرات و یک عمر دوستی‌ها و عملکردها درون حزبی را روایت می‌کند.

مجلسی همچنین به نحوه شکل‌گیری فعالیت های زیرزمینی حزب توده اشاره کرد و گفت: به دنبال ترور نافرجام شاه توسط حزب توده فعالیت‌های حزبی ممنوع و زیرزمینی شد، عضویت در یک حزب بیان  یک فعالیت سیاسی است و عضویت در آن نبایست به بهای از دست دادن جان اعضا بینجامد. 

بهمن زبردست نیز در این مراسم به نقش فریدون مجلسی در نحوه نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: مقاله‌ فریدون مجلسی در مورد کتاب «حزب و طنز» دکتر قریب را می‌توان نقطه عطف این  کتاب یاد کنیم. یکی از محاسن این کتاب تشریح قتل‌های سازمان اطلاعات حزب توده و خاطرات نویسندگانی همچون صادق هدایت است که اطلاعاتی دست اول به شمار می‌آیند. 

در پایان یوسف قریب نویسنده کتاب «حزب و طنز» و یک چپ قدیمی از حزب توده ایران در خصوص نحوه‌ انتخاب نام کتاب گفت: شعرایی چون سعدی و حافظ از بزرگترین شعرای ایران‌زمین به بادیه در اشعارشان اشاره کرده‌اند. سعدی می‌فرماید، به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل اما حافظ در پاسخش می‌فرماید، دور است سر آب از این بادیه هشدار، تا غول بیابان نفریبد به سرابت که انتخاب نام کتاب نیز با تفأل به حافظ و با استفاده از همین شعر انجام شد که کاری مرسوم در بین مردم عام و خاص است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز